Inlägg från: Tellus1977 |Visa alla inlägg
  • Tellus1977

    Rutiner kring onlinesystemet (Kina)

    Tycker det låter som de fått referral/barnförfrågan och vill veta mer innan de kan kan bestämma sig för om de ska gå vidare och skicka in LOI, kan det var så? 
    Jag är inte helt hundra men jag tror att tidsschemat i början av processen ser så gott som likadan ut för amerikanarna som för oss om man inte räknar med att de kan adoptera två barn som inte är bio-syskon på samma medgivande (antingen två på samma resa eller genom att återanvända ansökan).
    Antingen skickar man ansökan till Kina först (DTC) och får ett log in datum LID innan man skickar in LOI på ett visst barn, eller så skickar man in LOI först och får PA/Notice innan DTC och LID.
    Det vanligaste scenariot i Sverige tror jag är: DTC-LID-LOI-PA. Efter dessa steg är avklarade måste ju alla få det formella barnbeskedet LSC/LOA. Det är efter det som amerikanarna har en massa andra steg som vi slipper. Tror även att något av dessa steg kan ske tidigare i processen. Efter detta ska både vi och de få TA som är själva reseinbjudan! Flört Tror amerikanarna pga deras extrasteg får vänta någon månad längre än oss mellan LOA och TA.
    Tror även att många amerikanare skickar in LOI på ett barn och får PA innan de ens är klara med humutredningen och det är väl inte så vanligt här, vet inte ens om organisationerna skulle godkänna det även om kravet från Kina ofta är att ansökan måste vara inne hos dem inom 6 månader från LOI.
    Vet som sagt inte om jag uppfattat allt rätt men annars kanske någon kan rätta mig?

     

  • Tellus1977
    Så gott som alla "sn-barn" i Kina är väl med på SF-listan om de inte är låsta hos organisationerna. Förut var det flera barn som man var tvungen att ha LID för att ansöka om men nu för tiden så är ju nästan alla barn "in 6 months"/SF.
    Tror det funkar mer eller mindre likadant över hela världen, att organisationer har några barn låsta och söker föräldrar till just dem. Så sker ju även här i Sverige även om fenomenet är vanligare i USA.
Svar på tråden Rutiner kring onlinesystemet (Kina)