• yimby

FAS3.

Bolaget skrev 2012-02-04 10:51:06 följande:
    Vad man än tycker om fas 3 finns ju ingen anledning att överdriva läget. En placering får bara vara 2 år så att hon skulle varit 5 år på samma ställe är fullständigt orimligt.

ersättningen är samma som a-kassa, eller 65% av den eftersom man gått arbetslös så länge. får hon bara ut 4000 så har hon ju inte heller jobbat fullt innan hon blev arbetslös och då är det ju inte systemet i sig utan hennes egen tidigare arbetssinsats som ger en låg ersättning. Tänkbart är ju också att hon inte varit med i A-kassan men även det är ju hennes eget beslut inte något staten ska lastas för 
    Inte alls. Hon har jobbat i hela sitt liv innan, i ca 35 år. På posten, som kassörska. Sen bolagiserades posten, hon fick gå, blev långtidsarbetslös och hamnade till sist i FAS 3. Tyvärr.
  • yimby

Vill ni att jag frågar min kompis nästa gång vi fikar om exakta omständigheter?

• yimby

Är det "2012"? nu? Aha, jag ska upplysa "min" väninna.

Tack  för "informationen" "Argo".

• yimby
    Ravenna skrev 2012-02-10 17:06:51 följande:
    Förutom då att det där med "större arbetsgivare än volvo" inte stämmer och att Fas3 inte är något företag.
    Oj, ett syftningsfel av arena! Skriv till dem och påpeka om du orkar lägga tid på det.
  • yimby

Intressant är att man kallar det arbetslinjen, medan fas 3 är bidragslinjen.

Jag går inte på fas 3 själv, men det upprör mig djupt. Jag har inte bott i Sv. på många många år, arbetat utomlands, kom nyss hem och ser ett land som verkligen gått ner sig. Gråter

• yimby
    trollizz skrev 2012-02-25 22:28:13 följande:
    Normal vardag??....OMG!

Nu är det så här.. jag har ett arbete, jag jobbar. Men inte heltid. Jag arbetar några dagar, med delade pass morgon och kväll, samt varannan helg. För att få in 40 timmar i veckan kommer detta innebära väldigt långa dagar för mig. OCH.... jag kan ALDRIG ta semester med min familj. ALDRIG. Lovdagar från fas3 platsen... "om" af godkänner, men vad hjälper det när jag inte får ta semester från mitt jobb? För mitt jobb är det helt ok, men inte för AF, för då tackar jag NEJ till arbete. Var fan bor vi? I sverige? Jag trodde ALLA hade rätt till semester. Jag har haft det så här nu i 3 somrar att jag ej kan ha semester med min familj.

Tid till att söka jobb..

Det ska man göra på sin "fritid", bara det att då jobbar jag.... Jag jobbar på min "fritid"...

Jag har hittat en egen plats, men tyvärr vet jag att denna inte leder till arbete.

Jag tycker att AF är sååå skandal, det dom hade att erbjuda var bla Pingstkyrkan, Erikshjälpen, skogsröjning och ALLA i annan stad....

Det finns inget positivt med fas3 , i alla fall inte för mig.
    Jag har ett arbete, tyvärr ej på heltid.              
    Usch! Verkar inte alls bra.
  • yimby
    Ravenna skrev 2012-02-10 17:06:51 följande:
    Förutom då att det där med "större arbetsgivare än volvo" inte stämmer och att Fas3 inte är något företag.
    Du hade rätt, Ravenna! My bad. Men med den ökningstakt som FAS 3 är i (5000 plus på ett år) kommer det väl bara dröja ett halvår tills FAS 3 sysselsatt fler än Volvo.

