• Shannon

Är det här ett konstigt recept till semlor? Kan det blir bra?

50 gram jäst för söta degar
    100 gram smör
    3 dl mjölk
    1 dl vit sirap
    1 ägg
    2 tsk mald kardemumma
    2 krm salt
    ca 10½-11 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 ägg till pensling

Tänkte byta ut 1 dl mjölk mot vaniljkvarg och även ha i hjortronsalt (men då ta mindre vanligt salt - 1 krm salt 1 krm hjortronsalt). Har endast mörk sirap hemma men funderar på att skippa sirapen helt.

Gör såhär:
    1. Smula jästen i en bunke. Smält smör i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt degvätskan bli fingervarm. Tillsätt lite av degvätskan till jästen och rör om så att jästen löser sig.

2. Tillsätt resten av degvätskan, sirap, ägg, kardemumma, salt och det mesta av vetemjölet. Arbeta ihop till en kladdfri deg. Jäs under bakduk i 30 minuter.

3. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta in bakpulvret. Dela degen i 16 jämnstora delar. Rulla varje del till en slät bulle. Lägg bullarna på två bakplåtspappersklädda plåtar och låt dem jäsa i ca 30 minuter.

4. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i 225 grader 8-10 minuter. Lått bullarna svalna.

Kan det bli bra? Tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-20 11:53
    Blev alltså detta recept till slut och resultatet blev hur bra som helst:

50 gram jäst för söta degar
    100 gram smör
    3 dl mjölk
    1 dl kvarg vanilj
    1 dl socker
    1 ägg
    2 tsk mald kardemumma
    2 krm salt
    ca 10½-11 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 ägg till pensling

Gör såhär:
    1. Smula jästen i en bunke. Smält smör i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt degvätskan bli fingervarm. Tillsätt lite av degvätskan till jästen och rör om så att jästen löser sig.

2. Tillsätt resten av degvätskan, socker, ägg, kardemumma, salt, kvarg vanilj och det mesta av vetemjölet. Arbeta ihop till en kladdfri deg (knådade för hand i 10 min). Jäs under bakduk i 1 timme.

3. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta in bakpulvret (knådade 15 min). Dela degen i 16 jämnstora delar. Rulla varje del till en slät bulle. Lägg bullarna på två bakplåtspappersklädda plåtar och låt dem jäsa i ca 45 minuter.

4. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i 225 grader 8-10 minuter. Lått bullarna svalna.

Dock hade jag inget ägg kvar till penslingen så jag skickade in bullarna i ugnen utan och när jag tog ut dom penslade jag vatten på dem så att locket på semlan inte skulle bli hårt utan lite mjukare. Rekommenderas.
  • Svar på tråden Är det här ett konstigt recept till semlor? Kan det blir bra?
  • smöla

Tycker det låter som väldigt lite vätska.
    Använder alltid 5 dl mjölk/vatten till 50 g jäst.

Nu har jag bara bakat semlor på typ vanlig bulldeg...så detta kanske är jättebra .Pröva och skriv sen hur det gickGlad

• principessan

Ta socker ist för sirap. Men varför ska du ha hjorthornssalt i? Kan ju bli så att det smakar ammoniak...

• Shannon
    smöla skrev 2012-01-19 18:06:54 följande:
    Tycker det låter som väldigt lite vätska.
    Använder alltid 5 dl mjölk/vatten till 50 g jäst.

Nu har jag bara bakat semlor på typ vanlig bulldeg...så detta kanske är jättebra .Pröva och skriv sen hur det gickGlad
    Okej då tar jag 4 dl mjölk och 1 dl kvarg. Men hur ser jag om den behövs mer vätska? Är det förödande om det är för lite vätska i degen? Har gjort semlor på vanligt recept för semlor men vill pröva nått nytt och använda kvargen till något så då tänkte jag att jag kan passa på nu :)

Ja det ska jag göra :)
  • Shannon
    principessan skrev 2012-01-19 18:09:08 följande:
    Ta socker ist för sirap. Men varför ska du ha hjorthornssalt i? Kan ju bli så att det smakar ammoniak...
    Köpte hjortronsalt för jag såg att man ska ha det i ett recept, och sen när jag hittade det här utan hjortronsalt kändes det som slöseri med varor, men jag kanske skippar den om det finns chans att det smakar blä
  • Lena

Gör drömmar eller annat med hjorthornssaltet istället. Det är jäsmedel och inte salt

• Numminen

Jag brukar ha hjorthornssalt i semlor, de blir väldigt luftiga och fina! Har inte mängden i huvudet tyvärr

• smöla
    Shannon skrev 2012-01-19 18:10:07 följande:
    Okej då tar jag 4 dl mjölk och 1 dl kvarg. Men hur ser jag om den behövs mer vätska? Är det förödande om det är för lite vätska i degen? Har gjort semlor på vanligt recept för semlor men vill pröva nått nytt och använda kvargen till något så då tänkte jag att jag kan passa på nu :)

Ja det ska jag göra :)
    Ja det går bra, men skippa hjortronsaltet och ta socker istället för sirap. Ca 1 dl eller 1 1/2 dl.
    Kul att pröva ngt nytt=)

Den grundregeln med 50 g jäst och 5 dl vatten/mjölk är bra, sen när du blandar i mjölet lite efter taget så ser du hur mkt mjöl du behöver, då degen släpper ifrån bunken utan att vara kladdig, men inte torr är den bra.
    Använd gärna plastfolie över bunken då du jäser. Och tillsätt mer mjöl då du bakar ut. Gärna rätt i bunken så slipper du deg som sitter fast i bänken.

Jag har fått för mig att det kan smaka jäst om det är för lite vätska till jästmängd, jag kanske har fel men så tror jagFlört 
  • smöla

får ändra mig lite, pröva med hjorthornsaltet och vätskemängden du, sökte lite på nätet och det fanns många som rek det receptet. Så pröva =)

• Shannon
    Lena skrev 2012-01-19 18:20:24 följande:
    Gör drömmar eller annat med hjorthornssaltet istället. Det är jäsmedel och inte salt
    smöla skrev 2012-01-19 18:27:48 följande:
    får ändra mig lite, pröva med hjorthornsaltet och vätskemängden du, sökte lite på nätet och det fanns många som rek det receptet. Så pröva =)
    Om det stämmer som Lena säger så kanske bakpulvret ersätter hjortronsaltet? Vill inte att det ska smaka konstigt och det tyckte jag faktiskt att det gjorde när jag gjorde vanliga receptet med hjortronsalt. hmmm
Svar på tråden Är det här ett konstigt recept till semlor? Kan det blir bra?