• Greger

Fotkunnig? Hjälp mig svara på en amatörs frågor.

Jag ska köpa ett objektiv till min Canon. Eftersom jag är helt lost och ännu inte fattar mycket så behöver jag hjälp. Jag vill ha ett objektiv som passar till det mesta. Har hittat ett alround som jag funderar på om det är bra eller ej: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS

Vill inte lägga mer än 4-5000 på ett nytt obektiv. 

Vad tror ni om detta? Bland annat ska jag på ett bröllop i maj och vill få lite schyssta bilder både i och utanför kyrkan. Finns det ett objektiv som funkar hela dagen tror ni?  

Annars fotar jag mest barn, djur hus och hem. Dock vill jag kunna ta schyssta naturbilder när andan faller på. Och gärna djur/barn i rörelse. 

Vilka krav jag har    

gundel.blogg.se -Ur löjlig synvinkel.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 00:57
    FotOkunnig ska det ju stå. Får se om jag får svar från fotvårdare eller fotografer nu
  • Svar på tråden Fotkunnig? Hjälp mig svara på en amatörs frågor.
  • läckerbit

Det har åtminstone fått ett bra kundbetyg hos Scandinavian Photo.
    www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx

Mitt förslag är att du ringer till dem och hör dig för lite mer om just detta objektiv. De har varit väldigt hjälpsamma varje gång vi har köpt/funderat på att köpa fotoprylar.

• R Franklin
    Greger skrev 2012-01-16 00:27:47 följande:
    Jag ska köpa ett objektiv till min Canon. Eftersom jag är helt lost och ännu inte fattar mycket så behöver jag hjälp. Jag vill ha ett objektiv som passar till det mesta. Har hittat ett alround som jag funderar på om det är bra eller ej
    Vad har du för objektiv idag om det inte är ett allround?

Hur mycket vill du lägga då?
    Bland annat ska jag på ett bröllop i maj och vill få lite schyssta bilder både i och utanför kyrkan.
    Om bilder blir schyssta eller inte har väldigt lite att göra med vad du har för optik.
    Dock vill jag kunna ta schyssta naturbilder när andan faller på. 
    En viss skillnad på att fota myror eller havsörn...

• läckerbit
    R Franklin skrev 2012-01-16 06:14:10 följande:
    Om bilder blir schyssta eller inte har väldigt lite att göra med vad du har för optik.
    Jag håller inte med. Du kan vara hur bra på att komponera fina bilder som helst men har du inte ett tillräckligt ljuskänsligt objektiv kan inomhusbilderna bli skit ändå.
  • Greger
    R Franklin skrev 2012-01-16 06:14:10 följande:
    Vad har du för objektiv idag om det inte är ett allround?

Hur mycket vill du lägga då?Om bilder blir schyssta eller inte har väldigt lite att göra med vad du har för optik.
    Dock vill jag kunna ta schyssta naturbilder när andan faller på. 
    En viss skillnad på att fota myror eller havsörn...

Idag har jag ett gammalt vanligt 18-50. Det jag nu söker är något som är snäppet bättre, utan att vara för proffsfotografer. Hur mycket pengar jag vill lägga på ett objektiv skrev jag i TS - 4-5000.
    Ang "schyssta bilder" så är jag ganska säker på att ett bättre objektiv än  mitt 18-50 ger mig bättre bilder i dåliga ljusförhållanden. 
    Med naturbilder så menar jag inte djur i natur utan mer ev. landskap, sorry    
  • rlevitte

EF-S 18-135/3.5-5.6 IS är dugligt om ljusförhållande är någorlunda bra.  Vill du ha något som är bättre än ditt 18-55 (jag antar att det är EF-S 18-55/3.5-5.6) så bör du se till att den största möjliga bländaröppningen (anvisas av talet efter snedstrecket) är så stor som möjligt (talet är så lite som möjligt).

För den prisklass du vill ha så är det nog mest fasta objektiv som gäller, och du får zooma med fötterna.  Det finns en hel del bra, jag har en favorit på den fronten, EF 50/1.4, den ligger inom ditt prisområde, bara som ett exempel.  Det finns en hel del objektiv att titta på utan att att handla proffssaker, undvik bara L-modellerna...

Landskap kan man mycket väl använda 18-135an till, dess vidare vinkel borde funka.

Föresten, vad är det för kamera du har?

Mvh,
    Richard 

• Greger
    rlevitte skrev 2012-01-16 17:57:21 följande:
    EF-S 18-135/3.5-5.6 IS är dugligt om ljusförhållande är någorlunda bra.  Vill du ha något som är bättre än ditt 18-55 (jag antar att det är EF-S 18-55/3.5-5.6) så bör du se till att den största möjliga bländaröppningen (anvisas av talet efter snedstrecket) är så stor som möjligt (talet är så lite som möjligt).

För den prisklass du vill ha så är det nog mest fasta objektiv som gäller, och du får zooma med fötterna.  Det finns en hel del bra, jag har en favorit på den fronten, EF 50/1.4, den ligger inom ditt prisområde, bara som ett exempel.  Det finns en hel del objektiv att titta på utan att att handla proffssaker, undvik bara L-modellerna...

Landskap kan man mycket väl använda 18-135an till, dess vidare vinkel borde funka.

Föresten, vad är det för kamera du har?

