• Anonym (sparsam)

Visst kan er familj klara sig med en lön?!!!!

Jag har märkt att man i många trådar här kan spara jättemycket.

Kanske inte så att man lägger pengarna på hög,men flera 1000- till resekontot,amortering av huset,till bilen,barnen

....och ja,sparande såklart.

Jag förstår ju att inte riktigt alla kan ex ni med nyinköpta hus el "gamla"skulder,MEN de allra flesta!!!

Ni som inte sparar måste ju unna er väldigt mycket varje månad!!       

• Svar på tråden Visst kan er familj klara sig med en lön?!!!!
  • Anonym

Jag vet att många kan spara och många kan säkert spara mer än de gör idag om de prioriterar anorlunda, men jag vet även att det finns det som inte kan spara.

Och ja, vi skulle kunna klara oss på makens lön, men inte på min.

• Triple Trouble

Ja vi skulle klara det om ungarna slutade på simskolan, gymnastik och fotboll och sålde landstället vi älskar och skippar årlig fjällresa, utomlandsresa mm. Men det vill vi inte.

• Anonym

Nej inte vår familj, vi har lån på över 2 miljoner som kostar massor varje månad, var tredje månad kostar enbart huslån 19 000Kr, sedan tillkommer billån, försäkringar, tv, tele, bensin, mat, hygien, övriga räkningar.

Vi är två vuxna, två barn & har två hundar, bor i en villa på 282kvm. Enda sparandet just nu är till barnen, då bara en av oss jobbar än så länge, men från feb är vi två som arbetar =).

• Anonym

Ja, vi lever på en lön nu. Vi sparar ca 7000 i månaden nu och jag tycker det är lite (utöver pensionssparande och amortering)

Vi lever ett enkelt liv med billiga nöjen. Och jag vet faktiskt vad vi skulle ha gjort med pengarna om vi inte sparat dem

• Anonym (PIan)

Japp, men det beror ju på hur hög den lönen är Min man och jag är båda medelinkomsttagare och visst skulle vi kunna klara oss på en lön. Men det är just det, hur kul vore det att "klara sig"? Då skulle vi få sälja MC:n, bilen, flytta till mindre boende i en förort osv. Det vill vi inte

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-17 13:26:09 följande:
    Nej inte vår familj, vi har lån på över 2 miljoner som kostar massor varje månad, var tredje månad kostar enbart huslån 19 000Kr, sedan tillkommer billån, försäkringar, tv, tele, bensin, mat, hygien, övriga räkningar.

Vi är två vuxna, två barn & har två hundar, bor i en villa på 282kvm. Enda sparandet just nu är till barnen, då bara en av oss jobbar än så länge, men från feb är vi två som arbetar =).
    Just ja pensionssparar gör vi ju förstås också.
  • MeMayo

Klarar mig på en lön.. är ju ensamstående så jag har inte direkt nåt val.... men jag väljer att lägga upp min arbetstid så att när barnen är hos mig är jag mycket ledig och när barnen är hos sin pappa så jobbar jag järnet =) vilket leder till att jag ändå får en massa kvalitetstid med mina barn även fast jag jobbar 100%..
    eftersom jag jobbar i ett låglöne yrke har jag inget annat val än att jobba 100% men genom att jag själv kan påverka mitt schema så fungerar det bra...
    visst man kanske skulle byta jobb för att få en högre lön och kunna gå ner i tid men jag älskar mitt jobb och går dit med glädje och det är värt en hel massa det oxå för mig...  

• MHM

Ja, vi klarar oss på en lön. Låga fasta utgifter. Inget på kredit eller lån. Vi köper vad vi vill och barnen saknar ingenting(om dom vill spela fotboll eller simma osv så kan dom göra det).

• Anonym (gjort)

Jo det skulle vi kunna och vi har mer eller mindre gjort det (jag fick lägsta ersättn fr Fk när jag var mammaledig). Skulle vi leva på en lön en längre tid skulle vi få dra ner kraftigt på saker men vi skulle åtminstone kunna bo kvar i nuvarande boende. Men varför skulle vi göra det? Varken jag eller maken är några "hemmaföräldrar" till naturen, vi älskar våra jobb och älskar att göra roliga saker med barnen när vi är lediga. Unnar oss långa semestrar, långa somrar i sommarstugan, osv.

• cloudberry79

Nja. Vi skulle nog klara oss på en lön, men vi tjänar ganska lika. Det innebär att det inte är så att vi betalar allt med den enes lön och så blir den andres lön sparpengar/fickpengar. När allt är betalt (inklusive en hel del lyx, som dagstidning, veckotidningar, träningsavgifter etc) har vi en fjärdedel av vår disponibla inkomst kvar. Det går till fickpengar och sparande. Hade vi tagit bort ALLT onödigt hade vi klarat oss med en lön, men jag vill ha en vettig framtidsplan där vi kan köpa ett hus, där vi kan resa, där vi kan dela lika på föräldraledigheten utan att det blir allt för fattigt. Jag vill LEVA, inte ÖVERLEVA.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Visst kan er familj klara sig med en lön?!!!!