• Anonym (Panikmorsan)

Hjälp! Min 15 åriga dotter försöker bli GRAVID!

Hej !

Jag vet inte riktigt hur jag ska fatta allting kort utan att det blir för långt eller rörigt, och jag undanber alla påhopp om att jag är en dålig mamma som snokade igenom min dotters sms.

Dotterns mobiltelefon skulle skickas in på reparation och hon fick under tiden låna min nya telefon och jag använde min gamla, som är låst till comviq, därför fick dottern låna min nya mobil då hon har en annan operatör-
    Hennes mobil kom tillbaka från rep förra veckan och jag bytte tillbaka till min utlånade telefon.
    När jag startat mobilen fanns alla hennes kontakter och bilder hon lagt in kvar, och även SMSkonversationerna.
    Jag raderade kontakterna och bilderna , när jag sedan skulle radera SMSkonversationerna så såg jag det sista meddeladet i en konversation ( man behöver inte öppna konversationen för detta) som löd - Lycka till :)Hjärta 
    Av ren nyfikenhet så öppnade jag konversationen och bläddrade snabbt igenom den, bland dom sista smsen skrev min dotter att hon och hennes pojkvän har slutat skydda sig och att hon vill bli gravid.

Jag raderade alla SMS och fortsatte dagen med 1000 tankar i huvudet, hon är ett BARN själv. 15 år, hon var ju nyss bebis själv och dessutom har vi inte den ekonomin.
    Igår sprack det och jag pratade med min dotter som bara gapade hysterisk att jag spionerat på hennes sms, att hon är 15 år och byxmyndig och gör som hon vill.. sen stormade hon ut.

Stämningen är så stel här hemma, hon sitter uppe på sitt rum och vägrar komma ut när hon är hemma, min sambo (även hennes pappa) är ganska tyst och vill inte prata med henne om det , och jag känner mig så ledsen och förvirrad, vad kan jag göra ?
    Jag kan ju inte ge henne utegångförbud i 3 år eller förbjuda henne sex eller tvinga i henne något preventivmedel.
    Bör jag prata med killens föräldrar ?
    gah :( 

• Svar på tråden Hjälp! Min 15 åriga dotter försöker bli GRAVID!
  • pluvdo

Svår sits. Har du inga vänner med spädbarn som kan tänka sig att låta henne ta hand om barnet under en dag eller någonting så hon inser hur jobbigt det är? Eller försök få tag på en sån där docka som skriker och har sig dag som natt så man måste ta hand om den. Fast det känns mest som en amerikansk grej i och för sig. Kanske svårt att få tag på.

• Anonym

JA du bör prata med hans föräldrar. Hon är omogen och naiv och förväntar sig alltså att DU ska stå för försörjningen av hennes unge? Tycker hon du ska ta alla nätter bjöjbyten klädinköp och andra saker kring bebisen också?

• Anonym

Prata med din dotter och förklara vad det innebär osv. Att "förbjuda" henne hjälper nog inte.
    Var förstående och lyssna på vad hon känner. Att anklaga och säga "Du är ett barn själv, du ska inte ha barn" kommer inte hjälpa, du stänger hon nog in sig själv ännu mer.

• viseversa
    pluvdo skrev 2012-01-19 09:42:23 följande:
    Svår sits. Har du inga vänner med spädbarn som kan tänka sig att låta henne ta hand om barnet under en dag eller någonting så hon inser hur jobbigt det är? Eller försök få tag på en sån där docka som skriker och har sig dag som natt så man måste ta hand om den. Fast det känns mest som en amerikansk grej i och för sig. Kanske svårt att få tag på.
    Äh när jag var 15-16 så hade jag hand om ett spädbarn från det att hon var 1 månad. Hade henne minst en gång i veckan och då hela dagen. Och det avskräckte då inte mig ialalfall. Snarare blev jag ännu mer sugen på en egen bebis. Dock är jag otroligt glad att jag väntade. 

MEN när hon var 4 mån hade jag henne över en natt och DET var jobbigt som satan. Efter den natten var jag glad att lämna tillbaka henne kan jag säga=) 
  • Maja1980

Ojdå. vilket jobbigt läge!!!
    Ja absolut, prata med pojkvännens föräldrar!!!!
    Försök prata med henne, vad är det som hon saknar i livet?
    Har hon kanske andra intressen som hon kanske vill utöva?
    Försök att engagera dig så mycket du kan i det här.

