• Anonym (Kaffedraken)

    Ni som INTE har använt era av CIO-metoder, när har era barn börjat sova ok på nätterna?

    Som rubriken säger, när har era barn börjat sova utan att behöva äta, vaggas osv om nätterna? Jag vänder mig till er som inte använder 5mm eller SHN eller något annat som går ut på att barn lämnas ensamma (trots att de kanske är ledsna). 

    Jag kommer aldrig att lämna mitt barn ensam när hen är ledsen utan kommer alltid att vagga, mata, trösta och finnas där när hen behöver det. Samtidigt är jag trött och skulle behöva höra om andra barn som faktiskt har börjat sova skapligt om nätterna. Mitt barn är bara 10 månader så jag är fullt medveten om att det kan ta ett tag till, men lite hopp skulle inte skada. Just nu känns det som att barnet kommer att vakna stup i kvarten tills hen är tonåring... 

  • Svar på tråden Ni som INTE har använt era av CIO-metoder, när har era barn börjat sova ok på nätterna?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Äldsta sov hela nätter utan mat vid 4 veckor, minsta vid 2 månader. Har inte gjort något speciellt...dock ej ammat. De har sovit i spjälsängen intill vår säng och plötsligt inte velat ha mat eller tröst på natten. Tror det är mest tur egentligen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vårt barn är idag 9 månader. Hon somnar hon klockan 18 genom att vi lägger henne i sängen vaken men trött och säger godnatt. Sen sover hon fram till 04, då hon börjar gny lite i sömnen och oftast somnar hon om själv. Klockan 06 vaknar hon och då är det morgon

    Vi har aldrig vaggat henne till sömns däremot så somnade hon med flaskan när fram tills hon fick tänder vid 6 månader. Då slutade vi med det och lade ner henne vaken i sängen.

    Hon slutade äta på natten runt 7 månader, före det så sov hon fram till 04 då hon åt en liten slurk (säkert därför hon kommer upp till ytan just då fortfarande)

    Jag tror helt enkelt att barn är olika. En del vaknar ofta längre, och andra sover ok från början. Vi gjorde inget speciellt förutom att försöka lägga henne när vi såg att hon var trött, och hjälpa henne att somna om när det behövdes. Sen verkade det som hon lärde sig att somna om, så det är bara när hon är sjuk som hon behöver lite hjälp att somna om.

    Hon har en snutte som hon pillar på, den fungerar förmodligen som någon slags trygghet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det var väl i 8-10 månaders ålder som de börja sova hela nätter. Men vi har samsovit så jag har aldrig tyckt det vart jobbigt med nätterna.

    Sonen var lite jobbig för han ville inte äta liggandes så då satt jag upp i sängen och ammade när det var min matningstur. Brukade pumpa så mannen hade en matning. Han vakna bara två gånger.

    Dottern låg unde min arm och småsnutta mäst hela tiden. Jag sov som en stock. Vet inte när hon somnade.

    Men vi har aft tur. En del barn verkar ha det svårt med sovandet. Jag tror att det bara är att vänta. Men det är jobbigt när man är mitt uppe i det.


    Mamma till Eskil och Sonja
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min dotter är 15 månader och sover inte hela nätter fast jag har försökt. dock aldrig lämnat henne. sonen sov inte förens han var 2 men ville inte ha mat men närhet. visst är det lite jobbigt när man ska upp och jobba men jag känner att det får ta den tid det tar :p

  • Anonym (Kaffedraken)

    Runt 14 -16 månader blev det en större förbättring.


    Runt 19 -21 mån kom ett större bakslag.


    Efter 2 års ålder började något att hända helt "plötsligt" och hon SOVER!!!!!


    Hon är idag 2 1/2 år + och vi föräldrar är numera utvildade. Hon somnar snabbt utan problem, sover djupt ( trots ev. störingar), vaknar oftast 1 gång på natten/ morgonsidan och kommer till vår säng där hon somnar om på 5 min och hon sover numera oftast till 8 på morgonen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ettan: Runt 10-12 månader (hade då provkört 5 mm vid 5 månaders ålder så jag gissar att det försenade och förstörde ganska mycket tyvärr)

    Tvåan: Vaknade 1 gång vid 04:00 första månaden, sedan sov hon hela nätterna.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Väldigt olika. 2 av barnen sov hela nätter från ca 2 månaders ålder. 4 sov hela nätter från ca 1 år (när jag slutat amma) och 1 började sova hela nätter vid ca 1½ år (hon var ett specialfall eftersom hon var sjuk i stort sett från 6 månader till 17 månader och det förstörde sömnen).
    Men nog tycker jag de sovit OK även om de inte sovit hela nätter (med undantag för hon som var sjuk då). Jag ser det inte som något konstigt med ett par nattmål när de är under året ...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Han sov enligt mig ok från någon månads ålder, dock med matning 1-2 ggr per natt. Vid 6 månader tog jag bort nattamningen med hjälp av tass-metoden.

    Klart det gått upp och ner ävrn sen dess men i princip sover han gott.

    Jag rekommenderar verkligen tass-metoden. Den har funkat ypperligt för oss och alla vi känner, och är ingen sk. "skrikmetod". 


    Moster, inte monster.
Svar på tråden Ni som INTE har använt era av CIO-metoder, när har era barn börjat sova ok på nätterna?