• 2nd baby

TIPS TACK!! ???? ***Vitlök och/eller lökomslag (OTIT)

www.familjeliv.se/Forum-3-20/m37017473.html

På länken här ovan så skriver många om det men ingen skriver exakt HUR MAN SKA GÖRA. Kan ngn snäll själ dela m sig hur man ska göra? Dottern är snart 2 år. Rå lök omslag? Hur? Eller vitlök?
    Vissa värmer´ kompress runt om osv. TIPS TACK
    en kollega på jobb (akuten) är hemopaut. Hon rek vitlök/lökomslag men hann ej berätta exakt hur man gör. Hon arbetar natt. Träffar henne sällan =( 
    (¯`?·.¸(♥)¸.·?´¯)Nellosen(¯`?·.¸(♥)¸.·?´¯)
  • Svar på tråden TIPS TACK!! ???? ***Vitlök och/eller lökomslag (OTIT)
  • Pickeli

Min mamma delade en vitlök mitt i tu, lindade in den nogsamt i bomull och sen satte hon den mer mot örat än i och ett pannband runt öronen.

Funkade jättebra. Om det var löken eller slumpen det vet jag inte. men jag har aldrig behövt äta mediciner mot öronont!

Google it!
  • minimou

Jag skär en gullök i klyftor och lindar in i bomull och sen mössa utanpå för att hålla på plats. jag är uppväxt med detta och då jag alltid får öronont vid förkylning så vet jag att på mig fungerar det jättebra. 

• Sweet life

Linda in löken i bomull, tejpa för med kirurgtejp så behövs varken pannband eller mössa.. Jag brukade sova med det som barn när jag hade ont i öronen och det funkade super!

• 2nd baby
    Pickeli skrev 2012-01-18 15:20:09 följande:
    Min mamma delade en vitlök mitt i tu, lindade in den nogsamt i bomull och sen satte hon den mer mot örat än i och ett pannband runt öronen.

Funkade jättebra. Om det var löken eller slumpen det vet jag inte. men jag har aldrig behövt äta mediciner mot öronont!
    minimou skrev 2012-01-18 15:32:54 följande:
    Jag skär en gullök i klyftor och lindar in i bomull och sen mössa utanpå för att hålla på plats. jag är uppväxt med detta och då jag alltid får öronont vid förkylning så vet jag att på mig fungerar det jättebra. 
    Sweet life skrev 2012-01-18 15:34:56 följande:
    Linda in löken i bomull, tejpa för med kirurgtejp så behövs varken pannband eller mössa.. Jag brukade sova med det som barn när jag hade ont i öronen och det funkade super!
    Tack för alla svar!
    ok trög här, hur mkt bomull? Ska ej ångorna "sippra"genom?Obestämd
  • Sweet life
    2nd baby skrev 2012-01-18 16:31:43 följande:
    Tack för alla svar!
    ok trög här, hur mkt bomull? Ska ej ångorna "sippra"genom?Obestämd
    Jo, bara så mycket att löken inte ligger direkt mot huden..
  • 2nd baby

Fler som använder lök/vitlök? Hur exakt gör ni?

• mamma till tre busungar

Tänker du det som symptomlindring eller ska det vara botande? Har ni gett avsvällande samt smärtlindriing?

• 2nd baby
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-19 11:34:31 följande:
    Tänker du det som symptomlindring eller ska det vara botande? Har ni gett avsvällande samt smärtlindriing?
    det är inget hon har nu. Kollar upp så jag slipper ta henne till dr för AB som hon fått alla ggr för det varit rött ilsket...ja botande eller lindrande, alla tips är välkomna. Gärna i punkform ;) TACK!
  • mamma till tre busungar
    2nd baby skrev 2012-01-19 11:39:48 följande:
    det är inget hon har nu. Kollar upp så jag slipper ta henne till dr för AB som hon fått alla ggr för det varit rött ilsket...ja botande eller lindrande, alla tips är välkomna. Gärna i punkform ;) TACK!
    Lökomslag vet jag inte så mycket om (en sådan där alternativmedicinskeptiker  ) men vid "vanlig öroninflammation":
    -Ge näsdroppar/-spray som avsvällande så fort symptomen dyker upp.
    -Alvedon/Ipren som smärtlindring.
    -Vid allmänpåverkan. sök vård
    -Barn under 1 år bör ha antibiotika
    -Barn över 1 år kan man avvakta 2-3 dagar men sedan ska man söka för ev antibiotika.
    -Går man till doktorn så behöver inte AB vara förstahandsalternativ utan annat avsvällande (typ Rinexin kan också förskrivas) i kombination med näsdroppar /-spray
    -Barn under två år med dubbelsidig otit bör ha antibiotika
    -Upp med huvudet! (högläge) Pallra upp med kuddar el dyl.

