• Äldre 14 Jan 23:55
    3267 visningar
    16 svar
    16
    3267

    La casa: inga tidigare samboförhållanden?

    Hej!
    Jag har läst på Adoptionsföreningen La Casas hemsida att man enligt barnhemmets krav inte får ha varit sambo eller gift med någon annan än den man adopterar med:

     "några grundläggande krav för de sökande. Dessa är:


    Att de sökande är gifta. Äktenskapet ska ha varat i minst fem år. Sammanboende i gemensamt hem före giftermålet kan räknas in i äktenskapets längd om detta framgår i hemutredningen. Inga tidigare samboförhållanden eller skilsmässor får förekomma."
    Ni som har erfarenhet av La casa: Menas det då att det alltså inte alls är lönt att bli sökandemedlem i La casa om man varit folkbokförd som sambo med någon annan tidigare, även om det är länge sedan? Kollar de folkbokföringen? Naturligtvis vill ju folk inte luras men det känns ju hårt. Paret det gäller är över trettio och hon var sambo med en annan när hon var 19-20. De har varit gifta i fem år och ett par i åtta år.
  • Svar på tråden La casa: inga tidigare samboförhållanden?
  • Äldre 15 Jan 18:07
    #1

    Kolla med La Casa om barnhemmet begär utdrag från folkbokföringen. Om inte, beror det ju på hur utredaren formulerar sig i medgivandeutredningen.

    Om barnhemmet begär en sådan handling är det knappast någon idé att anmäla sig som sökande till La Casa.


    Det är synd om människorna
  • Äldre 15 Jan 18:17
    #2

    Skulle också vilja veta.

  • Äldre 15 Jan 18:40
    #4
    Emeli skrev 2012-01-15 18:07:29 följande:
    Kolla med La Casa om barnhemmet begär utdrag från folkbokföringen. Om inte, beror det ju på hur utredaren formulerar sig i medgivandeutredningen.

    Om barnhemmet begär en sådan handling är det knappast någon idé att anmäla sig som sökande till La Casa.
    Okej, man får väl fråga rakt ut helt enkelt, för det är ju som du säger att det inte är lönt att stå i kö om man ändå inte blir godkänd pga det. Kan ju dock tänka mig att det skulle vara många som faller bort då, de flesta jag känner har haft något samboförhållande före den de försöker få barn med.
  • Namast­e72
    Äldre 15 Jan 19:43
    #5

    Vi fick blankt nej av La Casas kontaktperson när det gällde det här, våra utredare envisades med att ha med tidigare samboförhållanden i utredningstexten.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Äldre 15 Jan 21:55
    #6
    Seven Costanza skrev 2012-01-15 18:40:04 följande:
    Okej, man får väl fråga rakt ut helt enkelt, för det är ju som du säger att det inte är lönt att stå i kö om man ändå inte blir godkänd pga det. Kan ju dock tänka mig att det skulle vara många som faller bort då, de flesta jag känner har haft något samboförhållande före den de försöker få barn med.
    Ja, det är ju helt onödigt att ställa sig i kö, betala sökandeavgift och ställa in sig på något som inte kommer att fungera.

    La Casa, liksom de flesta andra kontakter, har fler sökande än barn att placera.  Adoptionskontakterna har sina regler och håller på dem. Det finns ju andra bra barnhem i Colombia. Ring AC och prata med dem.
    Det är synd om människorna
  • Äldre 16 Jan 17:26
    #7
    Namaste72 skrev 2012-01-15 19:43:35 följande:
    Vi fick blankt nej av La Casas kontaktperson när det gällde det här, våra utredare envisades med att ha med tidigare samboförhållanden i utredningstexten.
    Hade ni redan stått i kö hos La Casa då, så att säga hade ni stått i kö "i onödan"? Jag tycker det känns sjukt hårt men utredarna kan nog inte tumma på sanningen heller, det blir ju som tjänstefel.
  • Namast­e72
    Äldre 16 Jan 20:13
    #9
    Seven Costanza skrev 2012-01-16 17:26:59 följande:
    Hade ni redan stått i kö hos La Casa då, så att säga hade ni stått i kö "i onödan"? Jag tycker det känns sjukt hårt men utredarna kan nog inte tumma på sanningen heller, det blir ju som tjänstefel.
    Nej, vi kollade upp det innan. Det var när La Casa nästan inte hade någon kö i Sverige.
    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Äldre 16 Jan 21:38
    #11

    Hur mycket kö har la casa i Sverige nu?
    Jag tyckte inte det framgick på hemsidan.  

