• For all I care

Hur få hunden att hoppa upp i sängen?

Min hund, Milo, är en rolig prick.

Han sover i våran säng varje natt men han vägrar hoppa upp själv. Så varje natt när han han vill komma upp så måste jag lyfta upp honom. Flera gånger om natten.

Han KAN hoppa upp själv för det är en normalhög säng och han hoppar upp i andras sängar, våran soffa och i bilen utan problem. Det verkar vara en fix idé det där för han hoppar upp i sängen när han är nybadad eller när han är på bushumör.

Helst ska man jaga honom ett varv i vardagsrummet först på nätterna, sen vill han komma upp.

Har försökt locka upp honom med hjälp av godis och leksaker och genom att bara be honom.  Men nej.     
    Börjar tröttna på att vakna flera gånger varje natt och skulle vilja att han hoppar upp själv men jag vet inte hur jag ska gå tillväga.

Någon som har ett bra tips eller knep för att träna honom att göra det?   

• Svar på tråden Hur få hunden att hoppa upp i sängen?
  • Capt Janeway

Lägg ett stycke stekt bacon i sängen

• Tiger Queen

Han kanske vill ha ett tecken från dig att det är okej att ligga där genom att du lyfter upp honom....?

• For all I care
    Tiger Queen skrev 2012-01-15 16:05:31 följande:

Han kanske vill ha ett tecken från dig att det är okej att ligga där genom att du lyfter upp honom....?

Jag brukar ju säga typ "komh it Morris, hopp upp" och klappa på sängen. Då kollar han bara på mig som om jag vore dum i huvudet och sitter kvar och gnyr. Sen gnyr han en stund och tar jag inte upp honom så skäller han.
    Capt Janeway skrev 2012-01-15 16:01:40 följande:

Har provat att lägga falukorv i sängen faktiskt..  Fungerade inte.

• Capt Janeway
    For all I care skrev 2012-01-15 16:07:12 följande:
    Jag brukar ju säga typ "komh it Morris, hopp upp" och klappa på sängen. Då kollar han bara på mig som om jag vore dum i huvudet och sitter kvar och gnyr. Sen gnyr han en stund och tar jag inte upp honom så skäller han.
    Nähäpp :)

Kanske bara vänta ut honom? Blir såklart jobbigt första gången han sitter och gnyr, men kanske han till slut ger upp och hoppar upp eftersom han vill vara där? 
  • Vitamin

Är det halt på golvet nedanför sängen? Mina hundar tvekar att hoppa upp och ner i sängen om jag tar bort mattan som brukar ligga där. De kan, men tycker inte om det.

• For all I care
    Capt Janeway skrev 2012-01-15 16:09:03 följande:
    Nähäpp :)

Kanske bara vänta ut honom? Blir såklart jobbigt första gången han sitter och gnyr, men kanske han till slut ger upp och hoppar upp eftersom han vill vara där? 

Har väntat i 3 år nu..
    Vitamin skrev 2012-01-15 16:11:29 följande:
    Är det halt på golvet nedanför sängen? Mina hundar tvekar att hoppa upp och ner i sängen om jag tar bort mattan som brukar ligga där. De kan, men tycker inte om det.

Där sa du nåt, ska testa att lägga en matta där. Hade inte ens tänkt på det. Det är visserligen inte så halt där upplever jag det som eftersom han hoppar från samma underlag upp i soffan. Men allt är värt att testa för att slippa springa och jaga honom ett varv klockan 2 på natten.
    Mimmlas skrev 2012-01-15 16:09:07 följande:
    Bygg en trappa. Varför man nu vill ha hunden i sängen om man har turen att den inte hoppar upp där själv :P

Jag älskar att ha honom i sängen så han får gärna sova där. Han brukar vilja ligga nära våran dotter som också sover där. =) Får inte plats med en trappa eftersom vi bor relativt trångt.

• NinnaBus

Uppmärksamhet?
    Låter ju som att han tycker att det är jättekul när han får uppmärksamhet genom att bli jagad ett varv runt vardagsrummet innan han kommer...
    Provat att ignorera eller säga tyst om han gnyr/skäller och vägrar komma upp själv?
    Lägga en dyna på golvet som han kan sova på? Hänvisa till den om han vägrar komma upp själv?
    Har han fått klartecken att han får komma och ni vet att han kan hoppa upp själv så kanske det är dags att vända på det hela? Bara en fundering...
    Låter ju rätt jobbigt att behöva jaga hunden flera gånger per natt...

