• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • lill111
    mumskastrull skrev 2017-04-09 21:27:18 följande:

Stort grattis!

Jag hade också gränsvärde höga nk-celler, men har haft 3 tidiga missfall. Vad menar du med att Dr D inte såg hela bilden och att IL funkar som p-piller på dig?

Har du fått någon immunbehandling på AvaRiga?

Det är jag med nyfiken på vad du menar att dr D inte såg hela bilden? Och att IL kan verka som p-piller? Nu blir man ju orolig - aldrig hört innan nämligen??
  • NinaCamilla

Jag hade också gränsvärde på NK-celler (väldig lugn kropp) men jag kan säga att utan neupogen och immunologisk behandling hade jag inte blivit gravid. Min kropp reagerade på embryo så att gränsvärde kan ställa till det och då märker man det i efterhand - efter FET/ET i blodprover. Jag frågade om PGS från Dr D och det hade kostat 2000 eur extra. Enligt honom var det onödig om man får minst 5 st blastocyst på dag 5. Då är några av dem perfekta. Vi bestämde oss att inte göra PGS pga.extra kostnad. Det är att överväga för den finansiella. DNA-fragmantering borde man göra på simmare för att utesluta problemen där. Det gjorde i Serum.

• SaJoH
    UndrandeSökare skrev 2017-04-09 14:14:08 följande:

SaJoh - Jag fick 5 missfall pgr av dåliga embryon (dåliga spermier). Vi fick inte göra spermaanalys varken i Sverige eller hos Dr D.

Dr Ds behandling funkade inte alls på mig eftersom jag bara har gränsvärdeshöga Nk-celler. IL funkade då som p-piller på mig Däremot hittade Dr D koagulationssjukdom på mig.

Hos AvaRiga fick vi äntligen göra dna fragmentstionstest på spermierna och fick veta att spermierna är för dåliga. Så nu gör vi dubbeldonation samt att vi gjort PGS på samtliga blastocyter för att vara 100% garanterade att jag endast får embryon som är 100% normala kromosommässigt insatta.

Av 13 ägg från donatorn var samtliga mogna, 12 blev befruktade. Dag 3 levde 12, dag 5 gjordes PGS på 8 blastos och 7 var normala kromosommässigt.

Jag fick 2st insatta normala och 5st normala till frysen. Doktorn gratulerade mig till det utmärkta resultatet.

Jag har nu plussat och nästa steg blir ultraljud i v. 7 eller v. 8 för att se om det är 1 eller 2 hjärtan som slår.

Jag har aldrig några problem med slemhinnan, min var 14mm vid insättning. Däremot hos kvinnor som inte får minst 7mm slemhinna vid insättning, då är slemhinnan ett problem.

Jag kan verkligen rekommendera PGS, så slipper man betala för att sätta in ev. onormala embryon, såna blir ändå bara minus eller missfall.

Googla på PGS så får du veta mer.

De finns även något som heter PGD, men då letar man efter en specifik sjukdom hos embryona.

Grattis återigen! och för att du delar med dig av din historia. håller tummarna inför Ultraljudet!!

Jag kollade litet på PGS, det görs på många kliniker här i Finland för ca 2500?.

Varför fick ni inte göra sperma-analys i Sverige eller Grekland?

Vilken stor mängd info ni sitter på här i tråden. Ovärderligt!! Tack till dig och alla andra som delar med sig av detta.
  • mom2012

Stort grattis UndrandeSökare :)

Tråkigt att ni inte fick hjälp med sperma analys tidigare. Tål att nämnas i tråden att serum gör en sådan spermatest samt gör sperm improvement protokoll med omtest efter det. Vi fick ävem göra spermatest i ferilitetsutredningen där vi bor, men det sköttes av en privat urolog som sjukhuset anlitade. Jag tror att många kliniker förutsätter att en hel del tester är gjorda i tidiga utredningar. Så va det iaf för mig.

• UndrandeSökare

Det jag menar med att Dr D inte såg hela bilden är att han endast tog prover på mig och vägrade göra spermatest trots att vi bad om det. Han gav oss samma lögn/myt att "ickeperfekta spermier aldrig kan befrukta ägg". Det hävdade både svenska landstinget vid vår missfallsutredning och även Dr D.

