• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hera B
    UndrandeSökare skrev 2017-05-08 08:56:02 följande:
    Jo tyvärr supertjejen.
    Satte in 2 blastos som var normala kromosommässigt  efter PGS hos AvaRiga. Var på vul 4/5  ( v. 7+5) Då borde man sett ett eller två foster med hjärtslag om det fanns något. Men det enda som fanns där inne  var en tom hinnsäck,
    dvs ofostrig graviditet. Fanns ingen fler hinnsäck.

Har nu slutat med alla mediciner i samråd med kliniken och väntar på att missfallet ska komma ut av sig självt.  Blir 6: e missfallet nu.
    Så tungt Undrande Sökare! Tänker på dig...
  • Hera B
    Solkattan skrev 2017-05-08 10:08:38 följande:

Undrandesökande.. : usch va ledsamt... :(. Hoppas ni har ork att kämpa vidare!

Fråga om kortison.. har ju fött barn för en månad sen. Trappade ner från 20 mg kortison till noll på ca 4 veckor. Tycker jag tog det långsamt. Men nu undrar jag om eventuella biverkningar... ha r fått riktigt kraftiga finnar. Typ stora inåtgående finnar som bölder. Är det en biverkning? samt så har men hud blivit alldeles torr. Fläckar i hårbotteb o i ansiktet men fjällig kliande hud. Känner ni andra igen det som biverkningar..? borde man börja äta en liten dos kortison igen? har ju ätit kortison i ca 10 månader så det kanske behöver trappas ner ännu långsammare?

Hej Solkattan! Jag hann inte äta kortison så länge men min hud har också blivit supertorr, har fått torra fläckar på armarna, lite i ansiktet som iofs har blivit bättre, plitor/små finnar på bröstet... Var ute i solen också ca 10 dagar efter att jag slutade med kortisonet och då fick jag nässelutslag på hand och även lite i ansiktet! Vet ju inte helt säkert om det är kortisonet men jag tror det är så.
  • AnnC

Ang torr hud, jag var jättetorr i ansiktet förra sommaren när jag trappade ut kortisonet, hade inte en tanke på att det kunde haft med kortisonet att göra!
    Började iaf använda Maria åkerbergs produkter för torr hy och det gjorde magi, så kan ju vara värt att prova!
    Mitt största problem med uttrappningen var att jag var fruktansvärt stel, särskilt på morgonen, jag försökte trappa ner långsammare och det var väl lite bättre. Nu ett år senare är jag väl fortfarande lite morgonstel men inte lika mycket som då. Bara man kommer igång känns det ok. Det fick det vara värt dottern som fyllde ett förra veckan :)

• Ananax
    AnnC skrev 2017-05-11 08:09:23 följande:

Ang torr hud, jag var jättetorr i ansiktet förra sommaren när jag trappade ut kortisonet, hade inte en tanke på att det kunde haft med kortisonet att göra!

Började iaf använda Maria åkerbergs produkter för torr hy och det gjorde magi, så kan ju vara värt att prova!

Mitt största problem med uttrappningen var att jag var fruktansvärt stel, särskilt på morgonen, jag försökte trappa ner långsammare och det var väl lite bättre. Nu ett år senare är jag väl fortfarande lite morgonstel men inte lika mycket som då. Bara man kommer igång känns det ok. Det fick det vara värt dottern som fyllde ett förra veckan :)

Vad intressant att du skriver om stelhet efter graviditet och kortison.

Jag slutade med kortisonet för ca 2 månader sedan. Märkte för ca 2 veckor sedan att jag har ont/är stel i fötterna och fingrarna, särskilt på morgonen men även när jag suttit stilla en stund på dagen. Efter lite rörelse blir det bättre. Har funderat på om det kan vara pga kortisonet eller om orsaken kan vara amningen som nu kommit igång riktigt ordentligt. Googlade lite och det verkar som att vissa fått ont just i händer och fötter under amning och att det sedan försvunnit efter avslutad amning. Rädslan är ju att ha fått reumatism eller någon annan ledsjukdom. Åt bara 10 mg kortison i 9 månader och på slutet blev det att jag tog typ varannan dag bara. Kan det ändå vara kortisonet som är anledningen till problemen med fingrar och fötter tro? Och vad gör man i så fall åt det? Har du kunnat förbättra stelheten på något sätt?
  • mom2012

Ananax kan det vara hormonell smärta du har? Tex ökar prolaktin I slutet av graviditeten och är det som möjliggör amning. Sjunker när man slutar amma. Eller om det kan vara östrogen? Jag får väldig värk I hönder när jag behandlats för endometrios genom att sättas i tillfälligt klimakterium.