• 2nd baby
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-19 11:49:33 följande:
    Lökomslag vet jag inte så mycket om (en sådan där alternativmedicinskeptiker  ) men vid "vanlig öroninflammation":
    -Barn över 1 år kan man avvakta 2-3 dagar men sedan ska man söka för ev antibiotika.
    -Går man till doktorn så behöver inte AB vara förstahandsalternativ utan annat avsvällande (typ Rinexin kan också förskrivas) i kombination med näsdroppar /-spray
    ANTECKNAR =))
  • thecarseatlady
    mamma till tre busungar skrev 2012-01-19 11:49:33 följande:
    Och jag som gillar naturliga alternativ som är skonsamma och icke giftiga för kroppen säger precis tvärtom... Flört

Våra två pojkar har haft upprepade öroninflammationer den senaste hösten (p.g.a. envis kikhosta), men vi har klarat oss bra helt utan antibiotika eller andra läkemedel. Jag har gått på kurs och lärt mig olika huskurer och omslag, och just lökomslag har funkat super alla gånger hittills. Barnen har blivit bra igen på 1-2 dagar.

Hur man gör lökomslag för öroninflammation enligt boken "Syster Märtas husapotek";

Man hackar en halv gul lök, lägger det i en bomullsnäsduk / en bit bomullstyg så att hela paketet blir knappt 10 x 10 cm stort när man vikt in kanterna. Sen värmer man upp hela paketet på t.ex. ett hett kastrullock. (Jag brukar lägga det direkt på spisplattan några sekunder när det är bråttom. Håll handen på så känner du när det är tillräckligt varmt.) Lägg sedan paketet på örat och håll det på plats med t.ex. en tunn mössa. Barnet ska ligga med det onda örat mot kudden så att det håller sig varmt. Lökångorna lindrar smärtan och minskar inflammationen.

Sen är det jättebra om barnet får feber samtidigt, då går det ännu fortare över. Fast man ska givetvis inte ge något febernedsättande då, utan låta kroppen jobba ostört.

Lycka till! Glad
  • 2nd baby
    thecarseatlady skrev 2012-01-20 12:13:54 följande:
    Och jag som gillar naturliga alternativ som är skonsamma och icke giftiga för kroppen säger precis tvärtom... Flört

Våra två pojkar har haft upprepade öroninflammationer den senaste hösten (p.g.a. envis kikhosta), men vi har klarat oss bra helt utan antibiotika eller andra läkemedel. Jag har gått på kurs och lärt mig olika huskurer och omslag, och just lökomslag har funkat super alla gånger hittills. Barnen har blivit bra igen på 1-2 dagar.

Hur man gör lökomslag för öroninflammation enligt boken "Syster Märtas husapotek";

Man hackar en halv gul lök, lägger det i en bomullsnäsduk / en bit bomullstyg så att hela paketet blir knappt 10 x 10 cm stort när man vikt in kanterna. Sen värmer man upp hela paketet på t.ex. ett hett kastrullock. (Jag brukar lägga det direkt på spisplattan några sekunder när det är bråttom. Håll handen på så känner du när det är tillräckligt varmt.) Lägg sedan paketet på örat och håll det på plats med t.ex. en tunn mössa. Barnet ska ligga med det onda örat mot kudden så att det håller sig varmt. Lökångorna lindrar smärtan och minskar inflammationen.

Sen är det jättebra om barnet får feber samtidigt, då går det ännu fortare över. Fast man ska givetvis inte ge något febernedsättande då, utan låta kroppen jobba ostört.

Lycka till! Glad
    Du är bäst, det var precis så nogrann beskrivning jag ville ha. Fråga 2 dock, har du vitlöksoml recept?
    Och fråga 3) ggr? Hur ofta ska jag göra detta? TACK!
  • thecarseatlady
    2nd baby skrev 2012-01-20 13:52:14 följande:
    Du är bäst, det var precis så nogrann beskrivning jag ville ha. Fråga 2 dock, har du vitlöksoml recept?
    Och fråga 3) ggr? Hur ofta ska jag göra detta? TACK!
    Vi fick inte lära oss att använda vitlök vid öroninflammation, bara gul lök. Men vitlök funkar säkert också (som de ju skrivit här ovan). Huvudsaken är väl att det inte läggs direkt på huden, utan med bomull emellan. Hur du sen hackar eller delar den spelar säkert inte så stor roll. Bara att testa sig fram så ser du vad som funkar bäst för ditt barn.

Det är ju vanligt att öronvärken kommer till kvällen och blir värre under natten. Här har jag därför börjat med lökomslag så fort barnen börjat klaga på kvällen. Bara att gå och värma paketet sen med jämna mellanrum när det svalnat, och sen till sist en gång innan barnet lägger sig för natten. Ofta brukar det räcka med det. Annars är det bara att fortsätta nästa dag eller kväll om det börjar på nytt (och hoppas att barnet får feber.. Flört).