Men det är en grov lögn. Jag blir jättelätt gravid varje gång men alltid missfall. Vi bad att få göra spermaprov överallt, men fick inte göra det nånstans föränn vi vände oss till AvaRiga och de lät oss göra Sperm dna fragmentationstest hos dem som visade att det var spermierna som var det egentliga huvudproblemet !!!

Så hade vi fortsatt hos Dr D hade det aldrig blivit några levande barn för vår del. Däremot hittade Dr D koagulationssjukdom hos mig så därav trombyl, sprutor och kortison.

IL fungerar som p- piller för mig, alltså jag blir gravid direkt om jag INTE tar det. Men inte alls om jag tar det !

Jag har berättat för Dr D och frågat hur det kan bli så men han vägrar svara ... Läste nån artikel att Dr B i Usa sagt att det kan bli så. Googla så hittar du artikeln om du är intresserad.

Nu hos AvaRiga tar jag endast trombyl, clexane och kortisontabl, östrogen och progesteron, nu i början av graviditeten. Senare kommer jag sluta med allt utom sprutorna.

Har tagit hcg igen och det har stigit från 230 till 1060 på 3 dagar ! Nu kommer jag inte ta fler hcg utan ska ringa min läkare som lovat fixa remiss till specmvc.

Lycka till alla !

• MrsHK

Hej. För en vecka sedan föddes en ÄD bebis med hjälp av dr D. Vi är djupt tacksamma för att vi hittade dr D via denna tråd, tack ska ni ha! Vår son är ljuvlig...Svårt ta in att få ett levande barn denna gången, oerhört glad.

Jättekul höra att NinaCamilla och UndrandeSökande plussat. Håller tummarna för alla er andra också!

• UndrandeSökare

Missne - Hur har det gått för dig? Har du tagit ett nytt blodhcg idag på din riktiga testdag? Eller avbröt du all medicinering efter D D sagt att det inte skulle funka?

Hoppas det gått bra för dig.

• MissWe
    MrsHK skrev 2017-04-11 00:22:28 följande:

Hej. För en vecka sedan föddes en ÄD bebis med hjälp av dr D. Vi är djupt tacksamma för att vi hittade dr D via denna tråd, tack ska ni ha! Vår son är ljuvlig...Svårt ta in att få ett levande barn denna gången, oerhört glad.

Jättekul höra att NinaCamilla och UndrandeSökande plussat. Håller tummarna för alla er andra också!

Vad underbart att läsa ditt inlägg!! Stort stort grattis!! <3
  • lill111
    UndrandeSökare skrev 2017-04-10 23:39:39 följande:

Det jag menar med att Dr D inte såg hela bilden är att han endast tog prover på mig och vägrade göra spermatest trots att vi bad om det. Han gav oss samma lögn/myt att "ickeperfekta spermier aldrig kan befrukta ägg". Det hävdade både svenska landstinget vid vår missfallsutredning och även Dr D.

Men det är en grov lögn. Jag blir jättelätt gravid varje gång men alltid missfall. Vi bad att få göra spermaprov överallt, men fick inte göra det nånstans föränn vi vände oss till AvaRiga och de lät oss göra Sperm dna fragmentationstest hos dem som visade att det var spermierna som var det egentliga huvudproblemet !!!

Så hade vi fortsatt hos Dr D hade det aldrig blivit några levande barn för vår del. Däremot hittade Dr D koagulationssjukdom hos mig så därav trombyl, sprutor och kortison.

IL fungerar som p- piller för mig, alltså jag blir gravid direkt om jag INTE tar det. Men inte alls om jag tar det !

Jag har berättat för Dr D och frågat hur det kan bli så men han vägrar svara ... Läste nån artikel att Dr B i Usa sagt att det kan bli så. Googla så hittar du artikeln om du är intresserad.

Nu hos AvaRiga tar jag endast trombyl, clexane och kortisontabl, östrogen och progesteron, nu i början av graviditeten. Senare kommer jag sluta med allt utom sprutorna.

Har tagit hcg igen och det har stigit från 230 till 1060 på 3 dagar ! Nu kommer jag inte ta fler hcg utan ska ringa min läkare som lovat fixa remiss till specmvc.

Lycka till alla !

Intressant - hur en näringslösning kan fungera som p-piller... funderar fortfarande... ?

Gällande DNA-fragmentering så var det inga bekymmer alls för oss att ta det provet via dr D, om vi så önskar...,

Men, han hävdar att det är djupt onödiga pengar då vi har ett friskt levande barn tillsammans - märkligt ...
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!