• julmusten

Yes Box?????

Hejsan alla,

Min brorsa brukar saga "Yes Box" och jag har aven sett det i en del tradar har.

Varfor sager man sa??? (glommer ju alltid att fraga brorsan). Har jag missat nagon TV-serie, eller film eller nat sant?? Bara en liten fraga som jag hoppas att nagon klok darute kan svara pa!!

• Svar på tråden Yes Box?????
  • Sandreli

hmmm... jag säger det ibland, vet inte var det kommer ifrån, annat än att jag ärvt det uttrycket från mammsen.. inte kan det komma från Finland, så kanske är det nåt käckt uttryck från förr i tiden?

• Sandreli

haha, fick upp detta på Wikipedia:
    Yes Box Allright är Hansson De Wolfe Uniteds tredje studioalbum från 1982

• julmusten

Ja, jag vet inte.

Grejen ar ju den att Yess Boss ar logiskt for mig, men varfor Yes Box?? Jag kan ju inte ha sarskilt jobbiga problem da jag kan tanka pa sant har!!

• julmusten

AAAHHH tack sa jattemycket for infon!! Sa langt tillbaka i tiden var det anda inte!!

• Sandreli

och detta från "Värsta språket":
    Svar: Uttrycket uppstod troligen ur sjömans- eller hamnspråk från början, Yes boss. All right Sjömans och hamnspråk är, åtminstone sedan 1700- talet, engelskdominerat. Yes box all right är en skämtsam förvrängning, troligen från mellankrigstiden. Sådana här fraser, som bara betyder ja uppstår hela tiden därför att ja är ett alltför litet och vanligt ord för den som vill klämma i och verkligen bekräfta något. Andra fraser med samma syfte är klart som korvspad, alla gånger och absolut.

• julmusten

Nu sa kanns kvallen komplett!!!

Sa skont att inte behova tanka pa det mer liksom!!! Tack igen!!

• Sandreli

musten: hihi, var så lite så... gillar att söka fakta om oväsentligheter ju har inte heller mycket annat för mig, när jag nu är så pigg som jag är på nätterna... hmmm. kanske ett kommande yrke för mig? Researcher?*s*
    Mer saker nån undrar över? Låt mig leta svaren!!

• Myran Frisk

Va roligt att någon frågade om det.. gick o tänkte på det här om dagen
    Trodde faktiskt att jag sa fel när jag sa box så jag vågade inte fråga någon
    Där ser man

• Cheri

Ja ett gammalt uttryck är det iaf, skulle va intressant att få veta vart det kommer ifrån faktiskt

• Cheri

O så ska man uppdatera innan man skickar iväg ett sent inlägg

• julmusten

Ar det inte fantastisk sa bra FL ar ibland???

Jag har tyvarr inte sa mycket andra uttryck pa lut, men andra pa FL armer an valkomna att fylla pa med fragor sa kanse vi alla tillsammans kan hitta svar??

• Sandreli

oj, gjorde just en tråd om oväsentligheter...!

• muulin

haha så säger mamma också... men hon säger Hela, Yes Box allright

• julmusten

Sandreli, det ar ju jattebra. Hoppas att jag hinner titta dit lite senare. Nu maste jag bege mig!!

Svar på tråden Yes Box?????