ÄrlaPärla skrev 2012-02-09 13:18:52 följande:
Jag skrev at den vanligaste orsaken är inte att alla, alltid, vid varje tillfälle har psykosociala problem. Men att vara arbetslös så länge är jobbigt, vissa saker uppstår av arbetslösheten i sig och det kan var svårt att prata om.
Och ja,det finns massa orsaker till att man hamnar i FAS 3 men att argumentera om att bo på en plats som har få arbetsplatser eller har ett smalt fält och inte sökt hela landet eller gjort något för att bredda sig på de nästan 2 och halvt åren av arbetslöshet som det tar innan man hamnar i FAS 3 så är inte arbetslöheten bara av en slump, lite otur, inget som har med personen vilja eller annat att göra? Varför gör man inte annars gjort något åt det? Att inte söka ett jobb utanför ett smalt eller inte hela landet och gå på a-kassa är försäkringbedrägeri förövrigt. Vam är man om man väljer att så länge begå bedrägeri heller än hellre än att söka jobb brett. Skulle du vara beredd att anställa någon med det facit och säga ja, hon/han är pålitlig?
Men nej, ännu inte gång, inte alla, alltid.
Och nej, jag menar inte att arbetsgivare ska agera socalbyrå men i tex Danmark ger man oftare personer en chans genom att anställa och kolla av även om allt inte är till hundra procent rätt. Och det finns många som arbetar utan att prata svenska, många företag har engelska som företagspråk och rekryterar personer från hela världen. jag jobbar har vi på min avdelning fyra personer som inte talar svenska men väl engelska vilket är det språk vi använder när de är närvarande, vi är i en internationell miljö och har behov av internationell kompetens. Så nej, svenska är inte alltid viktigt.
Att många invandrare inte får jobb fast de har en hög utbildning är väl antagligen för att de har en annan kultur vilket inte passar in på arbetsplatsen. Att passa in i teamet är oftast det viktigaste av allt.