• Upprepade missfall

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej allihop.

Legat trasig och söndergråten hela dagen efter att mitt 4e missfall påbörjats igårkväll/idag. Har sett länkningar till den här tråden i varenda missfallstråd på hela nätet, så jag har vart in och småläst lite då och då. Fick den här graviditeten Lutinus, efter att inget avvikande hittats efter utredningen. Precis som jag misstänkte så hjälpte det ju inte, och jag är helt säker på att det beror på ett överaktivt immunförsvar. Det blir så långt om jag ska gå mer ingående på varför jag tror det, jag lyckas alltid skriva så milslånga inlägg när jag skriver något och tänkte för en gångs skull försöka undvika det..

I alla fall så finns det inte en chans att vi har så mycket pengar till övers att vi kan åka hela vägen till doktor D för en utredning och behandling. Så jag funderar över vilka andra möjligheter jag har. Är det någon som vet om det finns läkare i sthlm som är okej med att låta en testa kortison utan att ha ett bevis på att det är därför man får missfall? Eller andra tips på vad man kan göra? Har möjlighet att kunna få tag på prezolon eller vad det heter från Grekland, men det känns lite läskigt att exprimentera med kortison helt själv utan att följas upp av läkare under tiden..

Ber om ursäkt att jag slänger mig in i er tråd här. Jag kände bara att det nog fanns en del här som kunde komma med kloka tips. Efter allt ni gått igenom så lär det väl finnas en och annan motvillig expert på ämnet här :/

• Upprepade missfall
    UndrandeSökare skrev 2017-03-25 12:01:06 följande:

Upprepade missfall - De 2 läkarna det tipsades nyligen om i tråden heter Dr Eva Svanborg i Solna och Dr Eva Einarsson i Nacka. Om du vill kan du ju ta kontakt med någon av dem och fråga om de har nån hjälp att ge dig.

Annars Marie på Fertilitetplus eller ivfFalun.

Om du får tag på någon som kan tänka sig hjälpa dig med blodprover så be till att få ta Tsh, T3 och T4, Trak och TPO (alla 5 har med sköldkörteln att göra, kan vara en bov bakom fertilitetsproblem).

Vidare be att få ta Lupus anticoagulans, igG och igM ( 3 koagulationsprover, har man högt på nån av dem behöver man Fragminsprutor vid graviditet).

Samt se till att din man får göra spermatest med morfologi (jätteviktigt med morfologi eftersom missfall kan bero på dåliga spermier även om man lätt blir geavid men det blir missfall.). Sen finns det fler förslag på prover man kan, ta listade på www.fertilitetsguiden.com

Du frågade också vad du kan göra själv annars.

Jag vet att vissa som har upprepade missfall får Trombyl och Lutinus utskrivet i första hand. Lutinus hade du ju redan fått.

Om du inte får tag på recept på Trombyl 75mg så kan man köpa receptfria Albyl Minor 250mg på apoteket som innehåller samma sak som Trombyl. Obs ! Man måste dela varje Albyl minor i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag. Tablettdelare finns att köpa på apoteket så slipper man dela med kniv och riskera att bitarna far iväg ner på golvet.

Trombyl fungerar milt blodförtunnande och man kan ta dem till graviditetsvecka 36. Det kan förhindra att blodproppar bildas i moderkakan (det kan vara en orsak till missfall).

Lycka till !

Tack så mycket för väldigt bra tips! Jag ska kolla upp de 2 läkarna, och har mailat Marie på fertilitetsplus.

De prover du tipsar om att ta, är det ingen av dom som ingår som rutinprov i en missfallsutredning? Tänker på tsh tex, de ska väll vara ett rutinprov? Jag fick aldrig veta några värden på mina provsvar, bara att allt såg bra ut. Tänkte be att få de utskrivet när jag träffar henne nästa gång om ett par veckor.

Hade ingen aning om detdär med spermierna, det gjordes aldrig ens ett spermieprov på honom eftersom vi blir gravida o då berodde det ju inte på honom....

Tack för hjälpen :)
  • Upprepade missfall
    lill111 skrev 2017-03-26 13:36:42 följande:

Tips, begär ut dina provsvar - det gjorde jag på min mf-utredning! Svenska gyn har inte alls samma referensbärden som de tex har i Grekland!