  • Äldre 8 May 13:45
    #12
    Namaste72 skrev 2012-01-15 19:43:35 följande:
    Vi fick blankt nej av La Casas kontaktperson när det gällde det här, våra utredare envisades med att ha med tidigare samboförhållanden i utredningstexten.
    Men om ni inte berättat om tidigare samboförhållanden, hade de fått med det ändå? Jag har varit skriven på samma adress som andra under min studietid, när vi delade lägenhet, men för den skull har jag ju inte varit sambo. Eller?
  • Äldre 8 May 15:48
    #13
    Hjärtefröjd skrev 2012-05-08 13:45:19 följande:
    Men om ni inte berättat om tidigare samboförhållanden, hade de fått med det ändå? Jag har varit skriven på samma adress som andra under min studietid, när vi delade lägenhet, men för den skull har jag ju inte varit sambo. Eller?
    Nej, om ni inte var ett par så kan du ju förklara hur det var och då har du ju rent samvete. Men om det är någon av motsatt kön kan ju risken vara att de tror mindre på att det är sant än om du varit fokbokförd på samma adress som någon av samma kön (av heteronormativa skäl alltså). Jag har ju ingen aning ifall de kollar upp med folkbokföringen huruvida man faktiskt har varit bokförd på samma adress som någon annan, men OM de skulle göra det så har man ju ändå ljugit om man sagt att man inte haft någon sambo tidigare om nu faktiskt har haft det men inte ville berätta det. Jag var själv sambo med en tidigare man i flera år så då hade jag ju ljugit om jag sa nej på det och det hade ju kanske ändå kommit fram.

    Paret som jag känner tyckte inte att de fick tydligt besked om detta så de valde att inte ställa sig i kö hos La Casa.
  • Äldre 8 May 15:59
    #14
    Seven Costanza skrev 2012-05-08 15:48:15 följande:
    Nej, om ni inte var ett par så kan du ju förklara hur det var och då har du ju rent samvete. Men om det är någon av motsatt kön kan ju risken vara att de tror mindre på att det är sant än om du varit fokbokförd på samma adress som någon av samma kön (av heteronormativa skäl alltså). Jag har ju ingen aning ifall de kollar upp med folkbokföringen huruvida man faktiskt har varit bokförd på samma adress som någon annan, men OM de skulle göra det så har man ju ändå ljugit om man sagt att man inte haft någon sambo tidigare om nu faktiskt har haft det men inte ville berätta det. Jag var själv sambo med en tidigare man i flera år så då hade jag ju ljugit om jag sa nej på det och det hade ju kanske ändå kommit fram.

    Paret som jag känner tyckte inte att de fick tydligt besked om detta så de valde att inte ställa sig i kö hos La Casa.
    Jag har ställt frågan till la Casa och de uppmanade mig i princip bara att inte nämna under medgivandeutredning att jag delat lägenhet med både tjejer och killar. Så det var därför vi ställde oss i kö där... nåja, vi får väl se vad som händer när det väl är dags för medgivandeutredning.

    Mina vänner som nyligen adopterat har aldrig fått frågan om de delat lägenhet med någon tidigare, så det verkar ju inte vara någon standardfråga.
  • Äldre 8 May 16:07
    #15

    Jag är förstås emot att ljuga om viktiga saker, men ordet 'viktiga' är lite subjektivt. Man kanske broderar vissa aspekter om ens liv i medgivanderapporten, och hemmet ser förstås ovanligt prydligt när hemutredaren kommer på besök (och hembakar givetvis trots att man köper Ballerinakex i vanligt fall).

    Rent hypotetiskt, om man 'glömmer' nämna till hemutredaren att man varit sambo för ett hundra år sedan, har jag svårt att se hur hon skulle få veta om det. Hon får ut ett helt vanligt personbevis där det knappt står något, inte ett helt resumé med alla tidigare adresser.

    Sedan gissar jag på att våra hemutredare hade låtit bli skriva om samboförhållande om det var avgörande. Jag tror hon hade bara skrivit något om en tidigare relation, men det är ren spekulation från min sida. Vi fick en väldigt skjysst hemutredare som fattar verkligheten...

    (jag säger bara....)

  • Äldre 10 May 00:56
    #16

    Jag håller med. Tydliga folkbokföringsuppgifter som tidigare äktenskap är svåra att gå förbi, men tidigare  samboförhållanden kan utredaren välja att låta bli att nämna.

Svar på tråden La casa: inga tidigare samboförhållanden?