Vattkoppor som vuxen?
Hej.
Jag har lite funderingar om vattkoppor. Det är så att vi håller på att skola in vår dotter på dagis nu, och hinner inte färdigt med inskolningen förän vattkoppor börjar härja :(
Fick höra att föräldrarna till killen(som är hemma med v.koppor) på vår dotters avdelning medvetet hade utsatt honom med vattkoppor på julafton.. och nu har han alltså gått på dagis ett tag som smittbärare.
Jag vill absolut inte att vår dotter ska få detta nu, men kanske bättre nu än senare?
Det som ändå gör mig mest rädd är att jag aldrig haft vattkoppor! Det vet jag till 110%.
Nu är jag jätterädd att jag ska bli smittad. Har hört av flera att man kan bli vääldigt sjuk om man får vattkoppor som vuxen. Min arbetskamrats syster fick det när hon var 30, och hon blev inlagd på sjukhus i 3 veckor :(
Jag läste mig fram till att man kan vaccinera sig mot detta, så jag ringde till vct igår, och där blev jag nästan dumförklarad av läkaren, som sa att de bara vaccinerar små barn, cancerpatienter eller personer som av läkare har fått konstaterat att de har dåligt immunförsvar. Så enl. läkaren är det bara att hoppas att jag inteblir smittad :(
Någon som vet?