UndrandeSökare skrev 2017-03-26 16:19:20 följande:

Upprepade missfall - Jo, Tsh brukar ingå i missfallsutredning. Men begär ut dina journaler och kolla vad det står som lill111 sa. Svenska läkare kan säga att tsh "är bra" trots att det är för högt. Tsh ska ligga på max 1.0 för att vara bra för fertiliteten. Men de svenska refrensvärdena ligger mycket högre!!! (upp till 4.0 tror jag, rätta mig nån om jag har fel).

Du har rätt att få dina journaler och provsvar utskrivna från vården. Så ring till kliniken där du gjorde din missfallsutredning och begär ut alla de papprena. Går du regelbundet hos andra läkare tex på vårdcentralen så begär ut de pappren med ! Ofta står där mer saker än läkaren berättar. Då kan du också kolla upp vilka prover som är tagna på dig. Det har du nytta av sen när du söker nästa läkare !

Lycka till !

Tack! Ja jag har uppfattat det nu i efterhand att olika läkare tycker olika om vilka värden som är bra/normala, så nästa besök tänkte jag be att få mina provsvar på papper så jag själv kan kolla upp vad som är normalt eller inte.

Jag har ju en son sen tidigare, som blir 6 nu. Det var min första graviditet och var helt oproblematiskt. Jag har läst på andra ställen att en av de vanligaste orsakerna vid sekundär barnlöshet är just överaktivt immunförsvar. En annan grej som fått mig att fundera är att jag har en mamma och lillebror med IBS, som jag troligtvis också har, en morfar med diabetes och en moster med sköldkörtelproblem. Det har jag oxå förstått är vanligt att finna vid överaktivt immunförsvar, att det finns fler såna typer av sjukdomar i familjen. Vi har alltid skojat i vår släkt om att vi verkar ha så bra immunförsvar då vi sällan får några sjukdomar. Jag har tex bara vart magsjuk 1 gång i vuxen ålder, o de varade ett par timmar en natt medan alla andra som blev smittade efter det kalaset låg i flera dagar. När dagis har stora problem med att bli av med magsjukan som gått runt i cirklar så brukar min son inte kräkts mer än en gång och jag blir inte ens illamående.

Det där med spermierna gör mig nervös! Men det finns inget sånt test alls i sverige alltså?

Är det någon annan som fått problem med vätska i buken och en väldigt förstorad äggstock vid graviditet? Fick det inte med min son, men varje gång jag fått missfall har det sett ut så flera dagar innan missfallet ens börjat. Sen när hormonnivån sjunker så försvinner vätskan och svullnaden på äggstocken, sen börjar jag blöda. Gynekologerna som sett de har varje gång vart helt säkra på att det är ett X, en gång skicka de in mig akut på titthålsoperation men sluta me att dom skrapa livmodern istället..
  • Upprepade missfall
    UndrandeSökare skrev 2017-03-26 22:19:36 följande:

Ja det stämmer, sekundär barnlöshet kan bero på immunförsvaret.

Är sonen din inte din sambos?

Har din sambo några barn sen tidigare?

Ang. Dna fragmentationstest, så fick jag tips förra året att det kanske gjordes på ett enda ställe i Sverige, Rmc i Malmö. Men när jag ringde dit och frågade dem så sa de nej, att de inte gjorde det. Har också varit i kontakt med Stockholm, men de sa att det var under forskningsstadium i Sverige, inget de gjorde på patienter än på flera år. Det är som jag säger, Sverige är tyvärr långt efter när det gäller fertilitet. Utomlands har de kommit mycket längre, både när det gäller utredningar och behandlingar.

Här hittar du AvaRigas svenska hemsida, där hittar du mer info:

www.avaclinic.lv/se/

Går man in på deras hemsida under vardagar kontorstid så kan man chatta med någon av deras koordinatorer och fråga allt man vill veta. Alternativt att man mailar kliniken direkt och frågar. Sperm Dna Fragmentations test kostar 85 euro (ca 850kr) och man får svaret dagen efter via mail. Det går lätt och billigt att resa från Stockholm till Riga både med båt och med flyg (flyget tar en timme och 15minuter). Bokar man flygbiljett några veckor i förväg så kan man hitta mycket billiga biljetter. Annars om man bokar med kort varsel är båten billigare.

Lycka till !

Okej, det ska jag kolla närmare på. Tack för tipset.

