• Anonym (Orolig)

Snopp storlek hos barn

Vågar inte fråga eller prata om detta. Men känner mig orolig om det kan vara ngt fel hos min 6åring. Hans snopp är väldigt liten, många nyfödda har tom större. När han föddes så hade han bara en skinn stump typ. Ingen snopp direkt utan rynkig hud. Föds många så? Ingen sa att det var onormalt men läste om micropenis och där stod det att det skulle kollas upp om pojkar föddes med mindre snopp än 2cm. Och han ha rpå sin höjd 2 cm nu. Kan inte släppa tanken på om detta kan bli ett problem för honom.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Snopp storlek hos barn
  • Anonym (Orolig)

?
    Tacksam för ett svar. Kan även fråga om det är normal att de i 5-6års åldern inte vill visa sig naken i skolduschen? Han gillar inte gympa för han vill inte duscha för då ser kompisarna hans snopp säger han.

• sexologen

Hej!

På ditt mail och dina frågor så läser jag in att din son själv ser det som ett problem redan nu att han har en liten snopp och kanske beroende på att han läst av din oro, även om du inget sagt direkt till honom. Barn är fenomenala på att läsa oss vuxna. Jag tror detta kan vara orsaken till att han inte vill visa sig i duschen. Självklart kan barn i den åldern känna sig blyga, liksom vi vuxna, inför att visa sig nakna.
     Men i din sons fall tror jag att ni bör gå tll en läkare som undersöker din son och som berättar och pratar med er om er situation. Vi ser alla olika ut och storlekar skiljer sig åt, men är ni oroliga så tveka inte att söka hjälp nu så det inte blir till ett stort problem som hämmar din sons utveckling.

Lycka till!

Hälsningar
    Sara Dahlin       

• Anonym (Orolig)
    sexologen skrev 2012-01-20 20:21:22 följande:
    Hej!

På ditt mail och dina frågor så läser jag in att din son själv ser det som ett problem redan nu att han har en liten snopp och kanske beroende på att han läst av din oro, även om du inget sagt direkt till honom. Barn är fenomenala på att läsa oss vuxna. Jag tror detta kan vara orsaken till att han inte vill visa sig i duschen. Självklart kan barn i den åldern känna sig blyga, liksom vi vuxna, inför att visa sig nakna.
     Men i din sons fall tror jag att ni bör gå tll en läkare som undersöker din son och som berättar och pratar med er om er situation. Vi ser alla olika ut och storlekar skiljer sig åt, men är ni oroliga så tveka inte att söka hjälp nu så det inte blir till ett stort problem som hämmar din sons utveckling.

Lycka till!

Hälsningar
    Sara Dahlin       
    Hur menar du att läkaren får snoppen att växa då??? Han har aldrig påpekat själv att den är liten och hemma har han inget problem att vara naken. Även 3åringen vill inte vara naken inför tex om ngn kommer och hälsar på. ska man ta honom till läkaren också då? BVC har aldrig sagt ngt och inte läkaren på ålderskontroller också. Inte tänker jag ta honom till läkare om det inte e ngt fel och börja oroa honom redan i denna ålder.
  • Anonym (Orolig)

ville mest veta om 2-3cm vid den ålder är normalt

• sexologen

Hej!

Som jag skrev så skiljer sig stoleken åt mycket och vad som är normalt är därför svårt att säga. Jag uplevde ditt första mail som att du var ororlig och att det då kan vara bra att kontakta läkare som undersöker ditt barn och då även gör en hormonanalys med tanke på att du skriver att han bara hade en skinnstump då han föddes. Om du känner förtroende för BVC så prata istället med dem. Självklart ska du inte oroa din son!

Hälsningar
    Sara Dahlin   

• Anonym (Orolig)
    sexologen skrev 2012-01-29 11:34:30 följande:
    Hej!

Som jag skrev så skiljer sig stoleken åt mycket och vad som är normalt är därför svårt att säga. Jag uplevde ditt första mail som att du var ororlig och att det då kan vara bra att kontakta läkare som undersöker ditt barn och då även gör en hormonanalys med tanke på att du skriver att han bara hade en skinnstump då han föddes. Om du känner förtroende för BVC så prata istället med dem. Självklart ska du inte oroa din son!

Hälsningar
    Sara Dahlin   
    Men finns det hormon bara för snoppen då? Han är stor som en ca 8åring i längd och vikt,så väldigt stor för sin ålder.
    Han hade ingen snopp som hängde ner när han föddes iaf.
    Men om det normala skiljer sig mkt så skulle en 2-3cm vara helt normalt även för en 6åring?
  • Anonym (Orolig)

Vad görs för behandling på micropenis?

• Redaktör

Hej!

Våra experter kan endast ge generell information och vägledning och har inte möjlighet att över internet ge medicinska råd. Vänd dig gärna till din vårdcentral för att få råd och hjälp eller ring Sjukvårdsupplysningen på nummer 1177.

Vänliga hälsningar
    Redaktionen

Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
Svar på tråden Snopp storlek hos barn