Inlägg från: ÄrlaPärla |Visa alla inlägg
  • ÄrlaPärla

FAS3.

Garderoben skrev 2012-02-07 22:38:18 följande:
    Själv har jag en suverän FAS3-plats hos en förening =)) Det blir vad man gör det till, fick förslag om ridklubben i stan. Handläggaren på AF hade inte tid att ringa, jag ringde upp själv och måste tydligen ha lyckats för nu 2 månader senare så vill de anställa mig framöver dock inte på 100% men det "kräver" jag inte heller =)
    VIlket kanske förklarar varför majoritet i FAS3 i alla undersökningar är nöjda med sina platser. Många har ju precis som du ordnat dem själva utifrån vad som man själv tror skulle passa en.

Sedan kan jag hålla med om att ersättningen framförallt för dem som får noll kr är helt galna. Jag tycker man ska ha rimligt betalt om man är ute på en arbetsplats men själva idén att man faktistk kommer ut brukar för många vara jättepositivt efter många år av att sitta hemma eller går på ändlösa sökajobbkurser.
  • ÄrlaPärla
    Ravenna skrev 2012-02-08 14:01:11 följande:
    Får man fråga vad ni FAS3-anti-människor tycker att folk som varit arbetslösa i 20 år ska få för åtgärder istället för praktik? Ytterligare en CV-skola eller Word-kurs?
    JAg är inte anti-FAS3 men jag tror att många som hamnar där borde ha lönebidirag på av psykosociala problem. Men det kräver att personen själv har insikt om sina problem och där är det svåra.

Andra borde vara på kommunen dagliga verksamhet och flera är egentligen sjuka med får inte vara det för FK och går därför på AF istället och låtsas att de är friska nog för jobb.

Sedan finns det en hög som arbetsgivarna borde anställa och inse att de har kompetensen men arbetsgivara är idag väldigt snåla på att ge människor en chans som inte passar exakt in och är perfekta redan från början. Tex är  arbetsgivare är väldigt dåliga att anställa personer med invandrarbakgrund och äldre, tyvärr har vi många kompenta männsiskor som inte får jobb pga av ålder och utlänskt bakgrund och det är för bedrövligt.

Sedan har vi ett antal som faktistk är bortskämda och därmed borde ut ur systemet och inte leva på skattepengar men de är ganska få, ofta är de till viss del försörjda av sin partner och söker väldigt få eller inga jobb men klagar högt. Min erfarehet som af-handläggare är att de är de som klagar högljudats om att AF inte gör något är de som sedan inte kan redovisa ett enda jobb som de sökt den senaste månaden. MEn som sagt, de är fåtalet, dolda rehab-behov är nog det vanligste orsaken till att det går så långt som FAS 3 .
  • ÄrlaPärla
    Ravenna skrev 2012-02-09 09:36:23 följande:
    Men hallå, bara för att man har varit arbetslös i kanske 2 år så har man ju inte psykosociala problem! Mer troligt är att man har svårt att marknadsföra sig själv, har fått en problematisk lucka i sitt CV, bor på en plats med få företag, inte kan tänka sig att söka jobb utanför ett smalt fält osv... jag tror inte alls att dolda rehab-behov är den främsta orsaken. Säkerligen finns det sådana fall, men bara för att man varit arbetslös i 2 år så har man inte psykiska problem.

Det är inte arbetsgivarnas uppgift att agera socialbyrå och ge folk jobb i terapeutiskt syfte. Arbetsgivarnas uppgift är att tjäna pengar på sin verksamhet. Jag tycker att samhället borde bli bättre på att kräva att invandrare går språkkurser och uppnår en viss språklig färdighet i svenska. Tyvärr kan många för dålig svenska för att vara anställningsbara, oavsett vilka andra kunskaper de kanske besitter. Att komma ut på praktik är f.ö. ett väldigt bra sätt att förbättra sina språkfärdigheter!

När det gäller äldre så har man f.ö. kunnat se att det har blivit lättare för 50+ att få nya jobb på senare tid.
    Jag skrev at den vanligaste orsaken är inte att alla, alltid, vid varje tillfälle har psykosociala problem. Men att vara arbetslös så länge är jobbigt, vissa saker uppstår av arbetslösheten i sig och det kan var svårt att prata om.
    Och ja,det finns massa orsaker till att man hamnar i FAS 3 men att argumentera om att bo på en plats som har få arbetsplatser eller har ett smalt fält och inte sökt hela landet eller gjort något för att bredda sig på de nästan 2 och halvt åren av arbetslöshet som det tar innan man hamnar i FAS 3 så är inte arbetslöheten bara av en slump, lite otur, inget som har med personen vilja eller annat att göra? Varför gör man inte annars gjort något åt det? Att inte söka ett jobb utanför ett smalt eller inte hela landet och gå på a-kassa är försäkringbedrägeri förövrigt. Vam är man om man väljer att så länge begå bedrägeri heller än hellre än att söka jobb brett. Skulle du vara beredd att anställa någon med det facit och säga ja, hon/han är pålitlig?