Antal anställda på Volvo: 30 600
    Antal anställda inom Fas 3: 27 500

www.volvogroup.com/group/sweden/sv-se/newsmedia/faq/Pages/Antalanstallda.aspx
  • yimby

www.gp.se/ekonomi/1.831839-fas-3-bidrag-skenar-i-goteborg

"– Arbetsuppgifterna är konstlade och ger inte de arbetssökande de kunskaper och färdigheter som efterfrågas på arbetsmarknaden. Otillräckliga kontroller gör dessutom att oseriösa anordnare, "fas 3-direktörer", hittat en guldgruva i bidragen från staten, forsätter Krister Andersson."

Håller med.

• yimby
    ÄrlaPärla skrev 2012-03-02 10:22:00 följande:
    Det finns många exempel på att FAS3 är dåligt men många bra, vi har tex ett här i tråden, men de skrivs inte om alls. Jag tycker att de är för dåligt betalt och jag tycker att det är bra att man numera kan gå in i utbildning men i sig att att vara ute på en arbetsplats och delta i arbetet om än brevid ser jag inte som ett problem.   Som du själv skriver handlar det om väldigt många personer, alla FAS 3 samordnare kan inte dras över en kam. Problemet är att man följt upp för dåligt.

Hur tycker du föressten att stat och kommun ska göra för att hjälpa personer som varit arbetslösa och därmed inte själva lyckats hitta jobb? Om de inte ska vara ute på en arbetsplats var ska de då göra? Kom med något konstruktivt och inte bara klaga.
    Tja, det beror på hur man ser på det hela. Många verkar tycka att folk som är arbetslösa är parasiter som ska bestraffas personligen för att arbetsmarknaden ser ut som den gör.
    Mitt konstruktiva tips till dig är att sluta se på dem på det sättet. Jag lovar att en helt ny värld kommer att öppna sig om man inte till varje pris ska föra en politik som går ut på bestraffning. Som "mats atari" påpekade helt riktigt leder inte fas 3 till riktiga jobb, så vad är poängen annat än rent förmynderi och straff-logik?

Om det är arbetsbrist i vissa yrken och samtidigt många arbetslösa, varför betalar man dem inte till att utbilda sig till dessa bristyrken? Det är mycket som är konstigt. Varför har vi läkarbrist i Sverige men ett fantastiskt motstånd till att skapa fler utbildningsplatser till läkare? Varför tror man att en arbetslös har ett helt värdelöst liv och att den till varje pris måste gräva en grop för att fylla igen den igen; skulle det vara meningsfullare än det den arbetslöse själv kan åstadkomma hlet utan ett sådant katastrofalt politiskt program som fas3?

Ta detta enkla statement och tänk efter lite: Med den produktivitet vi har i dag behöver inte alla jobba för att alla ska få allt de behöver.

Vem ska belastas för det? Ska vi till varje pris skapa meningslöst låtsasarbete för att vi inte hänger med i utvecklingen, eller ska vi omfördela rerurserna och värdera vad som är verklig nytta?www.fria.nu/artikel/92120
  • yimby
    MatsAtari skrev 2012-03-03 20:55:48 följande:
    Ja, det är ju ingenting annat än ren bestraffning för det är ju till exakt samma typ av ideella föreningar man skickar ut folk till som har dömts till samhällstjänst. Dock innebär ju samhällstjänst ganska korta straff på 30 dagar, som längst så jag kan ju inte tolka det hela på något annat sätt än att man från samhällets sida ska betrakta arbetslöshet som ett betydligt grövre brott än misshandel, rattfylleri, narkotikabrott etc.
    Verkar vara en korrekt tolkning, och det är just det som är skrämmande.
    Om man sätter in arbetslösheten i det perspektiv som artikeln jag länkade till visar på, nämligen att vi idag behöver färre sysselsatta för att producera så att fler kan leva, blir det rentav sjukt. Läste att man snart ska ersätta samtliga kassörskor med självbetjäningskassor; där ryker tusentals jobb. Några få får oerhört mycket mer pengar och tusentals kassavärdar mister jobben. Jag säger INTE att man inte ska omfamna hjälpmedel för att underlätta arbetet. Men, en ironisk konsekvens skulle ju då kunna bli det här lilla scenariet:

