• pickaboo

Kissar på toaletten, bajsar i trosan.

Min flicka, 2 år, sa för två veckor sedan nej till blöjor och har sedan dess varit torr nattetid och kissat på toaletten, men hon bajsar i trosorna.

Hon säger inte till innan hon bajsar utan berättar direkt efteråt. Hon har inga bestämda tider då hon brukar bajsa och det syns heller inte på henne när hon behöver bajsa, det bara är där plötsligt. På förskolan händer inga olyckor, utan hon håller sig tills vi kommer hem. Tidigare bajsade hon (i blöja) på förskolan så hon har inte haft problem med att bajsa borta.

När jag frågar henne var man bajsar, svarar hon "toaletten".

Har förstått att detta är ett vanligt bekymmer när man slutar med blöja, oavsett om man är 2 eller 5 år när man slutar. Problemet är väl att man inte kan locka med en belöning för att 2-åringen ska bajsa på toa... (min flicka förstår det iaf inte!).

Är hon inte mogen för att sluta med blöja? Förstorar jag upp problemet? Ska jag helt sonika sätta blöja på henne "mot hennes vilja" och uppmuntra henne att ändå kissa på toa. Det känns så fel att göra så men vad finns det för alternativ?

Har ni samma problem, vi kanske kan följas åt? Eller har ni HAFT samma problem, men lyckats? Hur gamla var era barn (och spelar det roll hur gammal man är när man slutar med blöja?)?

• Svar på tråden Kissar på toaletten, bajsar i trosan.
  • pickaboo

Åh äntligen lite svar!!! Hon går ju inte på pottan-avskyr den - men tycker om toaletten. Igår sa hon "bajsat trosorna". Där var inget då men under tiden som vi gick till toan så kom det i trosorna. Har funderar på att låta henne gå naken här hemma, så att det kommer fritt och inte hålls emot av vare sig blöja eller Trosa. Då kanske det blir bättre sen. Förskolelärarna tycker hon är så duktig även om hon har bajsat i trosan där. De tycker vi ska fortsätta utan blöja och så länge de stöttar oss så kör vi på men som sagt, det är svårt att veta om hon kommer greppa detta och tråkigt i längden för alla om hon alltid bajsar i trosorna.

Säger er kille till när han vill bajsa?

• pickaboo

Nu har vi gått nakna om rumpan hör hemma och det är skillnad. Hon bajsar på toaletten då, men inte om hon har trosor på sig...

Jag hoppas hon greppar det snart. Det är inte jätteroligt med bajsiga kläder...

• pickaboo

Oh vad bra tips om böckerna!!! Ska kolla upp bajsfesten! Har sett att det finns en bok som heter bajsplutten - någon som läst den med sina barn? Här går det lite bättre för varje vecka och nu säger hon oftast till när det ska ske men oftast hinner vi inte! Hon är inte rädd för sitt bajs, då hade kag nog satt blöja på henne!

Det går framåt iaf

• pickaboo

Åååh hela helgen har vår tjej varit så duktig och gjort sina behov på toa. Hon säger till innan, MEN på dagis funkar det inte... Där säger hon inte till ens när hon ska kissa. Hon kissar på tider där och det funkar. Oftast bajsar hon hemma men då och då bajsar hon i trosorna på dagis... Idag både kissade och bajsade hon på sig Börjar fundera på att sätta blöja på henne igen men är så jäkla rädd att det kommer bli så att hon går tillbaka helt.

• pickaboo

Tiiinann: precis vad de sa på dagis. De tycker hon är jätteduktig och de är villiga att kämpa! Bra personal. Jag var mest orolig för att de skulle sätta stopp men det går ju bättre och bättre hela tiden! Nu är hon som sagt torr hemma (ja ute också med oss i familjen och släkten) både dag och natt och gör alla behov på toa. Känns bra. Tycker det är synd att det inte funkar på dagis men hon kanske inte får tillräcklig tid på sig att sitta på toa och bajsa.

• pickaboo

Tjohoo! Vill bara berätta hur det går! Ni har så rätt! Sätt inte på blöjan när ert barn har visat att den vill gå på toa! Nu är hon torr! Även op dagis bajsar hon nu, tack vare lärare som kikat efter tecken på nödighet! Nu vet de när det är dags och jag är så tacksam för att vi har den personal vi har på förskolan!!! Så ni som har samma problem som vi - kämpa på!

Svar på tråden Kissar på toaletten, bajsar i trosan.