Inlägg från: majsan1980 |Visa alla inlägg
  • majsan1980

Gravid trots PCO

Är det någon av er som har pco som lyckats bli gravida utan någon hjälp, alltså på egen hand och efter det lyckats på egen hand med barn 2?

Jag har fått reda på att jag har lite äggblåsor på äggstocken, men har inte gjort hel undersökning. Gynekologen sa det var pco men att det inte skulle va problem för mig att bli gravid mer än att det kan ta lite längre tid. Har rätt regelbunden mens, kan va försenad med en vecka eller en och en halv vecka ibland.

Har varit gravid en gång för 10 år sen, då oplanerat och gjorde en abort. Visste inte på den tiden att jag hade pco.
    Nu vill jag bli gravid. Förra gången hände det inget på ett år. 

• majsan1980
    jmynt skrev 2013-11-08 14:12:48 följande:
    Jag har lyckats få tre barn helt på egen hand (ja och med gubbens hjälp såklart) trots att jag fick diagnosen pco som 16-åring och läkarna sa att jag aldrig skulle få några barn. Även efter första barnen sa läkarna att vi skulle vara glada att vi hade fått ett barn för några fler skulle det inte kunna bli. 

Jag hade innan jag blev gravid mens ca två ggr om året, och då oftast utan nån ägglossning. Men en liten teori, om man har sex varje dag från mens tills man ska ha mens nästa gång, då borde man ju pricka ägglossningen om man har någon och funkar det inte första gången så kör en månad till. Det är ju tur att man kan njuta medans man försöker. 

hoppas du lyckas snart!!     
    Vi kör varannan dag nu Jag har ju mens varje månad med någon veckas skillnad. Så antar att jag ibland har ägglossning men kanske inte varje månad. Får köra på och hoppas på att det händer något.

Kul att du fått tre barn, Grattis!
  • majsan1980
    jmynt skrev 2013-11-09 12:40:08 följande:
    Du ska se att nog inte dröjer så länge, har du mens så pass regelbundet så borde det ju vara så att du har ägglossning regelbundet också. Till mig sa läkarna att jag bara fick mens utan ägglossning för att det gått så lång tid sen förra mensen och slemhinnan då blir för tjock och måste stötas ut = mens.
    Ok då kanske jag har regelbunden ägglossning, det låter ju bra. Hoppas det inte tar allt för lång tid
    Helt fantastiskt att du lyckats bli gravid tre gånger, vilket underverk! 
  • majsan1980
    Majken33 skrev 2013-11-11 22:16:14 följande:
    Åh det här känner jag också igen mig i. Så himla svårt att veta när ägglossningen är (eller om jag ens har någon alls) och försöker ha sex varannan dag men det blir inte alltid så. Tänker alltid att det är så himla typiskt om vi då skulle råka missa... 
    Ja det funkar inte alltid med varannan och precis som du säger, då känner man ju verkligen tänk om man skulle missa… usch jobbigt… Vi har ju inte försökt så länge än men vill ju så gärna ha en bebis så det är jobbigt :(
  • majsan1980
    Majken33 skrev 2013-11-12 11:53:08 följande:
    Var in på din presentation och tycker att vi har mycket gemensamt. 

Jag och sambon hade precis samma inställning i somras och körde oskyddat sex och blir det så blir det. Jag hoppades redan då men hade ingen/oregelbunden mens. Gick till läkaren och fick veta att jag hade PCO i augusti och sen dess har vi sagt att vi vill försöka. Och då kanske vi behöver hjälp tyvärr... 

Jag studerar också och det här är första gången jag/vi på riktigt vill försöka få ett barn tillsammans.  

Försöker tänka med lite längre perspektiv och att det inte är så noga att det blir just den här månaden. Men till våren kanske. Eller tänka att jag får vara gravid i sommar. Det vore fint. Glad 
    Jag gick in på din sida också, ja vi verkar ha mycket gemensamt. Jag har mens varje månad även om den ibland är oregelbunden, allt från 29-45 cykel. Är jättesvårt att veta när man har ägglossning på grund av detta vilket är jättejobbigt. Hur oregelbunden mens har du och när det uteblir hur länge kan den då hålla sig borta?

