Kaos2012 skrev 2012-05-21 15:04:09 följande:
Hej!
Det här med veckopeng.
Vår dotter är 9 år, och hon har ingen veckopeng alls.
Det är väl nåt man ska förtjäna eller?
Har en vän som har barn och hennes barn får veckopeng, men gör dom inte en av sysslorna hemma drar hon bort en del av pengen. Vilket jag anser är lite fult gjort, eller?
"Gör du inte det, så tar jag pengarna"
Jag vill mer säga, gör du detta, så får du en peng i slutet av veckan..
Men vi säger att hon vägrar ta bort sin tallrik och ställa in i disken, vilket jag tycker är en självklarhet och viktigt då jag gör det mesta hemma..
Jag tycker det verkar krångligt med veckopeng.
Hon får ju självklart saker och sånt ändå, godis.
Jag har försökt att göra en lista på saker hon kunde göra, för att få en slant, men hon behövde inga pengar eller saker... så då gjorde hon inget, och inget fick hon heller av oss =)
Skulle hon nu få 25 kr på lördagen, och sen har hon varit gnällig eller nåt i veckan, så känns det jäkligt trist att säga att jag tar bort pengarna.
Jag förklarar hellre psykologiskt varför jag inte vill att hon ska bete sig så...eller att jag blir ledsen eller då. Än att säga att jag drar bort 10 kr.
Svårt, det inte hur man ska göra riktigt.. ?
Ger man dem det de behöver så behövs ju ingen veckopeng, och man får istället använda det vanliga "tjatet" för att få dem att hjälpa till.
Vi såg heller ingen anledning förrän äldsta började göra egna utflykter och det blev ett evigt tjat om pengar till det ena och andra.
Vi har ett veckoschema som ska följas för att de ska få sin "lön" och sen får de köpa lördagsgodis, glass, extra leksaker och extrakläder mm för sina egna pengar.
Jätteskönt att slippa tjatet!