Inlägg från: MatsAtari |Visa alla inlägg
  • MatsAtari

FAS3.

Bolaget skrev 2012-02-04 10:51:06 följande:
    Vad man än tycker om fas 3 finns ju ingen anledning att överdriva läget. En placering får bara vara 2 år så att hon skulle varit 5 år på samma ställe är fullständigt orimligt.

ersättningen är samma som a-kassa, eller 65% av den eftersom man gått arbetslös så länge. får hon bara ut 4000 så har hon ju inte heller jobbat fullt innan hon blev arbetslös och då är det ju inte systemet i sig utan hennes egen tidigare arbetssinsats som ger en låg ersättning. Tänkbart är ju också att hon inte varit med i A-kassan men även det är ju hennes eget beslut inte något staten ska lastas för 
    Det är väl bara för af att förlänga isf antar jag.
    Ersättningen är definitivt inte a-kassa då grundersättningen där ligger på 320kr/dag.
    Ser mer ut som aktivitetsstöd på 225kr/dag tycker jag.
  • MatsAtari
    Ravenna skrev 2012-02-08 14:01:11 följande:
    Får man fråga vad ni FAS3-anti-människor tycker att folk som varit arbetslösa i 20 år ska få för åtgärder istället för praktik? Ytterligare en CV-skola eller Word-kurs?
    Med tanke på att det bara är 1% av alla Fas3 som kommer tillbaka till ett riktigt jobb så vore det mest lönsamt om man pensionerade dessa. På det sättet slipper skattebetalarna  iaf betala 5000kr/mån (Som troligtvis blir höjt till 7000kr nästa år.) och deltagare i bidrag till anordnaren.

Ett annat är att erbjuda vettiga utbildningar (Som ingen vill betala för idag.) och då syftar jag självklart inte värdelösa word-kurser och liknande.
  • MatsAtari
    Bolaget skrev 2012-02-04 10:51:06 följande:
    Vad man än tycker om fas 3 finns ju ingen anledning att överdriva läget. En placering får bara vara 2 år så att hon skulle varit 5 år på samma ställe är fullständigt orimligt.

ersättningen är samma som a-kassa, eller 65% av den eftersom man gått arbetslös så länge. får hon bara ut 4000 så har hon ju inte heller jobbat fullt innan hon blev arbetslös och då är det ju inte systemet i sig utan hennes egen tidigare arbetssinsats som ger en låg ersättning. Tänkbart är ju också att hon inte varit med i A-kassan men även det är ju hennes eget beslut inte något staten ska lastas för 
    Jag hade själv en bekant i ungefär samma ålder som harvade runt i samma åtgärder (Även om den kanske inte hette Fas3 då överhuvudtaget. Kärt barn har ju många namn.) på just biblioteket under ungefär lika lång tid så jag tvivlar inte ett dugg på att historien är sann.
    Däremot hade min bekant antagligen full a-kassa under perioden.
  • MatsAtari
    ÄrlaPärla skrev 2012-03-02 13:08:40 följande:
    Förlåt, men jag tror du och jag är överrens, jag tycker också att det låter helt fördjävligt att du inte kan ta ut dina semesterdagar men yimby verkar ifrågasätta hela idén om att vara ute på en arbetsplast och jag kan i alla fall inte komma på någon bättre grej. Sen så skrev jag ju att jag precis som du tycker att reglerna är helt fel, att man får för lite betalt och det du skriver är ju inte klokt, semester är ju något man redan arbetat in menar jag, det är ju helt galet att det inte går och ta ut. Jag skulle ta det vidare precis du verkar ha bestämt dig att göra. Lycka till.
    Vaddå "inte rätt att ta ut"?  Hon inte har någon semester överhuvudtaget att tala om (Tror det är 10 dagar på ett år bara.) vilket är ett av de mer ruttna aspekterna av Fas3 eller alla arbetsmarknadsprogram överhuvudtaget.

Semester till en arbetslös person kostar ju varken samhället eller skattebetalarna knappt någonting, så det är lite svårt att se någon vettig anledning till detta. Det är bara ett sätt att bestraffa folk.
  • MatsAtari

Ja, det är ju ingenting annat än ren bestraffning för det är ju till exakt samma typ av ideella föreningar man skickar ut folk till som har dömts till samhällstjänst. Dock innebär ju samhällstjänst ganska korta straff på 30 dagar, som längst så jag kan ju inte tolka det hela på något annat sätt än att man från samhällets sida ska betrakta arbetslöshet som ett betydligt grövre brott än misshandel, rattfylleri, narkotikabrott etc.

