• lopito

Semper magdroppar värre????

Hej! Har i ca en vecka nu gett semper magdroppar till min 4 veckors dotter. Hon får dom alltid på morgonen och sen efter ngr timmar så blir hon orolig och kan inte komma till ro. Hon äter lite sen skriker hon, och så fortsätter det så. Idag kom hon till ro efter först 5 timmar så hon är helt slut. Sen bajsar hon och fiser varje gång jag ammar henne, Och det är löst så hon är inte hård i magen. Kan detta bero på dropparna? För tycker det är konstigt att hon bajsar och tar i VARJE gång hon får mat: Och ibland kan det komma mer än en gång under måltiden.

Undrar därför om ngn har erfarenhet av att det blivit värre av dropparna? Eller vad tror ni detta beror på att hon bajsar varje gång? 

• Svar på tråden Semper magdroppar värre????
  • vittra

Det du beskriver låter som en helt vanlig nyfödd, de flesta bajsar medan eller direkt efter att de ätit. Det beror på bröstmjölken, inte pga dropparna

Brukar inte bli värre av sempers, aldrig hört talas om det iaf, däremot av minifom är det många som vittnar om det. Semperdropparna är ju bara en hälsosam bakterieflora, inget konstigt med dem, det är bra för alla magar. Men är du orolig så testa att låta bli dem några dagar?

• Rhoda Horswunce

Att de bajsar när de äter beror på den sk gastrokoliska reflexen. Det har inget med dropparna att göra. De flesta spädbarn är nöjdare och glada vissa veckor för att sedan bli missnöjda och "jobbiga" under en period. Ger man sempers magdroppar, minifom och liknande ett tag kommer man således med stor sannolikhet uppleva en förändring åt det ena eller det andra hållet, och antagligen förknippa den med dropparna. Men kollar man på de studier som gjorts så ser man att det inte finns någon koppling.

• thegoddess

Vad är anledningen att ni tar dropparna? Är hon hård i magen om ni inte tar dom?

• vittra
    thegoddess skrev 2012-01-15 18:15:32 följande:
    Vad är anledningen att ni tar dropparna? Är hon hård i magen om ni inte tar dom?
    Dropparnas tas inte mot hård mage... många ger sina spädbarn det eftersom de flesta nyfödda har magknip och lite problem med gaser och att bajsa, att ha problem med att bajsa är inte samma sak som att ha hård mage. Dropparna hjälper vid magknip och magrelaterad kolik.
  • vittra
    Rhoda Horswunce skrev 2012-01-15 16:51:02 följande:
    Att de bajsar när de äter beror på den sk gastrokoliska reflexen. Det har inget med dropparna att göra. De flesta spädbarn är nöjdare och glada vissa veckor för att sedan bli missnöjda och "jobbiga" under en period. Ger man sempers magdroppar, minifom och liknande ett tag kommer man således med stor sannolikhet uppleva en förändring åt det ena eller det andra hållet, och antagligen förknippa den med dropparna. Men kollar man på de studier som gjorts så ser man att det inte finns någon koppling.
    Vissa får ju tex kräkningar som biverkning av minifom, det har ju inget att göra med "perioder av missnöje" utan är ju en uppenbar biverkning som upphör när man slutar med dropparna. Så det klart att det kan finnas biverkningar. Men som sagt, att de bajsar vid och efter måltid är helt normalt och beror på reflexen i och med att man äter. Så är det ju för alla, även vuxna har den gastrokoliska reflexen. Förövrigt har ju bröstmjölken laxerande effekt så det klart att magen sätter fart på de små då.
  • thegoddess

Har bara hört att dom hjälper vid hård mage och miniform mot gaser. Vi körde i vilket fall som helst båda ett tag och även en ett tag och den andra ett tag.
    Och det vi kom fram till var att miniformen inte hjälpte mot gaser. Magdroppar hjälpte isf inte heller om dom nu skulle göra det. Till slut vid 6 mån bytte vi flaska från mam med ventil till dr Brown.
    Men nu ammar du heltid utgår jag ifrån eftersom det inte står nåt annat jag är kass på amning men det finns väl saker du äter som kan ge barnet gaser. Typ lök och finns väl massa annat.
    Hoppas det går över. Vet hur jobbigt det är att se sin bebis ha det jobbigt med onda fisar.

• vittra
    thegoddess skrev 2012-01-15 18:41:32 följande:
    Har bara hört att dom hjälper vid hård mage och miniform mot gaser. Vi körde i vilket fall som helst båda ett tag och även en ett tag och den andra ett tag.
    Och det vi kom fram till var att miniformen inte hjälpte mot gaser. Magdroppar hjälpte isf inte heller om dom nu skulle göra det. Till slut vid 6 mån bytte vi flaska från mam med ventil till dr Brown.
    Men nu ammar du heltid utgår jag ifrån eftersom det inte står nåt annat jag är kass på amning men det finns väl saker du äter som kan ge barnet gaser. Typ lök och finns väl massa annat.
    Hoppas det går över. Vet hur jobbigt det är att se sin bebis ha det jobbigt med onda fisar.
    Men bebisar som ammar har inte hård mage. Förstår dock att det kan vara aktuellt om man ger ersättning. Dropparna stabiliserar magfloran, så de är bra mot allt möjligt.
  • lopito

Jag ammar men ibland får hon lite ersättning ex vid kvällen om hon inte är helt nöjd! Men hon är liksom lite lös när hon bajsar. Det låter som en raket när hon bajsar och så tar hon i och rynkar ögonbrynen efteråt, så jag vet inte om det är att inte allt kommer ut? Gav inte dropparna i morse så avaktar en vecka nu och kollar om det blir ngn skillnad?

• Ningaloo

Vi gav dottern Sempers magdroppar för vi misstänkte magont och skulle se om det hjälpte med dropparna. Hon var 5 veckor när vi började med dropparna. Den enda skillnaden som vi märkte på henne var att hon bajsade jämt när hon fick droppar. Från att ha bajsat varannan dag så började hon bajsa typ 6 gånger om dagen och ofta en eller två gånger på natten också. Vi hade inte ändrat på något annat så detta var pga dropparna. 

Men vi märkte ingen skillnad i med magont på henne så vi slutade ge dropparna efter ett tag för vi orkade inte byta bajsblöja hela tiden. När vi hade slutat med dropparna lugnade bajsandet ner sig också och blev ungefär som innan dropparna dvs varannan dag.

Att hon skrek mycket upptäckte vi att det berodde på att hon inte gillade att vara hos sin pappa på kvällen.... Glad 

Svar på tråden Semper magdroppar värre????