kost för barn med adhd ??
Jag vet att socker är no no. Behöver tipps på BRA mat och på mat som skall undvikas. Undrar också om man kan begära specialkost för barn med adhd i skolan?
Jag vet att socker är no no. Behöver tipps på BRA mat och på mat som skall undvikas. Undrar också om man kan begära specialkost för barn med adhd i skolan?
Skulle nog ge så "ren" mat som möjligt, ekologiskt och kanske mer vegetariskt.
Tack. Ja jag har funderat på vegetarisk. Hen tycker om råa grönsaker och är galen i frukt, oroar mig lite för fruktsockret, är det farligt? Vilka frukter kan vara dom bästa i denna situationen?
I USA vet jag att man ( åtminstone ibland) får rådet att ta bort socker och artificiella smak och färgämnen. Jag skulle inte oroa mig för frukt och kött i första hand, även om det kan komma in senare om man märker att dietförändringar ger resultat och man vill "Förfina".
Kopierar en länk från www.behandlaautism.nu (där hittar du också en broschyr om diet, vad man kan äta och vad man kan prova ta bort, det är riktat till barn med autism, men de läkare som tror att det hjälper barn med autism behandlar adhd på samma sätt, med samma diet: ingen mjölk, gluten eller soja) :
4 februari 2011: The Lancet idag – ADHD kan lindras med diet
Idag publicerar den världsledande medicinska tidskriften The Lancet en artikel som baserar sig på en holländsk studie. För första gången ställer sig denna väletablerade skrift bakom uppfattningen att adhd har samband med vad vi äter. 64 % av barnen i studien blev märkbart förbättrade. Läs Svenska Dagbladets artikel om detta här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kostbyte-kan-lindra-adhd_5915201.svd
Och så kanske den här boken kan vara till hjälp, jag tror den handlar en hel del om kosten: http://www.annahallen.se/energibarn-vara-alskade-skitungar
Mjölkproteinet skall bort.
Det är inte bra för barn med ADHD.
Vet att de även mår bättre om man utesluter gluten men just mjölkproteinet är inte bra alls.
Snabbmat är inte heller bra och inte heller micrad mat.
De ska äta så naturligt som möjligt.
Mjölkchoklad är big NO NO...
Här är en av många bra länkar om just detta.
www.myperfectbaby.se/2011/10/du-kan-hindra-din-adhd-med-ratt-kost/
Jag har för några månader sedan uteslutit mjölk och även gluten till min dotter som jag misstänker har ADHD och då hörde skolan av sig och undrade vad vi gjort.
De hade märkt sån himla skillnad på henne, hon lyssnade bättre och var mycket lugnare!
Och det bara efter ca. 2 veckor...
Visst är det häftigt?!
Kosten har sån oerhörd betydelse!
Undvika färgämnen, särskilt E120!
Minska sockret. Mera fett. Täta måltider så ni undviker blodsockerdippar.
Tänk vad härligt om man kunde välja vad ens barn med adhd ska äta Här är vi nöjda med det han kan lyckas äta då mat är väldigt jobbigt och obehagligt. Vi är alla olika och jag tror det är viktigt att lyssna på barnet i sammanhanget. Det vi kan märka och undviker är E 600 någon ting som har med smakförstärkare att göra glömt exakt vilket nummer. Sonen blir speedad och det sätter sig vid förkylning även på andningen, inge kul. Annars är det just det ni säger ska undvikas som han äter dvs kolhydratrika livsmedel samt mjölkprodukter. Socker är han ganska opåverkad av oavsett rör eller frukt. Han klarar inte vissa färgämnen, då kryper det i kroppen kan han säga. Vi har dragit den slutsatsen efter att han ätit visst godis samt de få gånger vi haft läsk hemma, inga blå och orange läsk samt godis här.
Sorry men det är en smakförstärkare av något slag. Vet när jag ser det på en förpackning, brukar stå något i stil med 6** smakförstärkare i innehållsfört. Finns bl.a. i kryddor, tyvärr
Det finns vetenskapliga studier där barn i nederländerna fick äta väldigt begräsad kost med låg allergena produkter (bla ris, kalkon, päron, grönskaker och vatten).
Lite över hälften av barnen såg de effekt på.
Men om effekten kom av maten eller pga den strikta rutinen kring familjen (pga den speciella maten) verkar de vara oense om.
Där verkar det ju vara allergener de letat efter, att barnen har en hypoallergisk reaktion som försämrar ADHD.
Jag skulle aldrig sätta min son på en diet. Han äter hälsosam husmanskost och vi utesluter tillsatser så gott det går. ADHD barn har ofta ett komplicerat förhållande till mat och ev mediciner gör det ännu svårare.
Självklart använder vi mikron, det finns inga som helst hälsoproblem med den (foliehatten på kanske)