Annat jag brukar vara viktig med när barnen är sjuka är att hålla fötterna varma, inte ge dem något socker eller någon mjölk (vissa läkare påstår att över 50% av alla öronbarn skulle slippa sina bekymmer helt om de slutade med alla mjölkprodukter), men ge mycket vätska och c-vitamin. Funkar alla gånger. Glad
  • 2nd baby
    thecarseatlady skrev 2012-01-20 22:28:27 följande:
    Vi fick inte lära oss att använda vitlök vid öroninflammation, bara gul lök. Men vitlök funkar säkert också (som de ju skrivit här ovan). Huvudsaken är väl att det inte läggs direkt på huden, utan med bomull emellan. Hur du sen hackar eller delar den spelar säkert inte så stor roll. Bara att testa sig fram så ser du vad som funkar bäst för ditt barn.

Det är ju vanligt att öronvärken kommer till kvällen och blir värre under natten. Här har jag därför börjat med lökomslag så fort barnen börjat klaga på kvällen. Bara att gå och värma paketet sen med jämna mellanrum när det svalnat, och sen till sist en gång innan barnet lägger sig för natten. Ofta brukar det räcka med det. Annars är det bara att fortsätta nästa dag eller kväll om det börjar på nytt (och hoppas att barnet får feber.. ).

Annat jag brukar vara viktig med när barnen är sjuka är att hålla fötterna varma, inte ge dem något socker eller någon mjölk (vissa läkare påstår att över 50% av alla öronbarn skulle slippa sina bekymmer helt om de slutade med alla : mjölkprodukter), men ge mycket vätska och c-vitamin. Funkar alla gånger.

D stinker lök overhere! Kom hem sent från jobb.Min sambo har tydligen läs på www.husmorsknep.se/lok_hosta.asp . Dottern har en klyftad lök hö öra.båda två sover gott! Undrar när man SKA GE FEBERNEDSÄTTANDE? vid 39,5? ?
    (¯`?·.¸(♥)¸.·?´¯) NELLO-BELLO LUFTKASTELLO (¯`?·.¸(♥)¸.·?´¯)
  • 2nd baby

Idag så en ssk kollega att d svider att ha lökomslag :(

Stämmer d? Vill helst inte pröva...

(¯`?·.¸(♥)¸.·?´¯) NELLO-BELLOLUFTKASTELLO (¯`?·.¸(♥)¸.·?´¯)
  • thecarseatlady
    2nd baby skrev 2012-01-26 19:39:44 följande:
    Idag så en ssk kollega att d svider att ha lökomslag :(
    Stämmer d? Vill helst inte pröva...
    Stämmer inte. Varför skulle då barnen bli nöjdare, få mindre ont och sova gott av lökomslag? Svider det har man nog gjort fel och satt löken rakt på huden.
    2nd baby skrev 2012-01-24 23:11:51 följande:
    D stinker lök overhere! Kom hem sent från jobb.Min sambo har tydligen läs på www.husmorsknep.se/lok_hosta.asp . Dottern har en klyftad lök hö öra.båda två sover gott! Undrar när man SKA GE FEBERNEDSÄTTANDE? vid 39,5? ?
    Duktig sambo! :) Lök lindrar nog hosta också. Men mot hosta ger jag oftast timjan för det funkar ännu bättre.

Jag ger aldrig febernedsättande bara för att ta ner feber, för febern är ju bra att ha. Läs t.ex. www.naturalnews.com/034686_fever_infection_medical_myths.html
    www.naturalnews.com/027149_fever_virus_flu.html

Om barnen blir allt för påverkade och mår så illa att de inte dricker alls eller har värk i kroppen, DÅ kan jag ge febernedsättande / värkmedicin. Annars får de bara vila och sova tills febern går ner av sig själv, och det går oftast fortare om man inte ger några mediciner.

Om barnet blir för påverkat då febern är hög kan man också sänka den lite på naturlig väg genom att lägga citronomslag på benen så att värmen "dras ner" från huvudet.
  • 2nd baby

Hur gör du m timjanen? Min man har haft hosta i 2v :(

Dottern fick feber igår på förnatten.39.7 hoppas inte på Öroninfl igen :(

• 2nd baby
    2nd baby skrev 2012-01-29 14:48:01 följande:
    Hur gör du m timjanen? Min man har haft hosta i 2v :(
    Dottern fick feber igår på förnatten.39.7 hoppas inte på Öroninfl igen :(
    hittat! =)
  • fågelungarna

I min familj har vi bara lagt snittytan av en gul lök rätt mot örat och hållit den på plats med en mössa. Det har fungerat bra det med, inget svid på örat eller så. Fast det blir lite klibbigt och luktar väl inte så värst gott kanske... Effekt har det blivit i alla fall.

Hm, kanske ska prova det där med att hetta upp löken nästa gång...

• 2nd baby

Ja jag undrar varför det ska hetta eg? Ångar d på bättre? På länken jag angav (trådstart) skrev ngn att de värmde på micran...

Svar på tråden TIPS TACK!! ???? ***Vitlök och/eller lökomslag (OTIT)