• Anonym (Ny student...)

Seminarium? Tacka nej till kurs pga det?

Om man ska gå en högskolekurs i juridik där utbildningen går ut på föreläsningar, seminarium och grupparbeten, vad kan man vänta sig då?

Vad är ett seminarium? Har aldrig varit på ett sådant.. Rent spontant gissar jag på att det är ett "möte" där hela klassen ska diskutera och dom som hörs mest är bäst?

Har sökt en kurs till senare i vår men funderar på att tacka nej till min plats. Får panik när jag hör ordet seminarium.Tycker det är så obehagligt att prata inför stora grupper med okända människor... Muntliga redovisningar var det värsta jag visste när jag gick i skolan...får kalla kårar när jag tänker på det..
    Och grupparbeten..jag hoppar ju in på en fristående kurs. Så jag oroar mig att de andra redan pluggat tillsammans och känner varandra och redan är små grupper...

Känner mig så jävla fånig, som funderar på att skippa en utbildning pga detta...!! Jag vill ju inte egentligen. Men jag vill inte heller utsätta mig för något hemskt så jag ska må dåligt hela kurstiden...    

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.. Var bara tvungen att skriva av mig! 

• Svar på tråden Seminarium? Tacka nej till kurs pga det?
  • Millan83

Nu har jag inte pluggat samma ämnen som du är inne på, men så här såg det ut när jag pluggade:

Föreläsning = Nån pratade, vi studenter lyssnade. Envägskommunikation.

Seminarium= I mindre grupp, mer diskussion, mer engagemang från studenterna. Som en lektion mer. Vi kanske diskuterade någon bok, gjorde övningar individuellt etc.

Kan du inte påbörja och hoppa av ifall det barkar iväg åt skogen då? Så du får bilda dig en uppfattning baserat på verkligheten och inte farhågor?

• slemtorsk i din bralla

Seminarium genomföres oftast i mindre grupper, det handlar absolut inte om vem som hörs mest utan alla SKA göra sin röst hörd. Läraren har till uppgift att se till detta och de brukar vara ganska hårda på det.

Ofta har man ett tema man ska fundera kring, ett kapitel i textboken eller dylikt, eller så ska man lämna in ett underlag till läraren som sedan tas upp till diskussion av läraren.

Seminarier finns på de flesta utbildningar och just juridik är ett väldigt tacksamt ämne att gå på seminarier i eftersom man ofta tar upp olika tolkningar av frågor, lagar och etik. Samma text kan ju tolkas olika av olika personer.

Är det en fristående kurs är det inte så troligt att folk har pluggat ihop sedan tidigare, grupparbeten kan vara ett aber men det är ett måste- du kommer ju arbeta i grupp även ute i yrkeslivet.

Du vänjer dig så att säga.

• slamkrypare

Varför ska du läsa den kursen, vad ska du använda utbildningen till?
    Seminarier är inte bara till för att "bevisa" vad man har lärt sig kunskapsmässigt, det är också för att träna på att prata inför folk för i de flesta yrken behöver man kunna göra sådant. Samma sak med grupparbeten och redovisningar, det är egentligen inte vad man gör eller säger som är viktigt utan att träna på ATT göra det, att samarbeta med andra, att hålla ett föredrag osv. Försök att se det så istället.
    De flesta är nervösa och tycker att det är jobbigt, men det går bättre och bättre för varje gång. Och ju mer man lär känna de andra i gruppen desto lättare blir det, så ta tjuren vid hornen och se till att ta kontakt med de andra direkt så du inte hamnar utanför.

Jag går just nu ett program där det ingår en lättare grundläggande juridikkurs. Vi gick igenom ett lagområde på varje seminarie (ex ett om Avtalslagen, ett om Köplagen, ett om Personuppgiftslagen osv). Det gick till på olika sätt, ibland var det som läxförhör där läraren delade ut frågor till var och en att svara på och så utvecklades diskussionen i hela klassen utifrån det, ibland satt vi i små grupper på 4-5 personer och diskuterade frågorna. Några dagar före varje seminarie fick vi de frågor som skulle avhandlas så vi kunde förbereda oss.
    Vi hade inget grupparbete, fick bara skriva ett enskilt PM som vi redovisade på sista seminariet.

Så kom igen, låt inte din oro hindra dig! När du väl kommer igång kommer du se hur roligt det är att plugga igen. Men om det är så att du verkligen är skiträdd så tycker jag att du redan nu ska kontakta skolhälsan på den skolan du ska gå. De har ofta sk "Våga tala"-grupper där man kan få hjälp att hantera sin rädsla och nervositet.
    Lycka till!

