• Little Ms Chatterbox

Hur stor vecko/månadspeng till 10 åring?

Killen vill spara till spel, lego och annat. Som det är nu har han ingen vecko- eller månadspeng men han vill spara mer pengar än han har. Han brukar få panten i skåpet när det är fullt och någon krona då och då när han har gjort något bra, hjälpt till med disken eller fyllt på maten till vinterfåglarna.
    Han har inget stort godisbehov och det godis han har vilja ha har han fått av oss tidigare men han föreslog att han ska få de pengarna istället så han kan spara. Vill han gå på bio så brukar vi betala det, brukar vara någon eller några gånger på ett år.
    En annan aspekt är att han har ADHD så det här med sysslor och uppgifter är inte så enkelt för honom när det gäller tålamod och uthållighet om han skulle få betalt för att göra jobb hemma. Samtidigt så är det extra viktigt att lära honom ansvar och oberoende från grunden.

Eftersom jag tror att han inte kommer köpa godis för pengarna han ev kommer få så kan jag tänka mig att han får lite mer. Hans krav här i livet är enkla, han vill inte ha en massa saker, tramssaker eller CD-skivor, han lyssnar inte på musik. Han bryr sig inte om mode eller prylar som är populära en kort tid. Surfa på datorn, Minecraft, X-box och Lego. Det är hans värld.

Vad ger ni er 10 åring i vecko- /månadspeng? 

• Svar på tråden Hur stor vecko/månadspeng till 10 åring?
  • smurfan73

Min får 100 kronor i månaden. Är snart tolv. Men då köper vi godis och kläder, detta är mer till "saker" om hon vill spara ihop till något själv. Sen får hon självklart grejer ändå, men om det är något vi inte vill köpa, som en bärbar dvd för 1000 kr tex, sparade hon ihop till. Såg på länken att vi ligger långt under vad en 12 åring ska ha, men det beror nog på om det ska räcka till godis och ännu mer grejer.

• La Lola

Alma ska fylla 12 i maj o hon har 30 kr i veckopeng nu.
    Som 10-åring hade hon 25 kr i veckopeng.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lallamen

Vi går efter Swedbanks sida när det gäller månadspengar till våra barn. Det var framförallt för att barnen skulle uppfatta det som rättvist som vi tyckte det var skönt att gå efter något. Annars lite svårt att motivera varför de ska ha olika mycket.

• Boel1

Min snart 10-åring får 20 kr i veckan. Om hon hoppar över lördagsgodiset får hon 30 kr. Hon har fått 20 sedan hon var 6 år, kanske dags att öka snart. Men jag tror att hon får komma med det förslaget själv, än så länge är hon nöjd :)
     Det går mest till sparande, hon får själv köpa eventuell tidning om hon vill det, det köper jag nån gång i månaden till de av barnen som inte har veckopeng än.

• Mälaröbo

Våra barn har precis börjat med veckopeng (de är 7 och 10) Den minsta får 30 kr och den största får 40 kr.
    För mig var det viktigt att sluta köpa vissa saker åt dem om de skulle få veckopeng. Varför helt plötsligt börja ge pengar åt dem och samtidigt fortsätta småhandla åt dem?

Vi bestämde att de för sin peng ska köpa sitt eget godis, tidningar och ev leksaker som de vill ha utanför jul och födelsedagar.  

Detta resulterade i att den minsta helt slutade äta godis.... Det var helt enkelt inte så viktigt för honom som att kunna köpa saker istället  

• Ann Nelly

Min son blir tio i höst och han får 30:-/veckan.

• Lovizas Mamma

min 10-åring får 300 i månaden, dom pengarna ska räcka till
    lördagsgodis, när hon och kompisarna ska iväg och fika, köpa glass, äta pizza, badhuset, bio...ja, allt som hon och hennes kompisar ska göra och saker hon vill ha får hon själv betala. sen får hon själv köpa mat och spån till sin hamster.

Jag tyckte det vart så mycket enklare att höja månadspengen istället för att ge henne pengar vid varje tillfälle hon skulle iväg med kompisarna.

• Kaos2012

Hej!

Det här med veckopeng.

Vår dotter är 9 år, och hon har ingen veckopeng alls.
    Det är väl nåt man ska förtjäna eller?

Har en vän som har barn och hennes barn får veckopeng, men gör dom inte en av sysslorna hemma drar hon bort en del av pengen. Vilket jag anser är lite fult gjort, eller?

"Gör du inte det, så tar jag pengarna"

Jag vill mer säga, gör du detta, så får du en peng i slutet av veckan..

Men vi säger att hon vägrar ta bort sin tallrik och ställa in i disken, vilket jag tycker är en självklarhet och viktigt då jag gör det mesta hemma..

Jag tycker det verkar krångligt med veckopeng.

Hon får ju självklart saker och sånt ändå, godis.

Jag har försökt att göra en lista på saker hon kunde göra, för att få en slant, men hon behövde inga pengar eller saker... så då gjorde hon inget, och inget fick hon heller av oss =)

Skulle hon nu få 25 kr på  lördagen, och sen har hon varit gnällig eller nåt i veckan, så känns det jäkligt trist att säga att jag tar bort pengarna.

Jag förklarar hellre psykologiskt varför jag inte vill att hon ska bete sig så...eller att jag blir ledsen eller då. Än att säga att jag drar bort 10 kr.

Svårt, det inte hur man ska göra riktigt.. ?

• Mälaröbo
    Kaos2012 skrev 2012-05-21 15:04:09 följande:
    Hej!

Det här med veckopeng.