Kul att du också studerar, hur långt i utbildningen har du kommit? Jag funderade ett tag om man skulle vänta tills jag har studerat klart men är ingen bra ide då jag kommer vara allt för gammal och med tanke på att jag har pco så är det inte en bra idé.

Eftersom man studerar så tänker man ju att det inte är så bråttom om det inte blir denna månad men samtidigt vill ja ju sååå gärna Svårt att sluta tänka på det.
  • majsan1980
    Majken33 skrev 2013-11-12 20:01:35 följande:
    Slutade med p-pillar i oktober 2012 och hade ingen riktig mens fram till augusti i år (Hade en blödning mindre än en dag i typ jan och april) så då gick jag till läkaren. Efter en Provera-blödning så har jag nu fått mens spontant en gång (förra månaden) och då blev det 36 dagar. Jag blev så glad för min egna mens men min gynekolog sa att de brukar räkna med att man inte har ägglossning om cykeln är mer än 35 dagar(?). Så nu vet jag inte vad jag ska tro om framtiden. 

Har ätit LCHF i två månader nu också och vill gärna tro att det har hjälpt till att "kicka igång" kroppen. Men var till läkaren igen igår och hon verkade inte tro att jag hade haft ägglossning eller skulle få det den här månaden. Så då blir jag sugen på att äta pergotime i alla fall för att stimulera ägglossningen. Även om det bästa hade varit att slippa mediciner... 

Jag har pluggat i 1,5 år och har 2,5 år kvar. Jag prioriterar familj framför allt men det går ju uppenbarligen inte att planera barnverkstaden så vi får se hur det blir med allt om/när det händer Glad Jag har läst in några extra kurser som jag har tänkt att kunna räkna in i utbildningen ifall jag blir mammaledig. (Åh, första gången jag skriver den meningen... gud vad jag längtar) 

Hoppas verkligen det går vägen för dig. Jobbigt när cykeln är så krånglig :( Jag har som sagt mens men vet ju inte om jag har ägglossning varje månad.  Men pergotime är väl bra för att få igång ägglossningen, skulle jag kunna tänka mig om vi inte lyckas. Får väl ge det ett halvår i alla fall. Fast de säger ju att man ska vänta och söka hjälp efter ett år när man är under 35 år. 

Jag prioriterar båda, vill både ha barn och bli klar med min utbildning. Jag har gått ett år snart och nu är det rätt lagom att bli gravid tycker jag  
  • majsan1980
    Lota skrev 2013-11-12 19:28:39 följande:
    Delar gärna av mig av vår historia..
    Blev utredd som 16 åring för mina glesa menstruationer, och fick domen att den dagen jag tänkte skaffa barn kommer jag behöva hjälp. Obalans hormonellt med hög halt testesteron var väl det jag minns förutom tron att jag aldrig kanske skulle få uppleva att få barn...
    Träffade sedan min make i 20 års åldern och kring 27 års åldern bestämde vi oss för att försöka skaffa barn. Jag var noga att påpeka att vi kommer behöva hjälp, men att vi skulle köra på. Men...

Första barnet, första försöket
    Andra barnet, första försöket
    Tredje kommande barnet, på första försöket!
    Så bara jag släpper ägg verkar det vara bra kvalite och jag blir lätt gravid.
    Tack för din historia! Vad underbart att det gick så fort för dig! Kan ju hoppas att det går lika lätt för oss, eller iallafall inom ett halvår Första försöket är ju helt underbart! Grattis till dina barn!
  • majsan1980
    Majken33 skrev 2013-11-17 12:03:30 följande:
    Jag prioriterar också utbildningen - så klart Glad Jag tycker att det är sjukt kul att plugga och vill verkligen slutföra och få min examen men det gör inget - eller jag vill gärna - att det kommer ett barn emellan.. 

Min bästa kompis berättade att hon var gravid igår. På första försöket och hon är fortfarande osäker på om hon vill ha barn... Blir lite avundsjuk men försöker inte jämföra mig med henne. Vill bara vara glad för deras skull! 
    Jo jag vill gärna också att den kommer en liten bebis emellan  
    Förstår att det känns tufft med din kompis. Klart vill vara glad för andra, men det känns jobbigt och man blir ju påmind när man själv vill så gärna… Hoppas verkligen det kommer snart.
    Idag har jag en "längtar extra mycket bebis dag!" Vill bara bli gravid NU... 
Svar på tråden Gravid trots PCO