Lycka till! 

• jannonym

Jag hade tagit henne till gyn var tredje månad och gett henne en p-spruta (om man nu får tvinga sina barn till det, det vet jag inte)

Jag skulle ringa upp killens föräldrar oxå... Så de kan prata med sin son.

• Anonym (prata med killen)

Börja med att ringa och prata med hennes kille. Det kanske skrämmer han tillräckligt för att vilja sluta försöka.

Annars skulle jag nog tycka att du ska ringa och prata med hans föräldrar. Kanske att du och dottern åker dit och sätter er ner och pratar om hur jobbigt det är med barn och att man ska ha en stabil grund för att ha det, leva klart och allt det där.

Nämn att "Om man vill sitt barn väl, så har man skaffat sig en stabil grund innan man skaffar barn"

• Anonym (Loloo)

Ts jag tror inte din dotter förstår hur jobbigt det kan vara med bebisar. Hon förstår inte ansvaret och allt man måste ge upp heller. Hon ser bara en söt rosig bebis framför sig som hon kan klä i söta kläder och ta ut i vagnen. Tror inte hon tänker på sömnbristen,mjölkstockningar,uteblivet festande,blöjbyten,kostnader eller allt annat "tråkigt". Det fixar sig eller det kan morsan ta liksom.

En 15 åring ÄR inte mogen för egna barn. Även fast det såklart går bra iallafall=) Jag har själv varit 15 och jag kommer ihåg hur självcentrerad jag var då. man tror man är såå mogen och vuxen fast man igentligen bara är en barnslig småbrud.

Jag tycker du ska sätta dig ner med henne och verkligen gå igenom detta med bebisar och vad det innebär. Ta en natt eller tre då du regelbundet var annan timme går in och väcker henne och sen får hon vara vaken en timme varje gång. Säg sen att detta är vad hon måste vänja sig vid om hon ska ha en egen bebis för DU tänker INTE ta nätterna.

• Anonym
    jannonym skrev 2012-01-19 09:48:06 följande:
    Jag hade tagit henne till gyn var tredje månad och gett henne en p-spruta (om man nu får tvinga sina barn till det, det vet jag inte)

Jag skulle ringa upp killens föräldrar oxå... Så de kan prata med sin son.
    Ja eller låta henne sätta in en pstav.
  • Anonym

JAG hade pratat med henne om dethär med barn i ett lugnt och sansat samtal och kontrat om hon inte ville att om hon nu är så mogen att skaffa barn borde hon vara mogen nog att ha ett samtal ist för att skrika och ha sig vilket BARN gör.. typ.

Frågat om hennes åsikt om hur hon tänkt försörja barnet, var hon tänkt bo med det, skola, jobb? för att ta hand om ungen, om hon skiljer på verklighet och fantasi om ett barn för verkligheten skiljer sig markant från drömmen.. de är inte bara gulliga... barn skriker, de blir sjuka, de växer upp, de har trotsålder och det KOSTAR både pengar och hennes frihet osv.

Hade inte det hjälpt hade jag tagit med henne till BB, låtit henne få se hur en vaginal födsel går till, skaffat videos på kejsarsnitt och vaginal födsel OCH inskaffat en docka som fungerar precis som en bebis.... och den skulle hon ta hand om ett bra tag utan hjällp från någon.. inte ens mig som förälder.

Hade även tagit upp dethär med sexsjukdomar eftersom en graviditet är inte det enda att oroa sig för om de inte längre har skydd.. hade visat bilder på clamydia, gonorré,  kondylom.. herpes som man får bära på resten av livet, ja alla dedär grejerna och definitivt om AIDS och HIV.

Till slut hade jag ställt ett ultimatum..
    OM hon ska ha sex, ska hon ha preventivmedel OCH SKA ta den, annars hade jag sagt jag skulle kontakta killens föräldrar och stämt ett möte med dem och med ungdomarna, alla tillsammans för ett ingående samtal.

Svar på tråden Hjälp! Min 15 åriga dotter försöker bli GRAVID!