• Hanna36

Sjuksköterskestudenter!

Jag kom in på mina gymnasiebetyg med kompletteringar från Komvux, hade VG på de flesta...

~ Mamma till 3 goingar ~
  • xexa

Jag hade 17,7 och jag kom in på alla 4st skolor i Stockholm. Valde SophiaHemmet som är svårast att komma in på, därefter Röda Korsets Högskola. Karolinska och Ersta är det lite lättare att komma in på pga mer platser.

• xexa

Någon mer än jag som hatar seminarium? Gör hellre ersättningsuppgiften.

• bratz

Avskyr verkligen muntliga seminarium med, man vänjer sig aldrig! Fast missar vi ett seminarium har vi alltid uppsamlings seminarium så vi slipper aldrig undan ändå ;)

• Maligi

Här är en till som avskyr seminarium. Kan må dåligt flera veckor innan. Vi har också ett uppsamlingsseminarium efter, så de är ingen som kommer undan...

• avocadoo
    Mammatilltretroll skrev 2012-10-21 12:21:53 följande:
    Jag funderar på att söka in till sjuksköterskeprogrammet och tyckte att jag hade rätt bra betyg när jag gick ut gymnasiet 2002. Hade 3 st G, Majoriteten MVG och resten VG. Men när jag går in på Studentum.se och räknar ut mina betyg så visar det att jag har ett snitt på 17,0. Om jag hade haft MVG i alla kurser hade jag enligt uträkningen haft 20,0.
    Men det som är lite förvirrande är att när jag tittar på antagningsstatestiken för sjuksköterskor på denna sida så står det att på Göteborgs universitet så var det 20,20 som antagning.. Hur kan det stämma? Det är ju omöjligt att få!? Lägsta antagning i Stockholmsområdet är 18,1 (Huddinge) om jag förstår rätt? www.sjuksköterska.nu/utbildning/      

Är det så att man ska ha nästan lika bra betyg som de som vill läsa till läkare för att komma in på ssk.utbildningarna? Alltså inga G alls, mest MVG kanske något enstaka VG..? 
    Maxpoängen är 22,5 tror jag eftersom det är meritpoäng inräknat också.

Jag hade 20,7 som snittbetyg men tror att snittet för antagning låg på 18 komma någonting... På Sophiahemmet. 
  • Vackert

Jag tycker om seminarium, trevligt och lärorikt :)

• Eisa
    bratz skrev 2012-10-26 18:20:27 följande:
    Avskyr verkligen muntliga seminarium med, man vänjer sig aldrig! Fast missar vi ett seminarium har vi alltid uppsamlings seminarium så vi slipper aldrig undan ändå ;)

När jag läste till sjuksköterska tyckte jag det var ett sådant enormt stort helvete att prata inför folk att jag sa till lärarna "Antingen slipper jag prata inför folk på seminarierna, eller så hoppar jag av utbildningen". De blev bekymrade och trodde inte jag skulle klara av att rapportera till kollegor osv i mitt framtida yrke om jag inte vågade prata på seminarium, men de lät mig slippa redovisa muntligt sista halvåret på ssk-programmet.

Den känsla av frihet detta gav mig gjorde att jag fick komma igen i min egen takt. Träna på att prata så mycket som jag vågade men inte mer. Jag hade kontroll, ingen tvingade mig!

Idag undervisar jag på sjuksköterskeprogrammet...
  • xexa

Jaha, missar man ett seminarium som alltid är obligatoriskt så får man på vår utbildning göra en ersättningsuppgift. Jag "missar" alltid seminariumen med flit för dom ger mig ångest.

• sofiehoier

Hej alla blivande sjuksköterskor och leg sjuksköterskor!

Känner sådan ångest för NKSE tentan som jag snart ska ha. Är det någon vänlig själ som har några NKSE fall på sin dator som kan tänka sig att skicka dem till mig? Vore verkligen jättesnällt!!

mail: [email protected]

TACK på förhand.

//Sofie

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!