• Anonym

Hur långt efter mat får ni gallstensattacker?

Har fått ont i magen 3 gånger nu på ett år, dr säger magkatarr.
    Anfallen kommer ca 6-7 timmar efter mat , är det för lång tid?

• Svar på tråden Hur långt efter mat får ni gallstensattacker?
  • Stålmamma

Har nyss opererat bort gallblåsan och jag fick mina andall från på en gång till som längst 3-4 timmar efter jag ätit något. vars i magen har du ont då?

• Anonym

i  natt var det mellan revbenen, nu öm överallt och mår illa. jag trycker på magen men kan inte hitta nån punkt.

• Anonym

i natt var det mellan 2 och 5 känns skönt mellan sen kommer det smärta i 3 sek sen lungt ett par minuter. jag började
    känna mig illamående efter kräftfest, åt ett helt paket själv

• Stålmamma

När jag hade mina atacker och klämde på magen så hittade jag direkt var jag var öm och det är under höger revbensbåge. hjälper alvedon? När jag haft mina anfall har jag typ legat och skrikigt och oftast slutat med att jag fick åka på akuten

• Sannive

Jag har haft tre gallstensanfall och har nu opererat bort gallblåsan. Smärtan burkar sitta som du beskriver under revbenen, ofta högra sidan. Det är en smärta som inte går att förväxla med någon annan typ utav smärta, det är ett som är säkert. Det gör så inåt helvete ont att man inte kan gå och man kan även kräkas då smärtan blir övermäktig.

Jag upplevde aldrig att jag var öm i kroppen efter det att anfallen gick över så det verkar lite konstigt men jag är inte läkare så det kan ju bara individuellt.

Kanske äta ett helt kräftpaket helt enkelt var lite för mycket på en gång? Matförgifting? Kräftorna kan ha varit dåliga.. ?

Om du känner dig osäker så tycker jag du skall prata med din läkare om att få göra ett ultraljud för att se om det ligger en massa sten i gallblåsan, eller om gallgången är utvidgad.

• Anonym

Förts agången det hände åkte jag in akut, de hittade inget och sa att det var nån magsjuka till slut. Andra gången gick jag till vc fast dagen efter, de tog prover och hittade inget. Började då med omeprazol, illamående satt kvar 2 veckor. Jag gick dit en gång till då jag mådde så illa o de klämde o grejade.  Jag tryckte och försökte känna i natt var det kom och det var i magsäcken det kom tror jag men svårt att veta.

• Anonym

har inte provat alvedon, ska nog göra det nästa gång

• Stålmamma

Fick du göra ett ul på gallan så dom konstaterade att det inte fanns några gallstenar? vet inte om det är från person till person men på mig har det alltid synts på blodprover när jag haft mina anfall oxå

• krakel

Ett annat typiskt beteende vid gallstensanfall är att du inte kan sitta still. Du blir motoriskt orolig och kryper runt. Jag fick svårt att andas med när jag hade anfall.

Svar på tråden Hur långt efter mat får ni gallstensattacker?