• For all I care
    NinnaBus skrev 2012-01-15 16:14:46 följande:
    Uppmärksamhet?
    Låter ju som att han tycker att det är jättekul när han får uppmärksamhet genom att bli jagad ett varv runt vardagsrummet innan han kommer...
    Provat att ignorera eller säga tyst om han gnyr/skäller och vägrar komma upp själv?
    Lägga en dyna på golvet som han kan sova på? Hänvisa till den om han vägrar komma upp själv?
    Har han fått klartecken att han får komma och ni vet att han kan hoppa upp själv så kanske det är dags att vända på det hela? Bara en fundering...
    Låter ju rätt jobbigt att behöva jaga hunden flera gånger per natt...

Haha, ja det är ganska jobbigt. Tröttsamt om inte annat.
    Jag brukar försöka att ignorera honom i hopp om att han ska inse att jag inte kommer lyfta upp honom men han ger sig verkligen inte. Han är väldigt envis.

Han brukar sova i soffan om han inte vill sova i sängen. Han har en egen säng men där lägger han bara sina leksaker.

Håller med om att han söker mycket uppmärksamhet, ändå så ägnar vi väldigt mycket tid åt honom med både långa promenader och bus samt att vi försöker aktivera honom med aktivitetsbollar osv.
    Antar att han blivit bortskämd och därmed bestämt sig för att inte hoppa upp av bekvämlighetsskäl.       
  • Lufsan

Jag tror att det kanske funkar om du bara struntar i att ta upp honom. Då måste han hoppa själv om han vill komma upp. =)

En dag i sänder.
  • mimbo
    For all I care skrev 2012-01-15 16:07:12 följande:

Men han hette ju Milo? Kanske för att du ropar Morris som han inte kommer (f.ö heter min hund oxå Morris!)
  • NinnaBus

Hahaha.. Jo många gånger är djur precis som små barn
    Har själv en halvgalen hund som far som en tok i hela huset när jag kommer hem från jobbet... Och så ska det lekas... Hämtar leksaker och släpper vid mina fötter osv...
    Ändå är sambon hemma hela dagarna, går promenader och leker med han.
    Men det är i ca 10 min efter att jag kommit hem som han är halvgalen, sen är han nöjd...
    De är för härliga

Fick rådet när han var yngre och var så väldigt överaktiv att passivitetsträna honom istället för att aktivera honom mer. Nyttigt att ha tråkigt ibland... Och det fungerade faktiskt rätt bra... Numera leker han en stund och sen är han nöjd och går och lägger sig... Eller aktiverar sig själv genom att kasta och slänga med sina leksaker en stund...
    Han kräver inte ständig uppmärksamhet av oss längre i alla fall...

• slutatsnusa

finns inget mysigare än att ha hunden i sängen!
    träna honom dagtid och som nån skrev ha någon typ av matta på golvet så han får bra fäste

• For all I care
    mimbo skrev 2012-01-15 16:58:26 följande:

Men han hette ju Milo? Kanske för att du ropar Morris som han inte kommer (f.ö heter min hund oxå Morris!)

Han lyssnar till Milo, Morris och Mille. Haha. Kärt "barn" har många namn..
  • For all I care
    NinnaBus skrev 2012-01-15 17:02:34 följande:
    Hahaha.. Jo många gånger är djur precis som små barn
    Har själv en halvgalen hund som far som en tok i hela huset när jag kommer hem från jobbet... Och så ska det lekas... Hämtar leksaker och släpper vid mina fötter osv...
    Ändå är sambon hemma hela dagarna, går promenader och leker med han.
    Men det är i ca 10 min efter att jag kommit hem som han är halvgalen, sen är han nöjd...
    De är för härliga

Fick rådet när han var yngre och var så väldigt överaktiv att passivitetsträna honom istället för att aktivera honom mer. Nyttigt att ha tråkigt ibland... Och det fungerade faktiskt rätt bra... Numera leker han en stund och sen är han nöjd och går och lägger sig... Eller aktiverar sig själv genom att kasta och slänga med sina leksaker en stund...
    Han kräver inte ständig uppmärksamhet av oss längre i alla fall...

Ja, det är ju underbart med hund. Han tillför mycket kärlek och kvalitet i våra liv.

Han är ganska slö på dagarna. Han brukar sova till 11 ungefär och då får man dra upp honom för att gå ut. Sen sover han gärna mycket dagtid. Jycken har dålig dygnsrytm... Så han är ju inte alltid så krävande. Det är bara det här med sängen.  
Svar på tråden Hur få hunden att hoppa upp i sängen?