• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Percafluviatilis skrev 2018-10-12 07:07:13 följande:

Hej! Jag funderar på att göra mensblodstest men vet inte riktigt hur jag går tillväga.. Är det någon här som skulle kunna vägleda mig?

Vi har diagnosen manlig och kvinnlig infertilitet (ganska låg äggreserv trots min ålder (28), stopp i en äggledare samt få och slö spermier). Vi har gjort fyra ivfer. Första två på privat klinik vilket gav 7 ägg totalt varav 6 mogna och 5 befruktade. Alla befruktade antingen återfördes eller frystes. Vi gjorde två återföringar och har tre embryon kvar där. Vi har därefter gjort två försök via landsting. Första gav två mogna ägg varav inget befruktades medan andra gav fem mogna ägg varav två befruktades och återfördes.

Vi har alltså gjort tre återföringar och har en ivf samt tre frysta embryon kvar. Jag fick ett svagt, svagt plus på andra återföringen men sen kom mensen två dagar sen (FET så den var inte sen pga lutinus).

Jag har börjat oroa mig över att embryona inte kan fästa ordentligt och tänkte att steg ett är att kolla upp livmodermiljön. Jag ska tjata mig till hysteroskopi men så mycket mer kan jag nog inte tjata mig till av sahlgrenska. Därav vill jag testa detta mensblodstest...

Välkommen till tråden !

Om du vill göra IvfSerums Mensblodtest så börja med att införskaffa dessa 5 saker redan nu i god tid innan nästa mens.

1. En vadderad påse av minsta storlek

2. Några frimärken

3. Koksaltlösning (att späda blodet med lite i röret)

4. Urinprovrör med skruvkork (ett att skicka och några i reserv ifall det krånglar vid fyllningen)

5. Instruktioner inkl adress att skicka till som du hittar om du googlar på ivfSerum infection screening

Man skriver ett följebrev och skickar med provröret i den vadderade påsen, där skriver man sitt namn, födelsedatum, adress och epstadress och att man vill göra BÅDE Locus Medicus testet OCH 11 in one testet. Det kostar sammanlagt 300 euro och OM baciller hittas, då ingår receptskrivning på EU-recept, som kan lösas ut på svenskt apotek.
  • UndrandeSökare
    Percafluviatilis skrev 2018-10-12 07:07:13 följande:

Hej! Jag funderar på att göra mensblodstest men vet inte riktigt hur jag går tillväga.. Är det någon här som skulle kunna vägleda mig?

Vi har diagnosen manlig och kvinnlig infertilitet (ganska låg äggreserv trots min ålder (28), stopp i en äggledare samt få och slö spermier). Vi har gjort fyra ivfer. Första två på privat klinik vilket gav 7 ägg totalt varav 6 mogna och 5 befruktade. Alla befruktade antingen återfördes eller frystes. Vi gjorde två återföringar och har tre embryon kvar där. Vi har därefter gjort två försök via landsting. Första gav två mogna ägg varav inget befruktades medan andra gav fem mogna ägg varav två befruktades och återfördes.

Vi har alltså gjort tre återföringar och har en ivf samt tre frysta embryon kvar. Jag fick ett svagt, svagt plus på andra återföringen men sen kom mensen två dagar sen (FET så den var inte sen pga lutinus).

Jag har börjat oroa mig över att embryona inte kan fästa ordentligt och tänkte att steg ett är att kolla upp livmodermiljön. Jag ska tjata mig till hysteroskopi men så mycket mer kan jag nog inte tjata mig till av sahlgrenska. Därav vill jag testa detta mensblodstest...

Jag kan rekommendera ivfSerums Mensblodtest (se mutt tidigare svar till dig hur man gör), men jag kan också verkligen rekommendera Sperm dna fragmentationstest. Det är det bästa spermatestet, mycket bättre än alla spermatest som finns i Sverige. För även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel. Detta test finns EJ i Sverige, men man kan göra det hos Avaclinic i Riga och hos IvfSerum i Aten.

Vi blir lätt gravida naturligt, men alltid missfall innan v.12, trots immunmedicinering den 5e gången. Då reste vi till Riga och där fick min man göra Sperm dna fragmentationstestet och det visade att det fanns både dnafel och fragmentationsfel, så trots att vi lätt blir gravida kommer hans sperma aldrig leda till levande födda barn, lösningen är då spermadonation.