Mvh,
    Richard 
    Tack snälla för svar!
    Jag har idag en Canon eos 1000d och en 550d på posten inom ett par dagar  
    Med tanke på att jag helst inte zoomar så mycket med fötterna (och absolut inte vill ränna runt i kyrkan ) och gillar att fånga "ögonblicket" - vad kan du då rekommendera? Beskriv gärna för och nackdelar med de objektiven isf. Jag är, om möjligt, mer lost än när jag började titta. Det finns ju en hel del att välja på.

Tänker ha kvar min 1000d och 18-55 objektivet och kanske även plocka med mig den till kyrkan då jag inte vill sitta och byta objektiv mitt i vigseln. Det är därför jag är så besatt av tanken på att försöka hitta ett som duger hela dagen. Men framförallt så föredrar jag ett objektiv som ger mig bra bilder utanför kyrkan - hur ofta är man i kyrkor annars menar jag?
  • rlevitte

Vad gäller kyrkan så beror en hel del på hur den är beskaffad...  en hel del kyrkor är rätt mörka eller har relativt lite ljus (ur fotografisk synvinkel), och din 18-55a kanske inte räcker...  vet du vilken kyrka det är och är såpass intresserad kan du ju åka dit några dagar innan och provfotografera för att se vad det ger.  Med din kamera kan man inte ha så himla hög iso (max 1600, vilket inte är speciellt mycket) (vet du vad iso är?), annars vore det en möjlighet (kan vara charmigt om man gillar gryniga bilder).

Jag har erfarenhet av EF 50/1.4, och har kunnat ta en del bra bilder i rätt mörka situationer.  Men som sagt, det är till att zooma med fötterna då.

Men du, om man återgår till din ursprungsfråga, vad är det som din 18-55a inte klarar som du vill ha?  Av de recensioner jag ser (kollar på fotosidan.se) så verkar det som att 18-135an är något snäpp skarpare, så redan där har du ett uppsving.  Men bländargränsen är detsamma, så båda klarar mörker lika bra.  Men som sagt, vad är det du saknar i 18-55an?

Mvh,
    Richard 

• Greger
    rlevitte skrev 2012-01-16 19:55:03 följande:
    Vad gäller kyrkan så beror en hel del på hur den är beskaffad...  en hel del kyrkor är rätt mörka eller har relativt lite ljus (ur fotografisk synvinkel), och din 18-55a kanske inte räcker...  vet du vilken kyrka det är och är såpass intresserad kan du ju åka dit några dagar innan och provfotografera för att se vad det ger.  Med din kamera kan man inte ha så himla hög iso (max 1600, vilket inte är speciellt mycket) (vet du vad iso är?), annars vore det en möjlighet (kan vara charmigt om man gillar gryniga bilder).

Jag har erfarenhet av EF 50/1.4, och har kunnat ta en del bra bilder i rätt mörka situationer.  Men som sagt, det är till att zooma med fötterna då.

Men du, om man återgår till din ursprungsfråga, vad är det som din 18-55a inte klarar som du vill ha?  Av de recensioner jag ser (kollar på fotosidan.se) så verkar det som att 18-135an är något snäpp skarpare, så redan där har du ett uppsving.  Men bländargränsen är detsamma, så båda klarar mörker lika bra.  Men som sagt, vad är det du saknar i 18-55an?

Mvh,
    Richard 
    ISO har jag koll på vad det är  1600 är max på min 1000d men 550d har ju långt mer än så.
    Jag ska åka ut till kyrkan nu under våren hade jag tänkt. Det ska bli spännande! 

18-55 lär nog inte funka så bra i kyrka och mörka miljöer och dessutom så vill jag kunna "fånga ögonblicket" utan att folk är förberedda på att fotot tas, därav 18-135.
    18-135 har jag fått ett riktigt bra pris på (1500), det är därför jag fortsätter tjata om det   

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar?! Vore inte så olikt mig i så fall. 
  • rlevitte

18-135an för 1500 är ett bra pris, det håller jag med om (det kostar över 3000 nytt idag).

... jag provade precis att ta en bild av en dörr (lite högre än 2 meter) med min 50/1.4, så att dörren precis passar in i bildramen, det krävde att jag stod 5 meter från dörren.  Hur långt från brudparet vid altaret kommer du att vara tror du?  Det, liksom hur ljuset kommer att vara bestämmer vad dina behov kommer att vara i kyrkan.

Sen har vi festen efteråt, där har du andra villkor, du kan mycket väl fotografera på närmare håll utan att någon märker det eller bryr sig.

Själv tänker jag såhär att i kyrkan står man antagligen på en fläck och plåtar därifrån, då kan fast ljusstark optik vara en fördel (det är svårt att få ljusstark zoom utan att betala femsiffrigt), frågan är bara hur långt från brudparet du tror att du kommer att vara och vad för slags bilder du tror att du kommer att ta.
    Under festen efter tänker jag att en enklare vidvinkelzoom eller normalzoom mycket väl kan duga.  Jag skulle hellre ta en där man kan nyttja vidvinkel en del (som t.ex. en 18-135a).  Vid behov skulle jag använda blixt där. 

Föresten, vill du hitta ett relativt ljusstarkt fast objektiv för en ringa penning så skulle du kunna kika på EF 50/1.8 II (www.cyberphoto.se/info.php)...  den känns lite som en leksak, men optiken i den är väldigt bra för det priset (ca tusenlappen).

Mvh,
    Richard 

Svar på tråden Fotkunnig? Hjälp mig svara på en amatörs frågor.