• deecember

Jag läser juristprogrammet, våra seminarium är för det mesta obligatoriska att gå på, men det anges i början av kursen/inför sem.tillfällena.

För det mesta går seminariumen ut på att man får en drös med uppgifter som man ska lösa, ibland gruppvis och sedan diskuterar man dessa i mindre sem.grupper.
    På andra seminarium håller man "föredrag"  i sin sem.grupp om en specifik uppgift och lämnar in ett PM.
    På den första sorten ges inga betyg, man kan i princip sitta tyst tiden igenom. På den andra sorten betygsätts både PM och den muntliga presentationen.

De flesta tycker nog att det är lite obehagligt med muntliga framföranden i okända grupper, men de är ju ett jättebra sätt att träna på! Inom juridiken handlar det mesta om tolkningar och argumentation, inte om rätt och fel och hittills (efter 4 terminer) har jag inte hört någon som blivit "påhoppad" av vare sig andra studenter eller föreläsare för att de fört en annan argumentationslinje, uppfattat något "fel" eller helt enkelt använts sig av felaktiga lagrum.

Lycka till hur som helst!

• Anonym

Jag är sån som dig, gillar inte att prata inför folk men har läst juridiska kurser på högskolan. Där jag gick var all undervisning frivillig och vi hade salstentor på allt. Är det nån särskild kurs du vill gå finns ofta distanskurser istället, om den högskola där du bor examinerar på grupparbeten och seminarium. Du får kolla kursplanen, där står det.

• Anonym (student)

Läser på universitetet och seminarium för oss innebär alltid muntligt föredrag inför helklass och kursansvarig, ofta sker redovisning i grupp och samtliga i gruppen måste vara aktiva för att godkännas. Första gången var jag skräckslagen, nu är jag van. :D

• samban

På min utbildning på universitet betyder seminarium att man sitter i grupper om kanske 5-15 personer och diskuterar ett ämne. Oftast får vi lämna in ett underlag till lärare. Underlaget består ofta av några frågeställningar kring ämnet och egna reflektioner. På seminariet bör man iaf säga NÅGONTING för att bli godkänd. Vi har aldrig haft det så att seminarium innebär att redovisa inför helklass utan det hela är väldigt odramatiskt. Testa gå kursen. Första seminariet är alltid värst, sedan upptäcker det att det är världens enklaste sak. Lycka till!

• Anonym (student)

På min skola säger de att de utbildningar som sedan i praktiken kommer innebära att prata inför människor får mycket seminarier i helklass just för att träna på att tala inför en samling.

• Anonym (Ny student...)

Tack alla ni som svarat!!!

Verkar som om det är lite olika hur ett seminarium går till för olika kurser/utbildningar... 
    Det är en kurs i handelsrätt som jag har tänkt gå...Var väldigt noga med när jag sökte kurser att det stod "ej obligatoriska föreläsningar" i kursplanen...Men det var först nyligen när jag gick in på kursplanen igen för att kolla litteraturlistan som jag såg att det var seminarium och grupparbeten på den här kursen.
    Förstår inte hur jag kunde missa det!!! Eller så har dom ändrat nu...
    Har läst en kurs tidigare för nåt år sen som det var  "ej obligatoriska föreläsningar på". Det var ju jättebra, för då kunde man sköta sig själv, men ändå gå på föreläsningar och prata och ventilera med någon som satt bredvid. 

Ska plocka ihop en egen examen, och den här kursen skulle vara rätt bra att ha där. Och jag skulle vilja läsa den för egen del också,, Men vet inte alls hur jag ska göra nu..

Har ju haft en del jobb. Och jag har inga svårigheter med att vara social med kollegor och kunder och så. Men när jag har varit på stora arbetsplatser med många anställda har jag ju märkt att jag blir reserverad och tyst på tex personalmöten när det är 10-20 personer. Varit skitnervös så fort man varit tvungen att säga något inför en stor grupp. Men på ett p-möte blir man ju inte ens betygsatt! Så jag kan inte riktigt se hur jag skulle klara av en sån här kurs. 

Är en kurs på 10 v. 15p. Hur många seminarium och grupparbeten hinns med under den tiden? 
    På sätt och vis vore det kanske bra att tvinga sig själv att göra en sån här grej. Att bara våga liksom! Men hur kul är det att ha ont i magen och vara sömnlös under en hel kurs då?
    Va jäkla fjantig jag är!! :(  

• Anonym

Vanlig Handelsrättslig översiktskurs finns det många distanskurser i annars. Du får kolla i kursplan hur det examineras. Det står om det är skriftlig tentamen på allt, eller tex en kombination med grupparbete, inlämningsuppgifter osv. Det kan vara seminarium i kursen fast det inte examineras också. Då behöver du inte prestera något, eller rent av strunta i att gå dit. Jag tycker själv man lär sig mest på föreläsningarna i juridiska ämnen.