Nej sonen fick jag med mitt ex. Sambon har inga barn sen tidigare, men jag vet att hans ex blev gravid och gjorde en abort. Vet dock inte hur långt gången hon var och sambon har inte så stor koll heller, han var väldigt ung då. Hade hon inte gjort abort så kanske hon hade fått missfall iaf, det vet vi ju inte. Känslan säger mig dock att det inte beror på hans spermier då jag får missfall så pass tidigt varje gång och varje missfall sker tidigare och tidigare som att kroppen är mer redo att ta bort det för varje gång. Medan hon ändå var tvungen att göra en abort så hennes graviditet har ju inte stötts ut så tidigt som mina gör. Mitt första missfall så gick det tillräckligt långt för att man skulle kunna se något i livmodern innan de avslutades. Andra gången börja ja blöda o då kunde de ana något i livmodern men trodde inte det va graviditet eftersom dom var bombsäkra på ett X. De va inget X, utan de slutade bara utvecklas för tidigt för att de skulle synas nått. 3e såg man inget alls när ja borde vart i v 6+1, dan efter börja blödningen. Den här gången börja ja blöda redan i 4+5. Men man vet ju heller inte om de beror på orsaker hos båda, så det är ju värt att kolla upp för säkerhets skull.

Jag har fått för mig att det delvis kan ha med att göra att jag är 0- och sonen är 0+, men de glömde ge mig sprutan efter förlossningen. Man vet att kroppen då kan skapa antikroppar som kan ställa till med problem vid nästa graviditet, men det ska inte kunna ställa till problem förns senare i graviditeten påstår läkarna i Sverige. Någon som hört något annat?

Tack!
  • Upprepade missfall

Hej alla.

Vad glad jag blir att så många plussat sen jag skrev här första gången, det ger en hopp om framtiden!

Själv var jag på återbesök i veckan där jag gjorde utredningen och tänkte försöka tjata till mig prednisolon. Hade inga höga förhoppningar då hon näst intill dumförklarade mig när jag första besöket där frågade om antikroppar, och hon förstod inte hur det skulle kunna påverka. Men det var faktiskt hon själv som tog upp att det är väl typ det enda alternativet hon kan komma på för oss, då lutinus inte hjälper och vi redan tagit alla prover dom tar. Så nu håller vi verkligen tummarna att det hjälper!

Undrar om det är någon här inne som får prednisolon utan att köra ivf? Alltså blir gravida på naturlig väg. Jag fick utskrivet att ta 10 mg/dag varje dag i cykeln. Men jag har fått för mig att man brukar börja från äl? Och dosen 10 mg, de är väl en väldigt låg dos? Jag funderar på att bara köra mellan äl-mens/plus men då ta en högre dos än hon sagt, låter de dumt?

Undrar oxå hur ni andra haft det med sjukdomar sen ni börja? Redan efter andra gången ja tagit den så kände ja mig väldigt hängig som i början av en förkylning o börja undra om ja kanske borde vänta några dagar innan ja fortsätter; så kroppen får ta hand om förkylningen först. Annars borde ja väl bli mycket sjukare? :-/

• Upprepade missfall
    UndrandeSökare skrev 2017-04-14 10:02:20 följande:

Upprepade missfall - Dumförklarade läkaren när du frågade om antikroppar? Vilka antikroppar frågade du om? Ville du få ta Trak och Tpo? (Antikroppar vid sköldkörtelsjukdom). Kolla om du inte kan få byta läkare isåfall till en Endokrinolog. Be att få en remiss till en sådan. En bra kompetent läkare ska aldrig dumförklara patienten. Så om jag var du skulle jag byta läkare.

Jag frågade inte om några specifika antikroppar. Frågade bara rent alltmänt "kan det inte vara så att min kropp har nå antikroppar som stöter bort de befruktate ägget?" Och fick till svar "antikroppar haha näe hur skulle de gå till tänker du då, de kan ja inte komma på hur de skulle kunna påverka". Min tanke var bara att ja hade läst en del om det innan det besöket o att ja kände igen mig i symptomen. Men framförallt att ja har ett barn sen innan, men efter de har ja fått 4 missfall som har stötts ut snabbare o snabbare för varje gång. Så de verkar som kroppen är mer redo varje gång ja blir gravid. 1a missfallet kunde man se ett befruktat ägg innan de stöttes ut. Senaste gick inte längre än 5 dagar efter bim innan de börja blöda.