Hemköp i Svedala har 10 anställda kassavärdar. En dag räknar ledningen på hur mycket vinst man skulle kunna få om man investerade i självbetjäningskassor. Man kan göra sig av med 9 anställda och behålla en som får övervaka de tekniska apparaterna. Därmed sparar man ca 4 miljoner om året i löner och sociala avgifter.
    Men Svedala har hög arbetslöshet och de 9 fd kassavärdarna kommer in i fas 3. Då kan Hemköp få ett statligt bidrag på 5000 x 9, dvs 450000 i månaden, 540 000 om året, för att de fd kassavärdarna och numera fas3:arna kan få stå och låtsasarbeta.
    Är det sjukt eller är det sjukt?
  • yimby

Som en del av samhälletsomendelavsamhälletsomendelavsamhället...vilket mantra!

Jag skulle vilja ha mer och starkare starta eget-bidrag och för individen skräddarsydda utbildningar hellre än pysslasomendelavsamhället-bidrag.

• yimby

Men ÄrlaPärla, exemplet med din mor kan inte illustrera felaktigheterna kring fas3.

Vem var det nyligen som fick 75 timmars samhällstjänst? Tror jag läste om en våldtäktsman som fick det som straff.
    Trolliz har fått tre år! Det säger mycket om synen på arbetslösa.

• yimby
    trollizz skrev 2012-03-07 23:40:03 följande:
    Ja, fan  inte klokt ju.  När jag läser  sånt så  undrar jag vad jag gjort  för  att förtjäna samhällstjänst..??..
    Janne Josefsson...help me!

Nja...jag har inte än haft samhällstjänst... Det är så klyddigt det här. Jag har haft aktivitetsstöd i 2 år. Genomgått fas1 och 2 antar jag. Inte fått ta ut semester sen det att jag gick in i aktivitesstödet. Så  det är ju ändå detsamma. Nu snart,.typ nästa vecka (AF vet inte ens  exakt när) går jag in i Fas3. Då  ska  jag utföra samhällstjänst på OBESTÄMD tid.
    Snälla hjälp mig någon. Mitt rop på hjällp. Många ser ju att detta är helt fel. Jag vill kämpa, men jag behöver  fler som villl  kämpa med mig.
    Jag tror det finns föreningar för de som går i fas 3. Det framgick när jag googlade fas 3 tidigare. Som vanligt i Sverige kommer ingen gå ut och demonstrera, men lite alternativt motstånd uppstår i studiecirklar, grupper, etc. På ytan verkar ju landet gå strålande, just eftersom vi inte har någon vana att protestera högljutt.
    Det kan ha varit bra tidigare.

Läste en bok på franska som hette La revolution suedoise, den studerades på Science Politique i Paris, ett bra universitet. Bokens huvudtes var att Sverige trots allt gått igenom en revolution i fråga om rättigheter och demokrati UTAN blodsspillning och barrikader - till skillnad från då Frankrike och många andra länder. Det unika i Sverige har varit uppslutningen i det tysta, i alla dessa föreningar, att folk grupperar sig, i fackförbundens starka position.

Men eftersom detta nu urholkas sakta men säkert kommer det finnas behov för att folk faktiskt protesterar mer våldsamt.

Fas 3 är en sån sak som jag direkt skulle demonstrera mot om det ordnades en demonstration.

Sen måste jag ju fråga dig Trolliz, vad för typ av hjälp du behöver och vill ha?
  • yimby

matsatari:  jag är inte långtidsarbetslös, jag skulle ändå demonstrera.

Jag är inget aktivist på något sätt. Däremot har jag bott utomlands. Och där går 100 000-tas människor ut på gatorna för mindre än fas 3, kan jag säga. För att bilda opinion.  Sverige bloggar folk istället. Men då blir det mest bloggar om silikonbröst.

Svar på tråden FAS3.