• AnnC
    Ananax skrev 2017-05-11 13:54:57 följande:
    Vad intressant att du skriver om stelhet efter graviditet och kortison.

Jag slutade med kortisonet för ca 2 månader sedan. Märkte för ca 2 veckor sedan att jag har ont/är stel i fötterna och fingrarna, särskilt på morgonen men även när jag suttit stilla en stund på dagen. Efter lite rörelse blir det bättre. Har funderat på om det kan vara pga kortisonet eller om orsaken kan vara amningen som nu kommit igång riktigt ordentligt. Googlade lite och det verkar som att vissa fått ont just i händer och fötter under amning och att det sedan försvunnit efter avslutad amning. Rädslan är ju att ha fått reumatism eller någon annan ledsjukdom. Åt bara 10 mg kortison i 9 månader och på slutet blev det att jag tog typ varannan dag bara. Kan det ändå vara kortisonet som är anledningen till problemen med fingrar och fötter tro? Och vad gör man i så fall åt det? Har du kunnat förbättra stelheten på något sätt?
    Svårt att säga, det är väl just de sista5-10 mg som verkar vara svårt att bli av med, och du har ju ätit under ganska lång tid vilket ökar risken för problem. Å andra sidan kom min värk/stelhet redan inom 1 vecka efter att jag slutat... så då började jag igen och blev bättre, och sen försökte jag trappa ner ännu långsammare. Så det skulle du kunna prova om du vill! Börja ta igen och du märker redan på någon dag om det känns bättre. Gör det det så trappa ner super super sakta.
  • Snart lycklig

Jag har haft det precis som många av er beskriver med stelhet och värk. Jag fick ju min son för drygt 1 år och 10 mån sedan. Jag var uppe i en dos på 25 mg under grav, men trappade ner till 10 mg vid tidpunkten för födelsen, akut v 34. Sedan trappade jag ner sakta enl ordination från Dr D och svensk läkarvård.

Första tiden var jag så stel, hade svårt att resa mig från golvet. När sonen var ett halvår höjde jag återigen till 10 mg kortison, efter samtal med Dr D, för att se. Allt försvann, ingen värk och stelhet, varken i händer eller fötter. Sedan dess har jag trappat ner SUPERSAKTA, med 0,5 mg per månad, så nu först är jag nere på 1 mg. Det beslutet tog en svensk (ursprungligen från USA) läkare och jag själv beslut om. Dr D tyckte jag kunde trappa ner mkt snabbare. Kommer sluta om några veckor helt. Kan dock då och då, periodvis känna av värk och stelhet, särskilt på morgonen eller när jag suttit still en längre tid. (Det finns Prednisolon på 1 mg, kapsel, heter Prednisolon APL. Apoteket Lloyd hjälpte mig med det, inte ens läkaren visste.)

Naturligtvis är min värk bagateller jfr med min tidigare barnlöshet! Min son är värd allt mitt kämpande, då som nu. Dock jobbigt att hamsteransiktet tog lite längre tid att bli av med än önskat. Nu helt borta sedan en längre tid.

Torr hud vet jag inte, men nu en tid har jag varit så fnasig vid ena mungipan, torr, flagnar och stramar.

Finnar/bölder fick jag också. Dock inte i ansiktet, utan längst ned på skinkorna. Inte heller så kul. Inåtgående, som lämnar ärr, nästan som små kratrar. Haft det i två skov, men nu borta sedan ett halvår. Vill ara att ärren ska blekna. Hade det redan under graviditeten.

Men som sagt, allt detta var/är det värt.