• MatsAtari
    ÄrlaPärla skrev 2012-03-06 09:58:15 följande:
    Mats Atari: jar är förbluffad över att du tycker det är ett straff att arbeta i en idell förening. Min mor har arbetat i ideell förening i 15 år tack vara stöd från AF sk lönebidrag som kompenserar hennes funktionhinder. Du uppfattar alltså att min mor som arbetat istället för att vara hemma och sysslolös pga av funtionhinder (för 30 år  sedan satt sådana som hon på institution, i andra länder göms de av familjen pga skam) som straffad. För min mor är det där frihet, att vara ute och arbeta och vara en del av samhället. Du verkar helt missförstått både samhällstjänst och FAS3 syfte, inget av det är straff utan vägar att komma på rätt bana. Herregud, så de tränare som varje kväll tränar våra ungdomar i olika föreningar, de gör det som straff, det är kränkande att vara aktiv i röda korset? Suck.
    Du tycker inte att det kan vara en viss skillnad om man får lönebidrag (Och tack vare det en normallön.) då?
    Hon hade knappast varit lika nöjd om hon hade fått sälja allt hon äger och sedan tvingats jobba heltid för existensminimum....
  • MatsAtari
    ÄrlaPärla skrev 2012-03-06 11:13:08 följande:
    Trolizz, jag kollade med AF. Om du har fast anställning med fast schema ska du kunna ta ut semestern, det samma om du är i FAS 3 på deltid dvs att du har ett deltidbestlut inte att du har ett heltidsbestlut och att du sedan går i från för arbete. Problemet är om du är anställd på timmar och har ett FAS3 bestlut på heltid, då hamnar du i den här situationen att du ska få ut semesterersättnignen som pengar och inte kan ta dina semesterdagar. (vilket fortfarande jag tycker är konstigt men men) Detta besked fick jag av kundtjänst så om du har fast tjänst och fasta tider och/eller deltidsbeslut på FAS 3 så kan det vara värt att ta det en vända till med din handläggare (eller dennes chef)
    Problemet som jag förstått det är ju att det inte finns någon direkt semester.
    10 vardagar/år har jag för mig att man har rätt till om man går i arbetsmarknadsprogram vilket kan jämföras med svenssons normala semester som är 24 dagar.

Har man försörjningsstöd så finns det ingen nytta med att ta ut semesterdagar som pengar heller eftersom man då hamnar över normen och därför får samma summa i lägre bidrag nästa månad, alltså exakt noll glädje av semestern.
  • MatsAtari
    ÄrlaPärla skrev 2012-03-06 09:58:15 följande:

Mats Atari: jar är förbluffad över att du tycker det är ett straff att arbeta i en idell förening. Min mor har arbetat i ideell förening i 15 år tack vara stöd från AF sk lönebidrag som kompenserar hennes funktionhinder. Du uppfattar alltså att min mor som arbetat istället för att vara hemma och sysslolös pga av funtionhinder (för 30 år  sedan satt sådana som hon på institution, i andra länder göms de av familjen pga skam) som straffad. För min mor är det där frihet, att vara ute och arbeta och vara en del av samhället. Du verkar helt missförstått både samhällstjänst och FAS3 syfte, inget av det är straff utan vägar att komma på rätt bana. Herregud, så de tränare som varje kväll tränar våra ungdomar i olika föreningar, de gör det som straff, det är kränkande att vara aktiv i röda korset? Suck.
    Ärligt talat så fattar jag inte ens hur du tänkte när du postade det där.
    Det är inte ens Fas3 din mor har varit i utan mer  ett vanligt jobb i en ideell förening med riktigt betalt, normal semester fast lite slappare  och med skillnaden att staten betalar en stor del av hennes lön.
  • MatsAtari
    yimby skrev 2012-03-08 14:26:06 följande:
    Fas 3 är en sån sak som jag direkt skulle demonstrera mot om det ordnades en demonstration.
    Personligen tror jag det blir svårt att arrangera något sådant.
    Vem fan vill gå ut och visa upp för hela stan att man är långtidsarbetslös?
Svar på tråden FAS3.