mamma till tre busungar skrev 2012-01-19 11:49:33 följande:
Lökomslag vet jag inte så mycket om (en sådan där alternativmedicinskeptiker

) men vid "vanlig öroninflammation":
-Ge näsdroppar/-spray som avsvällande så fort symptomen dyker upp.
-Alvedon/Ipren som smärtlindring.
-Vid allmänpåverkan. sök vård
-Barn under 1 år bör ha antibiotika
-Barn över 1 år kan man avvakta 2-3 dagar men sedan ska man söka för ev antibiotika.
-Går man till doktorn så behöver inte AB vara förstahandsalternativ utan annat avsvällande (typ Rinexin kan också förskrivas) i kombination med näsdroppar /-spray
-Barn under två år med dubbelsidig otit bör ha antibiotika
-Upp med huvudet! (högläge) Pallra upp med kuddar el dyl.
Och jag som gillar naturliga alternativ som är skonsamma och icke giftiga för kroppen säger precis tvärtom...
Våra två pojkar har haft upprepade öroninflammationer den senaste hösten (p.g.a. envis kikhosta), men vi har klarat oss bra helt utan antibiotika eller andra läkemedel. Jag har gått på kurs och lärt mig olika huskurer och omslag, och just lökomslag har funkat super alla gånger hittills. Barnen har blivit bra igen på 1-2 dagar.
Hur man gör lökomslag för öroninflammation enligt boken "Syster Märtas husapotek";
Man hackar en halv gul lök, lägger det i en bomullsnäsduk / en bit bomullstyg så att hela paketet blir knappt 10 x 10 cm stort när man vikt in kanterna. Sen värmer man upp hela paketet på t.ex. ett hett kastrullock. (Jag brukar lägga det direkt på spisplattan några sekunder när det är bråttom. Håll handen på så känner du när det är tillräckligt varmt.) Lägg sedan paketet på örat och håll det på plats med t.ex. en tunn mössa. Barnet ska ligga med det onda örat mot kudden så att det håller sig varmt. Lökångorna lindrar smärtan och minskar inflammationen.
Sen är det jättebra om barnet får feber samtidigt, då går det ännu fortare över. Fast man ska givetvis inte ge något febernedsättande då, utan låta kroppen jobba ostört.
Lycka till!