• Ananax
    mom2012 skrev 2017-05-11 14:41:26 följande:

Ananax kan det vara hormonell smärta du har? Tex ökar prolaktin I slutet av graviditeten och är det som möjliggör amning. Sjunker när man slutar amma. Eller om det kan vara östrogen? Jag får väldig värk I hönder när jag behandlats för endometrios genom att sättas i tillfälligt klimakterium.

Ja även om jag inte funderade så långt som att det var hormoner som var anledningen så var min första tanke att amningen skulle kunna vara anledningen. Vore ju bra om det är så eftersom det onda/stela sannolikt försvinner när jag slutar amma i så fall. Hur länge var du nedreglerad när du fick problem? Jag har varit nedreglerad i 3 veckor en gång, kan inte minnas att jag hade några bekymmer då. Men det kanske är för kort tid?
  • Ananax
    AnnC skrev 2017-05-11 16:15:18 följande:

Svårt att säga, det är väl just de sista5-10 mg som verkar vara svårt att bli av med, och du har ju ätit under ganska lång tid vilket ökar risken för problem. Å andra sidan kom min värk/stelhet redan inom 1 vecka efter att jag slutat... så då började jag igen och blev bättre, och sen försökte jag trappa ner ännu långsammare. Så det skulle du kunna prova om du vill! Börja ta igen och du märker redan på någon dag om det känns bättre. Gör det det så trappa ner super super sakta.

Bra att veta att ditt onda kom så snart efter avslutad kortisonanvändning. Det kan ju tala för att mitt onda är orsakat av hormoner som mom2012 föreslår... om det nu skulle vara kortisonet som är anledningen så antar jag att det stela beror på kortisolbrist...? Vet du (eller någon annan) hur lång tid det tar innan kroppen, "kommer ifatt" och tillverkar tillräckligt själv igen om man inte tillsätter kortison utifrån?
  • Ananax
    Snart lycklig skrev 2017-05-12 09:44:55 följande:

Jag har haft det precis som många av er beskriver med stelhet och värk. Jag fick ju min son för drygt 1 år och 10 mån sedan. Jag var uppe i en dos på 25 mg under grav, men trappade ner till 10 mg vid tidpunkten för födelsen, akut v 34. Sedan trappade jag ner sakta enl ordination från Dr D och svensk läkarvård.

Första tiden var jag så stel, hade svårt att resa mig från golvet. När sonen var ett halvår höjde jag återigen till 10 mg kortison, efter samtal med Dr D, för att se. Allt försvann, ingen värk och stelhet, varken i händer eller fötter. Sedan dess har jag trappat ner SUPERSAKTA, med 0,5 mg per månad, så nu först är jag nere på 1 mg. Det beslutet tog en svensk (ursprungligen från USA) läkare och jag själv beslut om. Dr D tyckte jag kunde trappa ner mkt snabbare. Kommer sluta om några veckor helt. Kan dock då och då, periodvis känna av värk och stelhet, särskilt på morgonen eller när jag suttit still en längre tid. (Det finns Prednisolon på 1 mg, kapsel, heter Prednisolon APL. Apoteket Lloyd hjälpte mig med det, inte ens läkaren visste.)

Naturligtvis är min värk bagateller jfr med min tidigare barnlöshet! Min son är värd allt mitt kämpande, då som nu. Dock jobbigt att hamsteransiktet tog lite längre tid att bli av med än önskat. Nu helt borta sedan en längre tid.

Torr hud vet jag inte, men nu en tid har jag varit så fnasig vid ena mungipan, torr, flagnar och stramar.

Finnar/bölder fick jag också. Dock inte i ansiktet, utan längst ned på skinkorna. Inte heller så kul. Inåtgående, som lämnar ärr, nästan som små kratrar. Haft det i två skov, men nu borta sedan ett halvår. Vill ara att ärren ska blekna. Hade det redan under graviditeten.

Men som sagt, allt detta var/är det värt.

Skönt att höra att din stelhet är på väg att vara helt borta! Hur snabbt efter att du slutat äta kortison märkte du av problemen?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!