Men nej, ännu inte gång, inte alla, alltid.
    Och nej, jag menar inte att arbetsgivare ska agera socalbyrå men i tex Danmark ger man oftare personer en chans genom att anställa och kolla av även om allt inte är till hundra procent rätt. Och det finns många som arbetar utan att prata svenska, många företag har engelska som företagspråk och rekryterar personer från hela världen. jag jobbar har vi på min avdelning fyra personer som inte talar svenska men väl engelska vilket är det språk vi använder när de är närvarande, vi är i en internationell miljö och har behov av internationell kompetens. Så nej, svenska är inte alltid viktigt.
  • ÄrlaPärla
    jaghopparhögt skrev 2012-02-09 16:45:37 följande:
    Att många invandrare inte får jobb fast de har en hög utbildning är väl antagligen för att de har en annan kultur vilket inte passar in på arbetsplatsen. Att passa in i teamet är oftast det viktigaste av allt.

Frågan är då vad alla "svenskar" ska skylla på som inte kan anses ha en annan kultur och ändå aldrig passar in i team .... Min erfarenhet är att passa in i team har väldigt lite med etnisk bakgrund att göra och mer med ens personlighet och attityd men att många tror att det har med kulturtillhörgihet att göra. SOm sagt i internationella företag är olika språk och olika kulturer inte problem i teamen utan ses som en fördel.

Men jag inser att vi har snott en tråd som handla om något annat, förlåt TS.

Mitt tips till dig TS är att var aktiv och hitta en plats själv som du vill ha och som du tror kan leda till jobb antingen där eller som bra referens och gärna ett ställa där du är ensam som FAS 3. Jag skulle undvika de där stora upphandlade ställena, bättre att vara på ett ställe där man utan konkurens av andra kan göra sig omumbärlig.  Som sagt, de flesta trivs väldigt bra och FAS3 har bra utvärderingsiffror när det gäller att de som är inne i programmet tycker det är meningsfullt och många tycker att de mår bra av att få ett mer "normal" vardag men arbetskamrater etc. Sen är det trist med ersättningarna tycker i alla fall jag men som sagt, det som står i tidningarna är det värsta, de skriver sällan om det som är bra. Jag tror inte det är värre än innan, själv hade jag hellre varit ute på en FAS3 plats än suttit på jobbsökarkurser men det är så olika. Se till dock att du får tid till att söka jobb bara så du inte fastnar.      
  • ÄrlaPärla
    Garderoben skrev 2012-02-10 19:36:44 följande:
    Om du med dolda rehab-behov menar folk med typ funktionsnedsättningar så är det där jag förmodligen kvalar in. Har utredning på gång för NPF-diagnos....
    Jag fixar inte intervjuerna, nu fick jag komma in utan en riktig intervju och har enligt klubbens tycke gjort ett suveränt jobb den tiden jag varit där. När jag väl kommer in så har de flesta varit jättenöjda med mig, men har fått jobb på 2 ställen där jag varit på intervju för och jag är 33 år. I övrigt så har det i princip varit kontakter på de andra jobben jag haft... 
    ja. det är precis det jag menar, ibland är det inte lätt själv att förstå varför det inte funkar och frusterande att utredningar etc tar sådan tid. Men det är ju viktigt att det blir rätt. Och det är därför jag tycker det är tråkigt att det går så lång tid för att handläggare har så mycket att göra och också för att det inte är så lätt alltid att prata om det. Kul i alla fall det funkade nu och att du orkade prova. Det är stort. Lycka till på ditt nya jobb som du faktiskt fixat själv och fått pga av den du är! jag hoppas du firar ordentligt!
  • ÄrlaPärla
    yimby skrev 2012-03-01 18:35:21 följande:
    www.gp.se/ekonomi/1.831839-fas-3-bidrag-skena...

"– Arbetsuppgifterna är konstlade och ger inte de arbetssökande de kunskaper och färdigheter som efterfrågas på arbetsmarknaden. Otillräckliga kontroller gör dessutom att oseriösa anordnare, "fas 3-direktörer", hittat en guldgruva i bidragen från staten, forsätter Krister Andersson."

Håller med.

Det finns många exempel på att FAS3 är dåligt men många bra, vi har tex ett här i tråden, men de skrivs inte om alls. Jag tycker att de är för dåligt betalt och jag tycker att det är bra att man numera kan gå in i utbildning men i sig att att vara ute på en arbetsplats och delta i arbetet om än brevid ser jag inte som ett problem.   Som du själv skriver handlar det om väldigt många personer, alla FAS 3 samordnare kan inte dras över en kam. Problemet är att man följt upp för dåligt.

