• Natli

Säga upp sig efter semester???

Hej jag undrar om det är tillåtet att säga upp sig direkt efter att man haft semester?
    Det jag menar är att jag kommer att säga upp mig i april med sista arbetsdagen den 1:a september. Kan jag då lägga min semester fr.o.m 1:a aug - 1:a sep?? Uppsägning pga flytt och vore trevligt att kunna flytta och fixa under semestern, men kan man göra så??

Att vakna upp varje dag och se era leenden, ni är mina mirakel
  • Svar på tråden Säga upp sig efter semester???
  • Hannah76

Hur är det med din semester? Är den redan "inarbetad"?

Du kan alltid ansöka om att få lägga din semester så, men det är ju inte säkert att du får en beviljad.
    Har du fem månaders uppsägningstid?

• FruNaftra

Ja varför inte. Så länge du har semesterdagar. Annars kan du kanske bli återbetalningsskyldig för de dagarna du haft semester.

• jassikan

Du kan göra så, men arbetsgivaren är inte tvungen att ge dig semester den period du vill.
    Går arbetsgivaren inte med på det så är det inte mycket du kan göra.

• Natli

Semestern är inarbetad, uppsägningstiden är på 3mån men tänkte mest att det var "snällare" att säga upp sig tidigare eftersom jag redan vet om hur länge jag kommer att kunna arbeta då.
    Flytten är inte 100% säker utan bara något som vi har pratat om.  Om flytten blir av så är det bäst för oss båda att ha semestern på det sättet då vi kommer att flytta utomlands och blir då skönt att inte känna sig stressad att hitta arbete på en gång då vi då får en hel lön+sem ers samma månad vi flyttar.

Tack för alla svar

• Hannah76
    Natli skrev 2012-01-16 12:43:59 följande:
    Semestern är inarbetad, uppsägningstiden är på 3mån men tänkte mest att det var "snällare" att säga upp sig tidigare eftersom jag redan vet om hur länge jag kommer att kunna arbeta då.
    Flytten är inte 100% säker utan bara något som vi har pratat om.  Om flytten blir av så är det bäst för oss båda att ha semestern på det sättet då vi kommer att flytta utomlands och blir då skönt att inte känna sig stressad att hitta arbete på en gång då vi då får en hel lön+sem ers samma månad vi flyttar.

Tack för alla svar
    Du har inget jobb efter det att du säger upp dig?
    Passa så att du inte får något glapp om du hade tänkt stämpla.
  • Seven Costanza
    Hannah76 skrev 2012-01-16 13:06:47 följande:
    Men om hon säger upp sig själv får hon väl karens innan hon kan på a-kassa?

TS: Jag tycker det låter väldigt ogenomtänkt att säga upp sig innan man ens är säker på om man ska flytta och innan man fått en nytt jobb, låter otryggt. Tänk dig för.
  • Hannah76
    Seven Costanza skrev 2012-01-16 18:29:07 följande:

TS: Jag tycker det låter väldigt ogenomtänkt att säga upp sig innan man ens är säker på om man ska flytta och innan man fått en nytt jobb, låter otryggt. Tänk dig för.

Ja det får hon, men man ska ändå aldrig ha ens en dags glapp.

Ts, du kan inte ta tjänstledigt?
  • Seven Costanza
    Hannah76 skrev 2012-01-16 18:37:21 följande:
    Ja det får hon, men man ska ändå aldrig ha ens en dags glapp.

Ts, du kan inte ta tjänstledigt?
    Nä det är klart, jag tänkte mest att man kanske kunde tolka ditt svar som att det gick att stämpla direkt bara man inte hade glapp.
  • Natli
    Hannah76 skrev 2012-01-16 13:06:47 följande:
    Seven Costanza skrev 2012-01-16 18:29:07 följande:

Har inte tänkt säga upp mig förrns allt är bestämt och planerat.
    A-kassa etc är inget som blir aktuellt då vi flyttar till Brasilien och att hitta ett jobb redan innan blir lite svårt då jag inte kan gå på arbetsintervjuer etc. Men det löser sig, enklare att få arbete där än här hemma i sverige
Svar på tråden Säga upp sig efter semester???