Inlägg från: Garderoben |Visa alla inlägg
  • Garderoben

FAS3.

Drygt 4000 är inte omöjligt att få ;)

Det är väl grundbeloppet om man inte har rätt till inkomstrelaterad ersättning från A-kassan. Och har man varit arbetslös i 20 år så är det fullt möjligt att man gått ur A-kassan under den tiden och därmed tappat sin inkomstrelaterade A-kassa.

• Garderoben

Själv har jag en suverän FAS3-plats hos en förening =)) Det blir vad man gör det till, fick förslag om ridklubben i stan. Handläggaren på AF hade inte tid att ringa, jag ringde upp själv och måste tydligen ha lyckats för nu 2 månader senare så vill de anställa mig framöver dock inte på 100% men det "kräver" jag inte heller =)

• Garderoben
    Garderoben skrev 2012-02-07 22:36:06 följande:
    Drygt 4000 är inte omöjligt att få ;)

Det är väl grundbeloppet om man inte har rätt till inkomstrelaterad ersättning från A-kassan. Och har man varit arbetslös i 20 år så är det fullt möjligt att man gått ur A-kassan under den tiden och därmed tappat sin inkomstrelaterade A-kassa.

Insåg igårkväll att jag hade FEL gällande grundbeloppet....när man är i FAS3 och har haft grundersättningen i tidigare faser blir man utan pengar då...

Hoppas jag inte förvirrat någon nu =))   
  • Garderoben
    Ravenna skrev 2012-02-08 10:06:57 följande:
    Verkligen grattis! Det låter som en kanonplats och ett kanonjobb! Jag vet hästtjejer som skulle kunna döda för ett sådant jobb. ;.-)

Lycka till med jobbet!

Tack tack, det är dock inte som stallarbetare. Sköter det administrativa så jag är nog inte i så stor riskzon för att bli dödad...hehehe ;)
  • Garderoben
    ÄrlaPärla skrev 2012-02-08 16:54:45 följande:
    JAg är inte anti-FAS3 men jag tror att många som hamnar där borde ha lönebidirag på av psykosociala problem. Men det kräver att personen själv har insikt om sina problem och där är det svåra.

Andra borde vara på kommunen dagliga verksamhet och flera är egentligen sjuka med får inte vara det för FK och går därför på AF istället och låtsas att de är friska nog för jobb.

Sedan finns det en hög som arbetsgivarna borde anställa och inse att de har kompetensen men arbetsgivara är idag väldigt snåla på att ge människor en chans som inte passar exakt in och är perfekta redan från början. Tex är  arbetsgivare är väldigt dåliga att anställa personer med invandrarbakgrund och äldre, tyvärr har vi många kompenta männsiskor som inte får jobb pga av ålder och utlänskt bakgrund och det är för bedrövligt.

Sedan har vi ett antal som faktistk är bortskämda och därmed borde ut ur systemet och inte leva på skattepengar men de är ganska få, ofta är de till viss del försörjda av sin partner och söker väldigt få eller inga jobb men klagar högt. Min erfarehet som af-handläggare är att de är de som klagar högljudats om att AF inte gör något är de som sedan inte kan redovisa ett enda jobb som de sökt den senaste månaden. MEn som sagt, de är fåtalet, dolda rehab-behov är nog det vanligste orsaken till att det går så långt som FAS 3 .
    Om du med dolda rehab-behov menar folk med typ funktionsnedsättningar så är det där jag förmodligen kvalar in. Har utredning på gång för NPF-diagnos....
    Jag fixar inte intervjuerna, nu fick jag komma in utan en riktig intervju och har enligt klubbens tycke gjort ett suveränt jobb den tiden jag varit där. När jag väl kommer in så har de flesta varit jättenöjda med mig, men har fått jobb på 2 ställen där jag varit på intervju för och jag är 33 år. I övrigt så har det i princip varit kontakter på de andra jobben jag haft... 
  • Garderoben
    trollizz skrev 2012-03-27 22:59:48 följande:
    Lovdagar möjligtvis.
    Jag snackar semester från mitt arbete, mitt riktiga jobb.
    Så konstigt att inte det finns fler med samma problem.
    Jag får inte enligt DEM ta semester från mitt arbete, då  tackar jag NEJ  till
    jobb....... SJUKT!
    Jag är tveksam till att de får göra så. Har AF visat dig någon lagtext som styrker det de säger?
Svar på tråden FAS3.