Har en vän som har barn och hennes barn får veckopeng, men gör dom inte en av sysslorna hemma drar hon bort en del av pengen. Vilket jag anser är lite fult gjort, eller?

Men vi säger att hon vägrar ta bort sin tallrik och ställa in i disken, vilket jag tycker är en självklarhet och viktigt då jag gör det mesta hemma..

Jag har försökt att göra en lista på saker hon kunde göra, för att få en slant, men hon behövde inga pengar eller saker... så då gjorde hon inget, och inget fick hon heller av oss =)

Skulle hon nu få 25 kr på  lördagen, och sen har hon varit gnällig eller nåt i veckan, så känns det jäkligt trist att säga att jag tar bort pengarna.

Jag förklarar hellre psykologiskt varför jag inte vill att hon ska bete sig så...eller att jag blir ledsen eller då. Än att säga att jag drar bort 10 kr.

Ger man dem det de behöver så behövs ju ingen veckopeng, och man får istället använda det vanliga "tjatet" för att få dem att hjälpa till.

Vi såg heller ingen anledning förrän äldsta började göra egna utflykter och det blev ett evigt tjat om pengar till det ena och andra. 

Vi har ett veckoschema som ska följas för att de ska få sin "lön" och sen får de köpa lördagsgodis, glass, extra leksaker och extrakläder mm för sina  egna pengar.

Jätteskönt att slippa tjatet! 
  • Kaos2012
    Mälaröbo skrev 2012-05-21 20:57:37 följande:
    Ger man dem det de behöver så behövs ju ingen veckopeng, och man får istället använda det vanliga "tjatet" för att få dem att hjälpa till.

Vi såg heller ingen anledning förrän äldsta började göra egna utflykter och det blev ett evigt tjat om pengar till det ena och andra. 

Vi har ett veckoschema som ska följas för att de ska få sin "lön" och sen får de köpa lördagsgodis, glass, extra leksaker och extrakläder mm för sina  egna pengar.

Jätteskönt att slippa tjatet! 
    Och vad händer om dom inte hjälper till?  Tar ni bort den pengen då?  =)
  • Mälaröbo
    Kaos2012 skrev 2012-05-22 11:51:01 följande:
    Och vad händer om dom inte hjälper till?  Tar ni bort den pengen då?  =)
    Att hjälpa till hör till vardagslivet och inget jag får betalt för och därför inte heller mina barn. Schemat innehåller inga sysslor på det sättet utan mer regler och NÄR saker och ting ska ske.

Skulle de däremot helt plötsligt tvärvägra att göra sin del i hemmet och vägra följa vårt gemensamt bestämda schema så skulle jag säkert kunna ta bort "lönen" men det har aldrig behövts. 
  • Kaos2012
    Mälaröbo skrev 2012-05-22 20:13:43 följande:
    Att hjälpa till hör till vardagslivet och inget jag får betalt för och därför inte heller mina barn. Schemat innehåller inga sysslor på det sättet utan mer regler och NÄR saker och ting ska ske.

Skulle de däremot helt plötsligt tvärvägra att göra sin del i hemmet och vägra följa vårt gemensamt bestämda schema så skulle jag säkert kunna ta bort "lönen" men det har aldrig behövts. 
    Ja, men jag tycker jag ständigt får tjata om hjälp.
    Hade förut satt upp en lapp på kylen om saker och en viss summa om det gjordes.
    Men nää, hon behövde ju inga pengar.. och hon fick inga heller.

Hon har ingen dator och ingen tv på sitt rum, och verkar inte önska sig det heller.
    Hon är en sån där tjej som är glad och tacksam för det hon får på födelsedagen typ.
    Så det är heller ingen morot..men det kanske kommer.

Och det blir ju inte bättre för att hennes far inte hjälper till så mycket...men igår sa hon: Jag är iallafall duktigare än pappa =) och det stämmer ju =)

Men hur motiverar jag henne på rätt sätt att hjälpa till ? Är det med veckopeng? =)
  • Indianica
    Kaos2012 skrev 2012-05-21 15:04:09 följande:
    Hej!

Det här med veckopeng.

Det spelar inte så¨stor roll hur man gör, men syftat med veckopeng är ju att barnen själva ska lära sig att hantera och hushålla med pengar. Givetvis kan man som förälder köpa allt till dem, men poängen är som sagt att de ska få några år på sig att greppa hur detta med pengar fungerar, att man ibland får vara sparsam, vad slöseri kan leda till osv.
  • Indianica

Vår son får 130 per månad vi har följt bankens "förslag". Då köper jag själv dock lördagsodis åt honom, för annars blir det för mycket godis anser jag, tycke rinte man ska köpa godis för 30 kr i veckan!!! Hans veckopeng ska räcka till lego typ och annat han vill ha i leksaksväg.

Dottern på 9 har dock kommit in i någon supersocial period när det ska fikas och badas med kompisar, så för hennes del blir det tyvärr en hel del "sticka-till-pengar" också. Inte så bra.

• Lovizas Mamma

11-åringen får 500:- i månadspeng, tröttnade på att behöva åka iväg på kvällen eller morgonen och plocka ut pengar för att hon och kompisarna kom på i sista minuten att dom ska till simhallen. Så pengarna ska räcka till bio, simhall, fika/pizza med kompisar, lördagsgodis, smink och sånt som hon vill ha men som jag inte tycker hon behöver.

• Catrine

Min dotter som är 10 år får ca 100 till 200 i månaden jag köper godis till henne för ca 20 kr och köper kläder om hon behöver annars får hon köpa de som hon vill ha själv ?????

Svar på tråden Hur stor vecko/månadspeng till 10 åring?