Ravenna skrev 2012-02-09 09:36:23 följande:
Men hallå, bara för att man har varit arbetslös i kanske 2 år så har man ju inte psykosociala problem! Mer troligt är att man har svårt att marknadsföra sig själv, har fått en problematisk lucka i sitt CV, bor på en plats med få företag, inte kan tänka sig att söka jobb utanför ett smalt fält osv... jag tror inte alls att dolda rehab-behov är den främsta orsaken. Säkerligen finns det sådana fall, men bara för att man varit arbetslös i 2 år så har man inte psykiska problem.
Det är inte arbetsgivarnas uppgift att agera socialbyrå och ge folk jobb i terapeutiskt syfte. Arbetsgivarnas uppgift är att tjäna pengar på sin verksamhet. Jag tycker att samhället borde bli bättre på att kräva att invandrare går språkkurser och uppnår en viss språklig färdighet i svenska. Tyvärr kan många för dålig svenska för att vara anställningsbara, oavsett vilka andra kunskaper de kanske besitter. Att komma ut på praktik är f.ö. ett väldigt bra sätt att förbättra sina språkfärdigheter!
När det gäller äldre så har man f.ö. kunnat se att det har blivit lättare för 50+ att få nya jobb på senare tid.
Jag skrev at den vanligaste orsaken är inte att alla, alltid, vid varje tillfälle har psykosociala problem. Men att vara arbetslös så länge är jobbigt, vissa saker uppstår av arbetslösheten i sig och det kan var svårt att prata om.
Och ja,det finns massa orsaker till att man hamnar i FAS 3 men att argumentera om att bo på en plats som har få arbetsplatser eller har ett smalt fält och inte sökt hela landet eller gjort något för att bredda sig på de nästan 2 och halvt åren av arbetslöshet som det tar innan man hamnar i FAS 3 så är inte arbetslöheten bara av en slump, lite otur, inget som har med personen vilja eller annat att göra? Varför gör man inte annars gjort något åt det? Att inte söka ett jobb utanför ett smalt eller inte hela landet och gå på a-kassa är försäkringbedrägeri förövrigt. Vam är man om man väljer att så länge begå bedrägeri heller än hellre än att söka jobb brett. Skulle du vara beredd att anställa någon med det facit och säga ja, hon/han är pålitlig?
Men nej, ännu inte gång, inte alla, alltid.
Och nej, jag menar inte att arbetsgivare ska agera socalbyrå men i tex Danmark ger man oftare personer en chans genom att anställa och kolla av även om allt inte är till hundra procent rätt. Och det finns många som arbetar utan att prata svenska, många företag har engelska som företagspråk och rekryterar personer från hela världen. jag jobbar har vi på min avdelning fyra personer som inte talar svenska men väl engelska vilket är det språk vi använder när de är närvarande, vi är i en internationell miljö och har behov av internationell kompetens. Så nej, svenska är inte alltid viktigt.