Så Sperm dna fragmentationstestet är väl värt att göra ,felet kan finnas där.
  • UndrandeSökare
    Percafluviatilis skrev 2018-10-12 11:18:40 följande:

Tack så jättemycket för ditt svar! Kontaktar man dem innan man skickar iväg provet också? Vet du hur betalningen går till?

Ang koll av spermier känner vi oss inte riktigt redo för något sådant som det är ju. Min man är inte alls villig att göra donation och jag är också väldigt tvivlande om det är rätt väg för oss. Men tack för tipset!

Har även funderat på immunutredning men då i Sverige. Är det bara Falun som gör detta?

Om vi skulle bestämma oss för att gå vidare med immunutredning i Aten, krävs det att man åker dit då?

Du behöver inte kontakta Serum innan du skickar Mensblodtestet. Du kommer få en faktura av dem via mail när din påse kommit fram till labbet. Efter du betalat, utförs analysen och du får provsvaret.

Immunutredning "light" görs i Falun, men de skickar inga prover till USA. De gör också immunbehandling "lught", ej individuell behandling som Dr D i Aten gör.

Du kan välja på att endera resa till Aten och göra Dr Ds utredning (blodprovtagning, vul och få första IL satt där), eller bli hans patient på distans och få hans remisser hemskickade, ta proverna på tex Sophiahemmet och sen åka direkt till Fedex på Arlanda och skicka proverna därifrån till labbet i USA.

Priset för utredningen blir ungefär samma ca 20.000kr.

Kostnader för mediciner etc ingår ej. Om man blir Dr Ds patient får man EU-recept på mediciner som kan lösas ut på svenskt apotek. Reser man till Aten för utredningen så kan alla mediciner köpas receptfritt på apoteken i Aten.
  • UndrandeSökare
    Percafluviatilis skrev 2018-10-12 11:18:40 följande:

Tack så jättemycket för ditt svar! Har även funderat på immunutredning men då i Sverige. Är det bara Falun som gör detta?

Om vi skulle bestämma oss för att gå vidare med immunutredning i Aten, krävs det att man åker dit då?

Det finns också några som gjort nån slags "immunutredning light" hos barnmorskan Marie på Fertilitetplus, men inte heller hon skickar prover till USA, så jag skulle inte lägga pengarna på sånt. Bättre att göra en riktig immunutredning där proven analyseras på ett specialinriktat labb i USA.

Däremot finns det flera olika läkare utomlands som gör olika stora immunutredningar. Jag och min man har gjort immunutredning hos Dr D på Life clinic i Aten (som gör en mindre immunutredning) som kostar ca 20.000kr, fick behandling med Trombyl, Fragmin, kortison och intralipiddropp. Men fick missfall ändå.

Dr D tar endast prover på kvinnan.

Reste till Riga, gjorde dubbeldonation med PGS och 2 embryon som var normala kromosommässigt sattes in, 5 till frysen. Men missfall ändå.

Reste till Dt Gorgy i London , som gör en mycket större immunutredning än Dr D, den kostar ca 35.000kr, han tar prover på både mannen och kvinnan och skickar till samma labb i USA.

Det finns också ytterligare kliniker i både USA, London och Aten som sysslar med immunutredningar och behandlingar.

Jag rekommenderar sidan www.fertilitetsguiden.com samt boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Säljs på Bokus för 299kr.
  • UndrandeSökare
    Virpan skrev 2018-10-12 13:12:04 följande:

Tänkte på en sak, har du endometrios? Jag har fått 9 missfall, vet inte varför. Men det kan vara pga endometriosen. Tar ungefär samma medicin som de flesta andra i tråden. Men jag har även fått behandling för endometriosen under våren. Ny forskning från USA visar att behandling med Procren under 3 månader innan insättning minskar risken för missfall. Nu är jag i vecka 17, har aldrig gått så långt förutom första gången. Bara en tanke.

Tack för tipset. Jag har läst om vissa med endo som nedreglerats i 3månader innan insättning. Peewee ska göra det hos AvaPeter i Ryssland. Går du hos AvaPeter?

