• sär skriven

Varför behöver DITT barn smink?

Jag vet, jag vet. Trådarna om denna heta potatis är många. Det gör dock att svaren ibland blir svåra att följa, resonemangen faller liksom bort bland många andra.

Det jag vill ha svar på, angående barnmodellerna, är varför de sminkas? Barn är barn. Ett foto på ett barn ska spegla verkligheten, alltså barnets eget utseende och person. Smink döljer eller framhäver. Barn ska inte döljas eller framhävas.

Jag är inte emot barnmodeller; de behövs för att visa upp kläder, leksaker, göra reklam för resor, tv-program eller vad det nu kan vara. Jag är emot att exponera barn på ett sätt som inte är naturligt eller barnsligt, på det där sättet som just barn är i all sin oskyldighet. Dit hör inte smink eller poser.

Så jag undrar - om någon har guts att svara - varför anser du att DITT barn behöver smink? Är hon/han så ful i all sin naturlighet? Eller är det så att du vill framhäva de sköna dragen hos ditt barn? Då kanske du behöver fundera på VARFÖR du vill göra det. För det är sjukt.       

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Svar på tråden Varför behöver DITT barn smink?
  • sär skriven
    Pallas skrev 2012-02-18 23:52:24 följande:
    De är så jävla fula.

Det måste ju vara så folk resonerar, eftersom de här barnmodellerna sminkas med foundation, ögonbrynsfärgning, rouge, läppstift, ögonskugga och younameit innan de kan fotograferas. De ska alltså imitera vuxna till utseendet.
  • stresss

Det är väl ingen stor grej att barnmodeller precis som alla andra modeller sminkas... Även alla i en tv- studio sminkas, män och barn också. Sen att småflickor sminkar sig i skolan är verkligen ingen hit, men faktiskt svårt att göra ngt åt om man inte vill att just ens flicka blir den enda i klassen som inte får sminka sig.

• sär skriven
    KristenTjej84 skrev 2012-02-19 00:05:02 följande:

Hemskt!!
    Vämjeligt. Barn ska inte vara en skönhetsindustri.
  • KristenTjej84
    sär skriven skrev 2012-02-19 00:06:21 följande:
    Vämjeligt. Barn ska inte vara en skönhetsindustri.
    Håller med, den där lilla ängeln t ex hade varit jättefin även utan en massa vuxen smink!!
    föreställ dig hur det känns att vara ett litet barn, full av energi och tvingas sitta still flera timmar för att
    få håret fixat och sminket smetat i ansiktet, och tvingas bära en obekväm jättedyr klänning det absolut inte går att leka i:(

• sär skriven
    KristenTjej84 skrev 2012-02-19 00:19:31 följande:
    Håller med, den där lilla ängeln t ex hade varit jättefin även utan en massa vuxen smink!!
    föreställ dig hur det känns att vara ett litet barn, full av energi och tvingas sitta still flera timmar för att
    få håret fixat och sminket smetat i ansiktet, och tvingas bära en obekväm jättedyr klänning det absolut inte går att leka i:(

Jag tror att det är ett större problem att de invaggas i föreställningen om att det är så de ska se ut och agera samt ha som livsmål. Om man bygger ett barns identitet på skönhet, vad får de då för värderingar? Hur kommer de att se på andra? Och vad händer med självförtroendet när de en gång blir finniga fjortonåringar?
  • KristenTjej84
    sär skriven skrev 2012-02-19 00:21:24 följande:
    Jag tror att det är ett större problem att de invaggas i föreställningen om att det är så de ska se ut och agera samt ha som livsmål. Om man bygger ett barns identitet på skönhet, vad får de då för värderingar? Hur kommer de att se på andra? Och vad händer med självförtroendet när de en gång blir finniga fjortonåringar?
    Det e sant. Håller med om det du säger här med.
    Lär bli väldigt ytliga människor av dom antar jag och skönhets fixerade.

Svar på tråden Varför behöver DITT barn smink?