• Anonym (orolig)

Hur länge kan man leva på 400 kcal/ dag?

Ja, som rubriken lyder. Hur länge klarar man av att bara äta 400 kcal/ dag.
    Det gäller en kvinna i 35:årsåldern, vikt runt 110 kilo just nu.
    Hon började banta efter nyår och har redan blivit fixerad vid att få i sig så lite kalorier som möjligt. Nu äter hon bara 400 kcal/ dag och är helnöjd med det.
    Eftersom hon redan gått ner ca 7 kilo så tycker hon att det är jättebra förståss.

Kan man få någon form av problem om man gör det, eller funkar det hur länge som helst?

• Svar på tråden Hur länge kan man leva på 400 kcal/ dag?
  • Anonym (orolig)

*puffar*

• Kjell2

Är man rejält överviktig kan man leva länge på 400 kcal/dygn. Risken finns att man inte mår bra, blir trött, grinig mm samt får problem med vitaminbrist tex.

• Hultis

Beror ju självklart HELT på vad dessa 400 kcal består av! 400 kcal gurka eller 400 kcal mjöl är ju rätt stor skillnad,

• Anonym (orolig)
    Hultis skrev 2012-01-17 15:00:49 följande:
    Beror ju självklart HELT på vad dessa 400 kcal består av! 400 kcal gurka eller 400 kcal mjöl är ju rätt stor skillnad,
    Ja, det är ju sant förståss.

I det stora äter hon ungefär såhär:

Frukost knäckemacka med jättelite Philadelphiaost och kaffe, ca 70 kcal
    Mellanmål gurka eller tomat.
    Lunch kanske 50 gram kycklingfile och blandad sallad
    Mellanmål gurka el tomat
    Middag 50 gram kycklingfile och sallad.
    Kvällsfika kaffe

Typ så äter hon.
  • Kjell2

Vi männsikor är byggda för att under längre period ha en varierande tillgång till mat, dvs perioder med mycket mat och perioder med lite mat. Vi överskott lagrar vi och vid underskott tar vi av det vi lagrat för att fungera. Det är alltså väldigt svårt att som överviktig svälta ihjäl. Däremot kan man få bristsjukdomar pga av för lite vitaminer och mineraler, magproblem om tarm och mage får fel eller för lite att jobba med odyl.

Så länge man mår bra, orkar med jobb, familj mm så brukar det inte vara någon fara.

• Anonym (orolig)
    Kjell2 skrev 2012-01-17 15:11:55 följande:

Vi männsikor är byggda för att under längre period ha en varierande tillgång till mat, dvs perioder med mycket mat och perioder med lite mat. Vi överskott lagrar vi och vid underskott tar vi av det vi lagrat för att fungera. Det är alltså väldigt svårt att som överviktig svälta ihjäl. Däremot kan man få bristsjukdomar pga av för lite vitaminer och mineraler, magproblem om tarm och mage får fel eller för lite att jobba med odyl.

Så länge man mår bra, orkar med jobb, familj mm så brukar det inte vara någon fara.

Okej, men då är det kanske ingen direkt risk för henne just nu iaf.
  • Lumo

Dumt med sån extremt extrem diet. Hon kan dessutom få andra hälsoproblem, tex gallsten...

• Anonym

Länge, så länga man får i sig de näringsämnen som man behöver.

Efter en GBP lever man på i snitt 600 kalorier om dan första året.

• Anonym (Dobido)

Jag tror hon gör det bästa i att besöka en läkare eller en dietist, som kan se till att hennes värden ser ok ut och hjälpa henne få  sig rätt ämnen när hon är på en sådan strikt diet. 

Men jag kan hålla med föregående talare, man kan klara sig på väldigt varierad (ömsom snål, ömsom normal) kost en lång tid, MEN det betyder inte att man lever under optimala förhållanden för god hälsa. Din vän kommer med andra ord inte kunna bygga muskler eller ens träna hårt om hon inte får i sig fler kalorier. Den långsiktiga lösningen till viktnedgång och att HÅLLA vikten är ju att både äta rätt och träna, vilket är fysiskt omöjligt när man äter som din vän.

Hoppas hon är rädd om sig och inser att en drastisk snabb viktnedgång inte alltid är den mest hälsosamma... 

• Anonym (orolig)
    Anonym (Dobido) skrev 2012-01-17 19:00:13 följande:
    Jag tror hon gör det bästa i att besöka en läkare eller en dietist, som kan se till att hennes värden ser ok ut och hjälpa henne få  sig rätt ämnen när hon är på en sådan strikt diet. 

Men jag kan hålla med föregående talare, man kan klara sig på väldigt varierad (ömsom snål, ömsom normal) kost en lång tid, MEN det betyder inte att man lever under optimala förhållanden för god hälsa. Din vän kommer med andra ord inte kunna bygga muskler eller ens träna hårt om hon inte får i sig fler kalorier. Den långsiktiga lösningen till viktnedgång och att HÅLLA vikten är ju att både äta rätt och träna, vilket är fysiskt omöjligt när man äter som din vän.

Hoppas hon är rädd om sig och inser att en drastisk snabb viktnedgång inte alltid är den mest hälsosamma... 
    Jo, jag har pratat med henne om det där med varierad kost OCH träning, men hon säger bara att hon ska ta träningen sen.
    Alltså när hon gått ner mer i vikt efterssom hon ändå har så usel kondition att hon inte orkar träna nu. Jag har föreslagit promenader för att iaf komam igång lite lätt men hon vill inte och tycker det räcker med att hon äter kalorisnålt.

Jag vill ju inte klaga på henne heller, men var lite orolig just för den väldigt snäva kosten.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-01-17 18:42:28 följande:
    Länge, så länga man får i sig de näringsämnen som man behöver.

Efter en GBP lever man på i snitt 600 kalorier om dan första året.
    Okej, det hade jag ingen aning om faktiskt.
Svar på tråden Hur länge kan man leva på 400 kcal/ dag?