• power

COPE-kurs, någon?

nån som gått en COPE, vad tycker ni om den?

kom igen då ra
  • Svar på tråden COPE-kurs, någon?
  • Anmalo

Jag och min man gick cope för 5 år sen,och jag var väldigt nöjd. Den hjälpte oss mycket. Dels med konkreta tips men även att vi fick ett annat perspektiv på vissa saker. Vi hade enorma problem med vår dotter vid läggningsdax, när hon skulle duscha och göra läxor. Hon fick vansinnes utbrott vid dessa tillfällen, slängde med saker, skrek ovs. Vi införde dusch dagar, tis, tors, lör innan kl 20,00 skulle hon vara i duschen. Och om hon hade gjort sig i ordning för natten innan kl. 21,00 får hon läsa till 21,30. Efter vi infört dessa "regler" har vi inte haft en enda konflikt. (om dessa sakerna i alla fall) Det med läsningen, var hon inte klar till kl. nio då fick hon lägga sig utan att läsa. (vilket nästan aldrig hände) Det höll vi stenhårt på. Hon såg lästiden som en belöning, vilket det kanske också var. Men faktum är att hon behövde lästräning och detta såg hon inte som "läxa" alltså en extra bonus både för henne och för oss. Har du möjlighet att gå cope tycker jag verkligen att du ska göra det. Även om man inte skulle ha problem med utagerande barn eller annat är det ändå en nyttig utbildning att gå på. 

• vandernooxlie

Jag har inte gått COPE, och efter vad jag läst och hört så skulle jag avråda från att gå kursen om du inte tycker att du har (som Anmalo skriver) "enorma problem". Den skapades från början för att hjälpa föräldrar med våldsamma tonårsbarn, men nu lärs metoden konstigt ut nog som en helt vanlig föräldrautbildning. Om du funderar på att gå den så tycker jag du ska läsa på mer innan, tex börja här: larsh.wordpress.com/2011/09/28/cope-i-blasvader-igen/

Svar på tråden COPE-kurs, någon?