• mamma till tre busungar

Vet du skillnaden mellan mjölkfritt och laktosfritt?

För att jag undrar.....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du skillnaden mellan mjölkfritt och laktosfritt?
  • Lisastina

I laktosfritt är en sockerart, laktos, borttagen ur en mjölkprodukt. Allt annat finns kvar. Det gör man för att vissa människor inte kan bryta ned den typen av socker och får magproblem om de får i sig laktos. 

I mjölkfria produkter finns inga spår alls av just mjölkprodukter. Sådana produkter är för vegetarianer eller personer som är känsliga mot den typ av protein som finns i mjölk. Den sortens allergi kan vara mild eller svår. Mild allergi kan ge dålig hy, magproblem mm men svår allergi kan värsta fall leda till allergisk chock och döden. 
    Dessa produkter ser ut/fungerar som mjölkprodukter, men är gjorda på växter, tex havremjölk, sojamjölk och helt vegetabiliska margariner.  

• MrsAssault

Öh laktosfritt är något som inte innehåller laktos, mjölkfritt är något som inte innehåller mjölk... Det är väl ganska självklart

• enilef

Yup. Jag är nämligen laktosintolerant, medan min syster är mjölkallergiker.

• Ann Lee

Ja, vet det eftersom mina söner inte tål mjölkprotein (och därmed inte laktosfria produkter heller).

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Majakattan

Ja det vet jag eftersom sonen inte tål mjölkprotein! Men gud vad mycket missförstånd och fördomar det finns!

• Solian

Ja, det vet jag eftersom min dotter inte tål mjölkprotein.

• IsDimma

Yes. Det är en av alla otaliga saker jag lärt mig här på fl *stolt*

• crimson

Ja, eftersom min dotter mår dåligt av laktos men har inget problem med mjölkprotein.

• trytofindme
    Lisastina skrev 2012-01-17 17:16:18 följande:
    I laktosfritt är en sockerart, laktos, borttagen ur en mjölkprodukt. Allt annat finns kvar. Det gör man för att vissa människor inte kan bryta ned den typen av socker och får magproblem om de får i sig laktos. 

I mjölkfria produkter finns inga spår alls av just mjölkprodukter. Sådana produkter är för vegetarianer eller personer som är känsliga mot den typ av protein som finns i mjölk. Den sortens allergi kan vara mild eller svår. Mild allergi kan ge dålig hy, magproblem mm men svår allergi kan värsta fall leda till allergisk chock och döden. 
    Dessa produkter ser ut/fungerar som mjölkprodukter, men är gjorda på växter, tex havremjölk, sojamjölk och helt vegetabiliska margariner.  
    Fast det är egentligen inte så att laktoset är borttaget. Man tillsätter enzymet laktas, som naturligt finns i "friska" magar, så att laktoset bryts ner till glukos och galaktos. Det är därför laktosfri mjölk är sötare än vanlig mjölk.
  • bitte67

Självklart vet jag skillnaden. Är själv lätt laktoskänslig.

trytofindme skrev 2012-01-18 16:03:52 följande:
    Fast det är egentligen inte så att laktoset är borttaget. Man tillsätter enzymet laktas, som naturligt finns i "friska" magar, så att laktoset bryts ner till glukos och galaktos. Det är därför laktosfri mjölk är sötare än vanlig mjölk.
    Nu för tiden finns det bra laktosfri mjölk (valio och arla bla) som inte är söt, då man neutraliserat smaken.
Svar på tråden Vet du skillnaden mellan mjölkfritt och laktosfritt?