• Cicek

Ergobaby bärsele Black/Camel - är den bra??

Vi letar efter en ergonomisk bärsele till vår son som kommer om 2 månader, men har egentligen inte råd att köpa en ny då de är ganska dyra.. Nu har jag hittat en begagnad Ergobaby bärsele Black/Camel till ett bra pris och funderar på att köpa den? Är den bra? Vi vill använda den från allra första början och gärna så länge som möjligt. Finns det andra som är bättre än den?

• Svar på tråden Ergobaby bärsele Black/Camel - är den bra??
  • Spexig

Den är helt suverän att bära med från att bebisen kan hålla huvudet ordentligt, men jag har inte testat den med nyföddinlägget. En kompis testade, men lämnade tillbaka det för det kändes inte bra, blev knöligt.

Men är det ett bra pris hade jag slagit till nu, det är en suverän sele som man använder från 5-6 mån till barnet är typ 2 år eller äldre.

Köp en trikåsjal (på Blocket) och ha från start. 

• Cicek

Jaha ok, vi vill ha en som man kan använda från start, inte en sjal :( Men nu såg jag att det inte går att ha bebisen framåtvänd på magen i den, så jag vet inte längre.. Men ja, det är ett väldigt bra pris..

• Rockan

Ergo är en jättebra sele! Spädbarnsinlägget kostar ett par hundralappar och jag tycker det funkar bra.

• Cicek

Om man inte kan ha barnet framåtvänt på magen, vid vilken ålder kan man tänka sig att byta från mage till rygg? Jag minns att äldsta sonen gärna satt framåtvänd i vår BabyBjörn rätt så tidigt, men jag vill verkligen ha en ergonomisk sele istället den här gången..

• Cicek

Eller kan man kanske bära barnet på höften istället för framåtvänd på magen, så det ser bättre? :)

• Drake

Vi hade den men jag tyckte inte den funkade när vår dotter var så liten (den används nu när hon är 9 månader)

Spädbarnsinlägget var krångligt att få till bra, och det är otroligt varmt! Vi tog en tur till affären på ca 15 min och när vi plockade ut henne var det som vi doppat henne i vatten! Men på vintern kanske det är bättre.

Man måste ha ganska lång överkopp för att den ska sitta bra. På mig hamnar höftbältet för långt ner så jag kan inte sitta när jag har den på mig.

Om du vill ha något som är ergonomiskt, du kan bära framåt och som passar alla kroppar (samt att du kan använda den från start) så skulle jag rekommendera dig att köpa en Mei Thai från www.meitaibaby.com. De är handsydda och kan levereras i tid tills din bebis kommer. Det är en sjal men enkel, du bara knyter två knutar.
     Jag har köpt en sån och den är numera mitt förstahandsval för att bära vårt barn (jag har burit i långsjal, kortsjal och BB också)

• Cicek
    Drake skrev 2012-01-16 18:45:17 följande:
    Vi hade den men jag tyckte inte den funkade när vår dotter var så liten (den används nu när hon är 9 månader)

Spädbarnsinlägget var krångligt att få till bra, och det är otroligt varmt! Vi tog en tur till affären på ca 15 min och när vi plockade ut henne var det som vi doppat henne i vatten! Men på vintern kanske det är bättre.

Man måste ha ganska lång överkopp för att den ska sitta bra. På mig hamnar höftbältet för långt ner så jag kan inte sitta när jag har den på mig.

Om du vill ha något som är ergonomiskt, du kan bära framåt och som passar alla kroppar (samt att du kan använda den från start) så skulle jag rekommendera dig att köpa en Mei Thai från www.meitaibaby.com. De är handsydda och kan levereras i tid tills din bebis kommer. Det är en sjal men enkel, du bara knyter två knutar.
     Jag har köpt en sån och den är numera mitt förstahandsval för att bära vårt barn (jag har burit i långsjal, kortsjal och BB också)
    Tack för tipset! Hur mycket kostar en sån, inklusive frakt? Och hur länge kan man använda den? Sitter och kollar hemsidan nu men jag hittar inte rätt info :)
  • Drake
    Cicek skrev 2012-01-16 18:52:14 följande:
    Tack för tipset! Hur mycket kostar en sån, inklusive frakt? Och hur länge kan man använda den? Sitter och kollar hemsidan nu men jag hittar inte rätt info :)
    Den kostar ca 800 kr inklusive frakt. Och man kan använda den från nyfödd till 15 kilo. Jag köpte min när mitt barn var lite äldre, men jag har sett andra som använt Meitai till nyfödda, men man får se till att de sitter ordentligt inne i selen.

Du kan ju också söka på Meitai på blocket eller tradera, säljs säkert en del där och kanske billigare. Det jag tyckte var bra med denna var att man kan göra den mindre längst ner så att man kan bära barnet framåt (inte flera timmar, men kortare stunder när de är nyfikna) Det verkar inte finnas på de Meitai jag sett i Sverige (någon får gärna rätta mig om jag har fel )
  • kixan
    Cicek skrev 2012-01-16 18:29:35 följande:
    Jaha ok, vi vill ha en som man kan använda från start, inte en sjal :( Men nu såg jag att det inte går att ha bebisen framåtvänd på magen i den, så jag vet inte längre.. Men ja, det är ett väldigt bra pris..
    fast att bära barn framåtvända är nåt babybjörn har kommit på för att barnen annars inte ser nåt i deras selar. i en ergonomisk har barnen bättre utsikt och man slipper vända dom..
    A -03, F -05, V -10
  • Samboo

Pognae är inte så dyr heller. Kostar 999 i deras webshop. Ergonomisk bärsele som Ergo fast lite annorlunda i modellen.

Svar på tråden Ergobaby bärsele Black/Camel - är den bra??