• Fiona84

Har ni gjort NUPP eller KUB test?

Verkar som att alla utom jag valt dessa tester. Varför är de så viktiga?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni gjort NUPP eller KUB test?
  • annca

För att jag passerat 35 när jag väntade lillen, och risken för skador ökar med åldern...:/

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Frontline

Frugan har passerat 35 så då erbjöds hon det..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • LillaMy85

Jag ska göra det nästa vecka. Jag har ett tag kvar till 35 men vill veta att barnet inte har några kromosomavvikelser. Vi ser KUB-test som ett hjälpmedel för att veta om man ska gå vidare med fostervattenprov eller liknande. Får vi bra siffror kommer vi inte göra det. 

Om man vill göra KUB eller inte och varför är nog ganska olika. Det viktiga är ju att man gör det som känns rätt för en själv. 

• Fiona84

Anledningen till att jag frågar är att jag blev avrådd av min Bm att ta ett. Hon sa att det var onödigt och att jag inte låg i riskzoonen. Min egen tanke blev att jag eftersom jag inte tog det slipper stå i välja att ta bort barnet för att det skullr ha Downs . Skulle älska bebisen lika mkt ändå:)

• tahira

Nej. Jag var 16 när jag blev gravid och det fanns ingen anledning överhuvudtaget till att jag skulle göra det.

Min svärmor är gynekolog och obstretriker och skrev sin doktorsavhandling just om NUPP, så jag litade helt och hållet på hennes tankar och kunskap kring NUPP och kom fram till att jag inte skulle göra det. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • Atamon

Blev erbjuden KUB vid första barnet, tackade nej och gick direkt på fostervattenprov och likadant nu den här gången. Jag ville veta svaret inte ha en sannolikhetsbedömning. Min ålder var bl a en av anledningarna till provet

• smultronrosa

Vi valde också bort de testerna, resonerade som att vi var unga (hade nyss fyllt 25 när jag blev gravid, han var 26) och vi tänkte också att vi skulle älska ett barn med DS lika mycket och stora missbildningar syns ju på UL, hur jag skulle göra med nummer vet jag inte men det är ju inte på tapeten ännu..

• Tripptrapptrull

Vi gjorde nupp-test med våran trea bara för att vi blev erbjudna det p.g.a min ålder. Vi fick resultatet 1:871, våran Ville var den 871:a. För snart 1 år sedan föddes våran älskade lillkille med just Downs syndrom. Inget som vi eller några läkare upptäckte förrän han var drygt 7 veckor gammal . Är glad att vi inte visste något när jag var gravid. Min okunnighet om ds hade satt mig på hårt prov och inte för allt i världen hade jag valt bort våran underbara lillkille

• Fiona84

Va fint skrivet! Ja, det är det du beskriver som gör att jag avstår. Vet att kärleken övervinner allt och det är ändå ett barn. Jag arbetar med lättare utvecklingsstörningar och ser ju att många av den har en bättre livskvalitet än många andra " normala"

Grattis till din fina lilla ville:)

• Turd

Fick erbjudan om att göra KUB-testet vid senaste graviditeten men avstod. Vi ville inte veta helt enkelt. (är 28 år)

• Bling1975

Vi har haft så många missfall tidigare att alla extra UL som erbjuds var välkomna. Det var också skönt att de gjorde en liten allmän genomgång av bebisen. När allt såg bra ut släppte lite av vår oro. Det hade också varit skönt att veta om man väntade ett DS barn så man fick tid att förbereda sig mentalt.

Stitch längtar efter Lilo
  • pixie
    Fiona84 skrev 2012-01-19 16:08:00 följande:
    Verkar som att alla utom jag valt dessa tester. Varför är de så viktiga?
    Viktigt och tänka på aä vad ska du göra med svaret du får?
    Vet en tjej på 36 år som fick 1 på 52 och har en frisk flicka idag.
    Man ska veta att de finns risker med fostervattensprov osv..........
  • QueenObscene

Det erbjuds till alla där vi bor. Vi gjorde det för att vi inte vill ha ett barn med funktionshinder, så om risksiffran varit hög (1:100 t.ex) hade vi gått vidare med FVP/MKP för att kolla om barnet var friskt och valt abort om så inte var fallet.

• Edvina

Här där jag bor får man betala 1900:- eller vad det nu var. Då avstod jag. Hade jag fått det hade jag gjort det. Var jag däremot väldigt orolig för avvikelser hade jag hellre gjort ett fostervattenprov. Nupp och Kub kan man ju aldrig lita på helt, det ger ju inga definitiva svar så. Kan bli lite falska förhoppningar istället.

En bekant till mig var jätteorolig för kromosomavvikelser, hon var 32år och blev avrådd för att ta fvp. Risken för missfall skulle vara högre än risken för avvikelser. Istället gjorde hon nupp/kub med goda resultat och blev därmed avrådd att gå vidare med fvp (typ 1 risk på flera tusen eller om det var hundratusen tom.) När bebisen väl kom hade den iallafall Downs... Så det där ska man nog inte lita på allt för mkt, det KAN ge en fingervisning, men inte alltid tyvärr.

♥ E ♥ V ♥
  • QueenObscene
    Edvina skrev 2012-02-08 09:35:36 följande:
    Här där jag bor får man betala 1900:- eller vad det nu var. Då avstod jag. Hade jag fått det hade jag gjort det. Var jag däremot väldigt orolig för avvikelser hade jag hellre gjort ett fostervattenprov. Nupp och Kub kan man ju aldrig lita på helt, det ger ju inga definitiva svar så. Kan bli lite falska förhoppningar istället.

En bekant till mig var jätteorolig för kromosomavvikelser, hon var 32år och blev avrådd för att ta fvp. Risken för missfall skulle vara högre än risken för avvikelser. Istället gjorde hon nupp/kub med goda resultat och blev därmed avrådd att gå vidare med fvp (typ 1 risk på flera tusen eller om det var hundratusen tom.) När bebisen väl kom hade den iallafall Downs... Så det där ska man nog inte lita på allt för mkt, det KAN ge en fingervisning, men inte alltid tyvärr.
    Nej, givetvis kan man inte lita på det. Och risken är ju t.ex 1 på 1000. Det kan betyda att just mitt barn är den där enda på 1000 barn som får DS.
    Det är en riskbedömning, inte ett tillförlitligt test. Då får man göra FVP eller MKP.
  • bubbel

Vi gjorde KUB i tisdags. Jag fyller 35 straxså det va väl mest därför... Vi fick siffran 1:20 000 vilket va det bästa man kunde få, sa hon. Nackspalten va liten, ca 15-17 mm. Vi känner oss otroligt nöjda med resultaten men vi vet att det inte är nån garanti. Vi kommer inte gå vidare med fvp.

• bubbel
    bubbel skrev 2012-02-16 09:52:16 följande:
    Vi gjorde KUB i tisdags. Jag fyller 35 straxså det va väl mest därför... Vi fick siffran 1:20 000 vilket va det bästa man kunde få, sa hon. Nackspalten va liten, ca 15-17 mm. Vi känner oss otroligt nöjda med resultaten men vi vet att det inte är nån garanti. Vi kommer inte gå vidare med fvp.

Ska ju va 1,5-1,7 mm... :)
Svar på tråden Har ni gjort NUPP eller KUB test?