• Anonym (Orolig förälder)

6,5 årig pojke som bajsar på sig.

Hej, 
    jag har en son  på 6,5 år som bajsar på sig nästan varje dag. Han har hela tiden bajsat på sig lite då och då men nu  sedan ett par månader har det blivit extremt. Vissa dagar kan det vara flera gånger sedan kan det gå några dagar utan att det händer någon olycka för att sen komma tillbaka. Framförallt sker detta hemma hos oss och i skolan. Nu i jul när han var hos pappa och sedan hos mormor sammanlagt en vecka hände det inte en enda gång.

Vi har testat att ta bort laktosprodukter, men tror inte att det beror på det då inga olyckor hände hos pappa och mormor.

Min tanke är att det bara handlar om att han inte har tid att gå på toaletten och därför håller sig, i skolan när han leker med sina kompisar och hemma när han leker med min sambos jämnåriga son. Han har helt enkelt för roligt för att avbryta leken. Men man kan ju tycka att han borde tycka att det blir jobbigt att hela tiden bajsa på sig, men det verkar inte störa honom nämnvärt.

Det som oroar mig mest är att han skulle kunna bli retad i skolan för det. Kompisar kan ju se när han hela tiden behöver byta kalsonger osv, eller att han luktar bajs. Han kan gå med det i byxan ett bra tag ibland utan att säga till (kanske för att han skäms?) När vi sedan pratar om det säger han att han inte kände? Men visst måste han känna det?

Nu ber vi honom att sätta sig på toaletten en stund på morgonen innan skolan för att försöka bajsa, likaså på kvällen en stund efter middagen.  även i skolan ska de nu säga till honom efter lunchen för att försöka förhindra det.

En annan tanke jag hade var att det kanske skulle kunna bero på vattnet här i stan, (Eskilstuna) det var för ett par månader sedan förorenat vatten här, och kanske skulle han kanske vara extra känslig för det, om det nu fortfarande skulle kunna vara några problem med vattnet här i stan?

Min fråga är slutligen vad det kan bero på och hur jag ska handskas med det? Vill inte skapa en skam över det för honom men jag undrar lite över varför han inte verkar bry sig så mycket?

Skulle vara väldigt skönt att få lite kommentarer på mina tankar kring detta!

Svar på tråden 6,5 årig pojke som bajsar på sig.