Nej, jag har inga tecken på endo, de första 5 missfallen var pgr av APS och dnafel på spermier, och nu efter första försöket med normala embryon (missfall 6) och utredningen i London visade att jag har låga LAD-nivåer (antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar) så jag håller på med LIT för att fixa låga LAD. Men ska göra hysto hos Serum i november för att kolla och städa livmodern, isåfall lär sånt som endo ses.
  • UndrandeSökare
    Virpan skrev 2018-10-12 13:12:04 följande:

Tänkte på en sak, har du endometrios? Jag har fått 9 missfall, vet inte varför. Men det kan vara pga endometriosen. Tar ungefär samma medicin som de flesta andra i tråden. Men jag har även fått behandling för endometriosen under våren. Ny forskning från USA visar att behandling med Procren under 3 månader innan insättning minskar risken för missfall. Nu är jag i vecka 17, har aldrig gått så långt förutom första gången. Bara en tanke.

Tack för tipset. Jag har läst om vissa med endo som nedreglerats i 3månader innan insättning. Peewee ska göra det hos AvaPeter i Ryssland. Går du hos AvaPeter?

Nej, jag har inga tecken på endo, de första 5 missfallen var pgr av APS och dnafel på spermier, och nu efter första försöket med normala embryon (missfall 6) och utredningen i London visade att jag har låga LAD-nivåer (antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar) så jag håller på med LIT för att fixa låga LAD. Men ska göra hysto hos Serum i november för att kolla och städa livmodern, isåfall lär sånt som endo ses.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-15 15:45:13 följande:

Ok hoppas det inte är nåt problem.

Reagerar på att det står 25 mg Prednisolon.. är inte det mycket? Jag ska ta 5mg först o sen öka till 10mg. Eller det kanske är jätte lite?

Patienterna på ivfSerum och Life clinic tar kortison i olika varierande doser, allt beror på vad deras utredningar (USA-prover) visat. Det minsta är 10-15mg och vissa tar 25mg eller ännu högre.
    Emma30 skrev 2018-10-15 15:48:07 följande:

Ni som har tagit Albyl minor när har ni börjat ta det innan FET?? Har fortfarande inte bestämt mig än om jag ska testa det eller inte..

Du måste dela varje Albyl Minor 250mg i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag. Man kan ta en tredjedelstablett per dag hela cykeln. Köp en Tablettdelare så hår det lättare att dela tabletterna.

Börja också äta folsyra, d-vitamin och Omega3 en gång per dag, varje dag, innan geaviditeten och under hela graviditeten.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-15 17:24:36 följande:

Ok får se vad 5 o 10mg hjälper till då.

Hur delar man en tablett i tre delar? För den är väl rund antar jag. Har delare hemma som jag har till hunden.

Folsyra, D-VITAMIN (2000 tror jag) o Omega 3 äter jag sen en månad tillbaka. Även järn men inte varje dag. Blir lite när det passar. Är flytande.

Om du inte kan dela Albyl Minor 250mg i 3 delar, så dela den istället i 4 delar. Man måste komma ner i dos under 100mg per dag (Trombyl är på 75mg).

Absolut max är 100mg per dag. En tredjedels tablett blir ca 83mg, och en fjärdedels tablett blir 62.5mg
  • UndrandeSökare
    authentic skrev 2018-10-15 18:31:13 följande:

Jag tänkte testa Albyl minor nu inför min sjätte omgång. När du skriver hela cykeln menar du då att jag ska börja med en tredjedel av tabletten på mensdag 1 under synarelatiden och sen fortsätta hela vägen fram tills det är negativt på stickan?

Det verkar finnas olika idéer om när man ska börja med Trombyl/Albyl, vissa svenska läkare säger börja på första mensdagen och fortsätt sen att äta varje dag utan att sluta. Medan Dr D på Life clinic brukar vilja att man börjar med Trombyl/Albyl efter ägglossningen, och sen sluta vid mens, och sen börja om igen nästa månad.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2018-10-15 20:45:18 följande:

Hur lång tid menar Dr D att det tar innan det börjar värka? Borde väl gå rätt fort om han ordinerar efter ägglossning?

Jag har en menscykel på 30 dar och Dr D sa till mig när vi försökte naturligt att börja med blodförtunnande (Trombyl och Fragmin) på dag 20. Men på mig som har konsterad blodkoagulationssjukdom så är det för kort varsel, så vid nästa försök tänker jag testa att börja på CD1 (första mensdagen) istället och se om det fungerar bättre. Ibland får man testa sig fram till vad som fungerar för en själv.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!