Hur stor vecko/månadspeng till 10 åring?
Killen vill spara till spel, lego och annat. Som det är nu har han ingen vecko- eller månadspeng men han vill spara mer pengar än han har. Han brukar få panten i skåpet när det är fullt och någon krona då och då när han har gjort något bra, hjälpt till med disken eller fyllt på maten till vinterfåglarna.
Han har inget stort godisbehov och det godis han har vilja ha har han fått av oss tidigare men han föreslog att han ska få de pengarna istället så han kan spara. Vill han gå på bio så brukar vi betala det, brukar vara någon eller några gånger på ett år.
En annan aspekt är att han har ADHD så det här med sysslor och uppgifter är inte så enkelt för honom när det gäller tålamod och uthållighet om han skulle få betalt för att göra jobb hemma. Samtidigt så är det extra viktigt att lära honom ansvar och oberoende från grunden.
Eftersom jag tror att han inte kommer köpa godis för pengarna han ev kommer få så kan jag tänka mig att han får lite mer. Hans krav här i livet är enkla, han vill inte ha en massa saker, tramssaker eller CD-skivor, han lyssnar inte på musik. Han bryr sig inte om mode eller prylar som är populära en kort tid. Surfa på datorn, Minecraft, X-box och Lego. Det är hans värld.
Vad ger ni er 10 åring i vecko- /månadspeng?