• Anonym (student)
    Anonym (Ny student...) skrev 2012-01-19 18:13:41 följande:
    Är en kurs på 10 v. 15p. Hur många seminarium och grupparbeten hinns med under den tiden? 
    Jag påbörjar en 15 hp kurs nu på måndag och enligt vårt momentschema ska vi under dessa veckor ha två obligatoriska seminarium och en hemtenta.

Men jag tycker du ska göra detta, jag tror inte du kommer ligga sömnlös med ont i magen hela kursen. Första gången jag skulle göra det var en måndag och hela helgen försvann i ett töcken av panikkänslor, men så fort jag stod där framme och började prata så släppte det. Nästa seminarium kände jag mig lite spänd och nervös innan, men det gick över när jag sagt första meningen. Efter det är det borta, jag känner inte minsta oro inför det längre.

Salstentor däremot, det vänjer jag mig aldrig vid. Då pratar vi inte fjärilar i magen, vi pratar skator. ;)
  • Lavish

Du har väl delvis rätt, seminarium brukar vara en mindre grupp 5-30 kanske, som tillsammans diskuterar olika saker inom utbildningen. Ibland får man göra presentationer själv eller efter grupparbete i mindre grupper, men det brukar inte ta den mesta tiden utan det brukar vara diskussion.

Och visst kan det var så att vissa hörs mer, är själv en sådan. Jag tycker faktiskt att jag brukar försöka vara tyst och vänta in att andra ska få prata, men tyvärr är människor så tråkiga och blyga att det ofta brukar vara så att 1/2 av gruppen aldrig öppnar käften oavsett hur många chanser de får...

• Lavish
    Anonym (Ny student...) skrev 2012-01-19 18:13:41 följande:
    Tack alla ni som svarat!!!

Verkar som om det är lite olika hur ett seminarium går till för olika kurser/utbildningar... 
    Det är en kurs i handelsrätt som jag har tänkt gå...Var väldigt noga med när jag sökte kurser att det stod "ej obligatoriska föreläsningar" i kursplanen...Men det var först nyligen när jag gick in på kursplanen igen för att kolla litteraturlistan som jag såg att det var seminarium och grupparbeten på den här kursen.
    Förstår inte hur jag kunde missa det!!! Eller så har dom ändrat nu...
    Har läst en kurs tidigare för nåt år sen som det var  "ej obligatoriska föreläsningar på". Det var ju jättebra, för då kunde man sköta sig själv, men ändå gå på föreläsningar och prata och ventilera med någon som satt bredvid. 

Ska plocka ihop en egen examen, och den här kursen skulle vara rätt bra att ha där. Och jag skulle vilja läsa den för egen del också,, Men vet inte alls hur jag ska göra nu..

Har ju haft en del jobb. Och jag har inga svårigheter med att vara social med kollegor och kunder och så. Men när jag har varit på stora arbetsplatser med många anställda har jag ju märkt att jag blir reserverad och tyst på tex personalmöten när det är 10-20 personer. Varit skitnervös så fort man varit tvungen att säga något inför en stor grupp. Men på ett p-möte blir man ju inte ens betygsatt! Så jag kan inte riktigt se hur jag skulle klara av en sån här kurs. 

På sätt och vis vore det kanske bra att tvinga sig själv att göra en sån här grej. Att bara våga liksom! Men hur kul är det att ha ont i magen och vara sömnlös under en hel kurs då?
    Va jäkla fjantig jag är!! :(  
    Fast åtminstone det jag läst (humanistiska ämnen) så blir folk godkända även om de aldrig öppnar käften på ett seminarium. Kanske sänker det betyget något snäpp, men om de underkände alla tysta skulle det bli dyrt för institutionen...
  • Anonym (student)
    Lavish skrev 2012-01-20 07:01:16 följande:
    Fast åtminstone det jag läst (humanistiska ämnen) så blir folk godkända även om de aldrig öppnar käften på ett seminarium. Kanske sänker det betyget något snäpp, men om de underkände alla tysta skulle det bli dyrt för institutionen...
    Måste variera oerhört från utbidlning till utbildning. De hos oss som inte aktivt deltager i ett seminarium åker på komplettering eller så är det underkänt.
Svar på tråden Seminarium? Tacka nej till kurs pga det?