• Caramella

Svullen ansiktshalva + röd!!!!

Min 3 åring e hos sin pappa i helgen, han ringde nu o berätta att hon under frukosten börjat svullna upp i ansiktet(bara ena sidan!) och samtidigt blev denna sidan av ansiktet rött!
    Hon verkade pigg annars förutom svullnad o röd.

Hon har inga kända allergier, inte ätit nå annorlunda eller gjort nått som e annorlunda mot vad hon brukar.

Sjukvårdsupplysningen sa åt dom att boka tid på när akuten o dom ska vara där till 12.00. Så nu sitter jag, en smått hysterisk mamma, ensam här o bara väntar på att få ett samtal från pappan om vad läkarna sagt.

Känner någon igen detta????

• Svar på tråden Svullen ansiktshalva + röd!!!!
  • Keeya

Kan vara en infektion och då är det bäst att kolla upp det på en gång. Svårt att säga bakom en skärm vad det kan vara. Men jätte bra att de åker in för bättre att ta det säkra före det osäkra. Förstår att du är nervös som inget vet men det behöver inte vara jätte allvarligt. Kan som sagt vara en infektion som kräver antibiotika behandling.

• Caramella
    krakel skrev 2012-01-15 10:16:07 följande:
    Kan du inte åka dit???
    Jo visst kan jag det, men hon e hos sin pappa denna helgen. så då e det han som åker till sjukhuset med henne. Han åker ju inte dit om det varit jag som åkt in med henne. Skulle det vara nått så läkarna vill ha kvar henne på observation så åker jag dit.
  • Caramella
    Keeya skrev 2012-01-15 10:13:50 följande:
    Kan vara en infektion och då är det bäst att kolla upp det på en gång. Svårt att säga bakom en skärm vad det kan vara. Men jätte bra att de åker in för bättre att ta det säkra före det osäkra. Förstår att du är nervös som inget vet men det behöver inte vara jätte allvarligt. Kan som sagt vara en infektion som kräver antibiotika behandling.
    Okej...jag hoppas på en infektion av nå slag då, så hon bara behöver antibiotika. Tack för ett lugnande svar Man blir ju rätt nervös när man inte e där...hon har aldrig varit dålig eller nått när hon inte varit hemma....
  • Bumbi6666

Jag skulle åka in till akuten på en gång. Det kan ju vara någon allergi som utvecklats nu. Svullnaden kan ju sprida sig ner till svalget och då kan det bli farlig. Mitt råd i alla fall.... Lycka till.

♥♥♥♥ Elias och Klara är mitt allt ♥♥♥♥
  • krakel

Men det handlar väl inte vem som har henne vilken dag!???? Ni är ju fortf båda två föräldrar som bör finnas där för henne båda två eller??? Om jag vore separerad så skulle jag förvänta mig sällskap av pappan ifråga. Eller är det jag som tänker fel????

• Caramella
    Bumbi6666 skrev 2012-01-15 10:23:55 följande:
    Jag skulle åka in till akuten på en gång. Det kan ju vara någon allergi som utvecklats nu. Svullnaden kan ju sprida sig ner till svalget och då kan det bli farlig. Mitt råd i alla fall.... Lycka till.
    Tack! Precis vad jag sa oxå...Men han vill vänta...stressar ihjäl mig här hemma..
  • Caramella
    krakel skrev 2012-01-15 10:25:58 följande:
    Men det handlar väl inte vem som har henne vilken dag!???? Ni är ju fortf båda två föräldrar som bör finnas där för henne båda två eller??? Om jag vore separerad så skulle jag förvänta mig sällskap av pappan ifråga. Eller är det jag som tänker fel????
    vi följer inte med varandra när hon ska på läkar besök eller annat annars...Utan han gör sånt med henne varannan helg om det behövs då han har henne, Jag har henne alla andra dagar o då följer han inte med mig. Jag tror inte att nått blir bättre av att jag e med heller, även om jag skulle vilja. Men han e ju lika mkt förälder som jag e, lika kapabel til att ta hand om henne.
  • Bumbi6666
    Caramella skrev 2012-01-15 10:26:38 följande:
    Tack! Precis vad jag sa oxå...Men han vill vänta...stressar ihjäl mig här hemma..
    Då tycker jag att du ska ringa till honom och förklara att är det en allergi och det går till luftvägarna så tar det inte lång till innan det täpper igen. Jag tycker att det är jätte lustigt att sjukvårdsupplysningen bad er avvakta. OM det skulle vara allergi så är det en garanterad prio 1 och jag tycker det är jätte dumt och chansa.
  • Keeya

Vill inte skrämma upp men alltid när man blir svullen i ansiktet måste man söka vård snabbt. Även om det är en infektion behöver man vård på en gång. Ring till honom och säg att de måste åka på en gång. Som sagt alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

• Caramella
    Bumbi6666 skrev 2012-01-15 10:30:48 följande:
    Då tycker jag att du ska ringa till honom och förklara att är det en allergi och det går till luftvägarna så tar det inte lång till innan det täpper igen. Jag tycker att det är jätte lustigt att sjukvårdsupplysningen bad er avvakta. OM det skulle vara allergi så är det en garanterad prio 1 och jag tycker det är jätte dumt och chansa.
    ringde precis.  Han ska hålla koll på andningen o alla förändringar...
  • Caramella
    Keeya skrev 2012-01-15 10:31:34 följande:
    Vill inte skrämma upp men alltid när man blir svullen i ansiktet måste man söka vård snabbt. Även om det är en infektion behöver man vård på en gång. Ring till honom och säg att de måste åka på en gång. Som sagt alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.
    Jag har  ringt sjukvårdsupplysningen jag oxå, ringt min väninna som jobbar  inom barnsjukvården...båda säger att så länge hon inte påvisar några andra symtom, e pigg, glad o äter så e det ej akut. Hennes pappa ska vara om 1,5 timme på sjukhuset o jag får honom inte att åka tidigare även om jag så skulle vilja....Bara för mig att vänta. barnet e pigg, pratade med henne o hon e som vanligt. Men jag hade åkt in...Fast ska jag åka o hämta henne för att ta henne till akuten så tar det längre tid, då e jag inte på akuten för än om 2 timmar minst...tyvärr.
  • Keeya

Som sagt svårt att spekulera vad det kan vara när man inte ser själv. Tycker dock att det låter som infektion med tanke på att ena sidan är uppsvullen. Oftast med allergisk reaktion svullnar allt upp om det inte är ett insektsbett. Men som sagt svårt att säga när man inte ser. 1,5 timme borde vara ok. Tolkade först att han ville avvakta öht. Mitt råd är att alltid uppsöka vård om ansiktet svullnar upp. Lycka till

• krakel

Oki på så vis. Tänker bara att detta är ett akutbesök o inte ett rutinbesök. Tänk om hon faktiskt skulle bli dålig. Ska den andre inte få va på sjukhuset då??? Svårt att förstå detta då man inte är separerad. Lycka till ändå.

• Bumbi6666

Hur gick det ts?

• mallan86

Hej.
    jag har samma sak efter att ha haft influensan eller en kraftig förkylning. Vad sa dom att din son hade?

Svar på tråden Svullen ansiktshalva + röd!!!!