Hur tycker du föressten att stat och kommun ska göra för att hjälpa personer som varit arbetslösa och därmed inte själva lyckats hitta jobb? Om de inte ska vara ute på en arbetsplats var ska de då göra? Kom med något konstruktivt och inte bara klaga.
  • ÄrlaPärla

Förlåt, men jag tror du och jag är överrens, jag tycker också att det låter helt fördjävligt att du inte kan ta ut dina semesterdagar men yimby verkar ifrågasätta hela idén om att vara ute på en arbetsplast och jag kan i alla fall inte komma på någon bättre grej. Sen så skrev jag ju att jag precis som du tycker att reglerna är helt fel, att man får för lite betalt och det du skriver är ju inte klokt, semester är ju något man redan arbetat in menar jag, det är ju helt galet att det inte går och ta ut. Jag skulle ta det vidare precis du verkar ha bestämt dig att göra. Lycka till. 

• ÄrlaPärla

Så yimby, du har fortfarande ingen lösning på vad som hjälper personer som i 3 år varit arbetslösa.

Mats Atari: jar är förbluffad över att du tycker det är ett straff att arbeta i en idell förening. Min mor har arbetat i ideell förening i 15 år tack vara stöd från AF sk lönebidrag som kompenserar hennes funktionhinder. Du uppfattar alltså att min mor som arbetat istället för att vara hemma och sysslolös pga av funtionhinder (för 30 år  sedan satt sådana som hon på institution, i andra länder göms de av familjen pga skam) som straffad. För min mor är det där frihet, att vara ute och arbeta och vara en del av samhället. Du verkar helt missförstått både samhällstjänst och FAS3 syfte, inget av det är straff utan vägar att komma på rätt bana. Herregud, så de tränare som varje kväll tränar våra ungdomar i olika föreningar, de gör det som straff, det är kränkande att vara aktiv i röda korset? Suck. 

Och sen pensionera? 30 åringar? Friska 45 åringar som har otur på arbetsmarkanden eller ett dolt funktionhinder, varför ska itne de ha samma chans att försörja sig som du och jag? Jag har träffat många pigga 60 plus som absolut inte vill pensionera sig bara för de har blivit arbetslösa. Ska du ringa runt till dem och säga: sorry, du hade din chans men nu när du blev av med jobbet och det är bra några år kvar så skiter vi i dig, gå på dålig pension du, blir du deppig av att vara hemma? jaha, synd, vi lägger inte mer pengar på dig, du är för gammal"  

Som vanligt; vad ska de som varit arbetslösa i 3 år få för stöd? Jag tycker att FAS3 grundtanke att man ska ut på jobb är korrekt, men jag tycker som jag skrivit i var enda inlägg att det är för dåligt betalt och vad   trollizz skriver om att inte kunna ta ut sin semester är också oehört fel. Och MatsAtari, det är semester hon arbetat in på sitt arbete, som hon har deltid tillsammans med sin FAS3 plats.  

• ÄrlaPärla

Trolizz, jag kollade med AF. Om du har fast anställning med fast schema ska du kunna ta ut semestern, det samma om du är i FAS 3 på deltid dvs att du har ett deltidbestlut inte att du har ett heltidsbestlut och att du sedan går i från för arbete. Problemet är om du är anställd på timmar och har ett FAS3 bestlut på heltid, då hamnar du i den här situationen att du ska få ut semesterersättnignen som pengar och inte kan ta dina semesterdagar. (vilket fortfarande jag tycker är konstigt men men) Detta besked fick jag av kundtjänst så om du har fast tjänst och fasta tider och/eller deltidsbeslut på FAS 3 så kan det vara värt att ta det en vända till med din handläggare (eller dennes chef)

• ÄrlaPärla
    trollizz skrev 2012-03-06 14:45:24 följande:

Jag är anställd på timmar, men har fast schema varje vecka. Fasta timmar varje vecka alltså. Men inte fast anställning. Jag har Fas3 beslut på heltid.

Jag har min semesterersättning inbakad i lönen ja.

Det jag snackar om att jag vill ha är OBETALD semester. Ta ut min semester och inte få ett öre (jag har ju ersättningen i lönen varje månad). Förstår inte vad detta skulle vara för problem?

Tänk dig att ha ett arbete och inte få ta semster från detta. Aldrig någonsin...
    Jag kan ju aldrig någonsin bli av med mina fasta timmar som jag har varje vecka genom att ta semester för då tackar jag NEJ till arbete enligt AF.
    Jag tycker i så fall att ALLA människor oavsett fast anställning eller ej tackar nej till arbete vid semester. Jag fattar inte och kommer aldrig att fatta detta beslut som någon/några jubelidiot/er tagit.       
    Håller med dig. Du borde kunna få ut din obetalda semester. Fattar inte heller hur de tänker här.
  • ÄrlaPärla

MatsAtari eftersom du uppenbarligen inte läser mina inlägg innan du svarar ( jag har i varje inlägg skrivit att jag tycker betalningen för en FAS3 är för låg, ändå raljerar du om att jag inte tycker det) så avslutar jag härmed min diskution. Om du inte bemödar med med att läsa så finns det ingen orsak för mig skriva, då kan jag istället diskutera med någon som är engagerad och repektfull nog att läsa.   

Svar på tråden FAS3.