Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Ja kommer ALDRIG få bli mormor..............

Vad är det du saknar mest med barnbarn? Du kan engagera dig i andra barn, så som grannbarn, andra barn i släkten, osv. Istället för en "mysig mormor" kan du alltså bli "mysig tant". Det finns många barn som inte har någon vuxen att prata med...

Tänk också på hur överbefolkad världen är. Din yngre dotter och hennes tjej gör ju faktiskt en fantastisk insats, även om det är av egoistiska skäl. Hade alla människor fått flera barn som i sin tur fått flera barn ... så skulle världen varit täckt av människor. Hellre att barn inte föds än att människor dör i förtid, tycker jag.

Så om du saknar att engagera dig i barn, gör det i andras barn. Ifall du är ledsen över att "släktledet bryts", inse att det är mer eller mindre oundvikligt att sådant händer ibland.

Skuldbelägg inte dina barn, vad du än gör.

• lykantrophona
    atreyu skrev 2012-01-16 00:19:35 följande:
    Hej
    Du har fått många bra förslag hittills här kommer ett till: jag tycker du ska prata med din yngsta dotter om barn och säg att du gärna vill bli mormor. Tror inte hon hatar barn egentligen men som homosexuell så tror man att det inte "går" att skaffa barn så man fjärmar sig från barntänkandet för att "stå ut". Tror att hon skulle bli glad om hon visste att du vill att hon ska bli mamma och du mormor.
    Nej... bara nej. Det behöver inte nödvändigtvis ha med homosexualitet och krångel att göra. Jag är ihop med en kille, men inte heller sugen på barn. Visst, jag har väl tid på mig att ändra mig, men ifall folk skulle försöka tjata så skulle jag bara bli förbannad! Jag känner många som tycker illa om barn eller inte har någon som helst lust att skaffa egna, både hetero-, bi- och asexuella.

De flesta människor som en gång skaffat barn ser väl fram emot barnbarn, det är inget det behövs tjatas om. Men det är ingen självklar rätt att bli mor/farförälder. Däremot är det en självklar rätt att varje person kan välja att avstå från att föröka sig.
  • lykantrophona
    atreyu skrev 2012-01-16 23:51:06 följande:
    Oj jag utgick bara från mig själv och andra lesbiska som jag känner som skulle bli glada om våra mammor berättade för oss att de gärna vill bli morföräldrar.
    Det beror såklart på vad hon har för relation till sin dotter. De kanske redan har pratat om det.
    Fast det är en sak om frågan bara inte kommit upp, eller som i det här fallet, då det verkar som den yngre dottern helt enkelt inte gillar barn:
    Anonym (mormor?) skrev 2012-01-15 19:17:42 följande:
    Jag vet inte varför hon hatar barn så mycket, men hon var aldrig förtjust i små kusinerna då hon var liten.
    Att helt enkelt inte gilla barn lär väl inte ändras bara för att man får ett godkännande från släkten att skaffa barn?

Menar du att du och andra lesbiska kvinnor du känner låtsas att ni hatar barn, i väntan på att mamma ska krama om er och säga att det vore mysigt med barnbarn?

... Desto äldre jag blir, desto mindre intresserad av barn blir jag. När min mamma ser småbarn och blir sådär bebissjuk, frågar mig om inte jag också vill ha en sån senare, så blir jag mest irriterad. Det brukar vara barnen själva som avskräcker mig från att skaffa barn liksom, då hjälper det inte att peka på gulliga ungar som i nästa sekund börjar gråta eller behöva ett blöjbyte. :P
    Nu har ju min mamma ett barnbarn redan, min äldre syster har en dotter. Men jag är ändå orolig över att bli tjatad på, ifall min inställning till barn är likadan om 5 eller 10 år.
Svar på tråden Ja kommer ALDRIG få bli mormor..............