• mde

Hur mycket pengar med sig på allinclusive till Kroatien? Är det dyrt d

Hej! Jag har sökt på internet men får inte riktigt reda på vad jag vill veta, provar här om någon kanske har varit där? :)

Vi ska åka i september en vecka med All inclusive.
    Vi vill väl gärna äta utanför hotellet nån dag också, och kanske handla lite saker..
    Kommer att bo på ön Brac..

Hur mycket kan man tänkas behöva en vecka i Kroatien? För vi 2 vuxna och då en 16månaders.

• Svar på tråden Hur mycket pengar med sig på allinclusive till Kroatien? Är det dyrt d
  • piapiapia

Vi hade inte ens all inclusive och gjorde av med ca 1500 per person, vi hade säkert inte ens behövt göra av med det. Fast man blir lite givmild mot sig själv när allt är så billigt som det var där. På ön Krk där vi var så fanns det bankomater så om ni skulle behöva mer så finns det säkert på Brac också.

Trevlig resa 

• Bolaget

Det beror på var på brac ni ska bo, i turistgettona eller i de mer genuina samhällena. Vi har varit på en av de verkligt fina restaurangerna på ön och för fyra vuxna och tre tonåringar med förrätt huvudrätt efterätt vin öl läsk rakia och kaffe efter betalt ca 600 kr,
    Vi har också för samma personer för kaffe, läsk och glass betalt 200 kr när vi var vid stranden.

Totalt kostade nog mat för vår del under 10 dagar omkring 3000 kronor för oss alla, då åt vi ute nästan varje kväll men lagade alltid frukost och lunch själva och även någon kväll när vi grillade och när vi lagade fisk vi köpte på torget. I summan ingick då också en hel del vin och lite annat småplock.

• requiem

Överlag är det billigt i Kroatien. Men det kan variera beroende på var i Kroatien man reser, storstäder brukar vara lite dyrare.. På de öar jag var på så var det bra priser, dock så fanns det inte så mycket olika ställen att lägga sina pengar på. Är det en "turist-ö" ni ska bo på? Då brukar ju priserna iofs vara lite "högre" också - men fortfarande billigt om man jämför med Svea.

• mde

Oj jag trodde priserna var ungefär som i Sverige, men det låter billigt med restaurangbesök?
    Tack för svaren!
    Vet inte riktigt vars det ligger men "Stort hotell beläget utmed den trivsamma gågatan som leder till stranden Zlatni Rat."  Hotellet heter Bluesun Borak

Bolaget:  
    Vad menar du med turistgetto? Om vi bor så när stranden zlatnirat är det de då?

• Bolaget

Med turistgetto menar jag den typer av byar/samhällen/områden som inte egentligen är till för den bofasta befolkningen utan enbart lever på turister. Ställen där man inte hittar en enda kroat på restaurangerna men däremot troligen menyer på engelska och svenska och där köttbullar är vanligare än chivappi. och ja, Bol är i mina ögon en sådan ort.

Nu säger jag inte att det är fel, det finns ju många som reser iväg bara för bad och sol men gärna ser att allt annat är som "hemma", men då måste man räkna med att priserna blir högre än om man finns på de ställen där den inhemska befolkningen bor och lever. Visserligen så blir det säkert lite "etniska priser" även där men långt ifrån den nivån som det hamnar på där alla turiserna finns.

Priserna i Bol ligger väl en bit under svenska men det är inte jättebilligt direkt

• mde
    Bolaget skrev 2012-01-14 21:42:26 följande:

Med turistgetto menar jag den typer av byar/samhällen/områden som inte egentligen är till för den bofasta befolkningen utan enbart lever på turister. Ställen där man inte hittar en enda kroat på restaurangerna men däremot troligen menyer på engelska och svenska och där köttbullar är vanligare än chivappi. och ja, Bol är i mina ögon en sådan ort.

Nu säger jag inte att det är fel, det finns ju många som reser iväg bara för bad och sol men gärna ser att allt annat är som "hemma", men då måste man räkna med att priserna blir högre än om man finns på de ställen där den inhemska befolkningen bor och lever. Visserligen så blir det säkert lite "etniska priser" även där men långt ifrån den nivån som det hamnar på där alla turiserna finns.

Priserna i Bol ligger väl en bit under svenska men det är inte jättebilligt direkt

Okej, så då är det lite tråkigt ställe att vara på med andra ord.. Med på ön Brac, finns det ställen där som inte är turistställen eller är hela ön turiststämplad? Du verkar kunna lite!:)
  • Bolaget

Tråkigt behöver det ju inte vara, det beror ju helt på vad man är ute efter. Öns bästa badplats finns ju onekligen där, tyvärr då också massor av folk också.

Ön är jättefin och ni ska absolut hyra bil eller scooter och köra runt med, det är ju inga långa sträckor till något men bitvis smala och dåliga vägar.
    Vi har bott i Splitska som är en liten by på den sidan av ön som ligger mot fastlandet. Det är ett litet samhälle med en restaurang/pub, en kyrka, en liten miniaffär och så bara hus och hamn utöver detta. Den ligger jättefint in i en vik och utöver en del tyskar och ungrare som har sina sommarhus där inte en turist så långt ögat når,

Supetar är öns huvudort, där färjorna från split lägger till. Där finns en del roliga affärer och en mysig strandpromenad med flera fik och matställen. 

Sulivan är en annan ort, därifrån vet jag att man tidigare iallafall har kunnat åka ut med båt och instruktör och fått dyka och harpunera fisk. 

Där finns som sagt massor av små guldkorn att upptäcka och något för var och en oavsett om man vill slappa, sporta, äta gott, uppleva natur eller vad det nu kan vara.

Svar på tråden Hur mycket pengar med sig på allinclusive till Kroatien? Är det dyrt d