Känner att mitt meddelande kanske missuppfattades lite :P Jag vet vad prednisolon är, och jag får den i förhoppning att sänka immunförsvaret för att kunna behålla en graviditet. Fundera mest kring hur ni gör om ni känner att ni börjar bli sjuka när ni tar, för de känns ju dumt att hämma försvaret när kroppen faktiskt behöver det :/ Men jaa de blir väl till att försöka undvika folksamlingar, hur man nu ska lyckas med det :/

Men de verkar som ingen här tar de varje dag i cykeln iaf? Har läst andra som påstått att under 20 mg har de ingen effekt, därför fundera ja över om ja ska kanske inte ta hela cykeln o istället ta en högre dos än hon sagt under andra halvan av cykeln. Låter ju som standard hos dr.D är 10 från dag 6-7 o 15 från äl ungefär så ja kanske ska testa så oxå!

Tack för era svar :)
  • Upprepade missfall

Hej igen.

Ätit prednisolon i ca en vecka nu.

Har idag börjat må väldigt mäkligt o börjar undra om de har med det att göra. Men biverkningarna borde väl kommit redan efter någon dag kan jag tycka..?

Någon mer som fått problem med att känna sig svimfärdig och svag i kroppen, samt illamående av prednisolonen? Har även frossa o kallsvettas till och från. Vet inte om jag bara är sjuk eller om de är en väldigt dålig reaktion på medicinen.

Någon annan som fått liknande?

• Upprepade missfall
    UndrandeSökare skrev 2017-04-19 08:51:37 följande:

Upprepade missfall - Kom ihåg att om du ska sluta med Prednsolon så ska man trappa ner den medicinen långsamt. Absolut inte sluta tvärt ! Be din läkare om nedtrappningsschema så kommer det gå bra.

Har än så länge bara en dos på 10 mg, o endast tagit en vecka så de är nog ingen större fara att sluta me den. Hon sa att ja skulle dela den på mitten sista veckan när burken börja ta slut, så ja får väl köra på de. Men eftersom ja tror dehär är min sista utväg att kunna få ett andra barn så vill ja ju inte kasta in handduken för minsta lilla innan ja ens hunnit testa om de skulle resultera i missfall ändå. Tror inte ja kan få nån annan likvärdig medicin från en läkare i sverige så då är de ju bara att ge upp helt isf. Har inte råd att söka oss utomlands så vi hade ett ganska högt hopp på denna medicin..
  • Upprepade missfall
    mom2012 skrev 2017-04-19 13:23:30 följande:

Har du gjort återföring ännu? I så fall känns det igen i min immunattack, men om du inte gjort någon åf ännu så är det nog prednisolon du reagerar mot. Kontakta din klinik för råd hur du ska göra.

Vi kör inte ivf, men har däremot bim om 3 dagar så tanken slog mig ju att det skulle kunna vara nått sånt oxå. Började behöva gå o kissa stup i ett kvällen innan oxå, och idag känner jag mig smått febrig trots att tempen är låg. Mådde liknande runt samma tid i cykeln förra månaden oxå, då jag en vecka senare fick missfall. Var dock inte svimfärdig då!

Men ja fick knappt några äl-symptom den här månaden så trodde den uteblev pga vi precis haft missfall.

Om det är immunattack som gör att ja mår såhär, borde ja då inte istället höja dosen?

Att man behöver gå o kissa stup i ett kan ju oxå bero på för högt blodsocker, så nu oroar ja mig för de oxå.. Tänk va mycket de finns att oroa sig över, o va löjlig o jobbig ja känner mig me alla mina tankar jämt ????
  • Upprepade missfall
    UndrandeSökare skrev 2017-04-19 10:50:46 följande:

Upprade missfall - Jag tålde som sagt var inte Pred, men Dr D satte mig då på Medrol 4mg, jag tar 2 tabletter dagligen på morgonen. Det är också en slags kortison, men denna sort tål jag. Inga biverkningar alls för min del. Medrol finns i Sverige också under samma namn. Så prata med din läkare och fråga om hen kan skriva ut det åt dig istället.

Okej, tack för tipset! Ska avvakta nån dag o se hur ja fortsatt mår, känner mig bara lite varm idag så svimkänslorna kanske bara va tillfälliga. Hade ätit lite dåligt igår på förmiddagen när de börja oxå så de kan ju gjort att ja kände mig svimfärdig. Men fortsätter ja må dåligt så ska ja absolut höra med henne om hon kan skriva ut medrol istället.

Men den är starkare och ska tas i en lägre dos eller? Eftersom dom tabletterna bara är på 4 mg st ch prednisolonen är lägst 10 mg st? Eller pred kanske finns i 5 mg oxå iof.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!