Är det här ett konstigt recept till semlor? Kan det blir bra?
50 gram jäst för söta degar
100 gram smör
3 dl mjölk
1 dl vit sirap
1 ägg
2 tsk mald kardemumma
2 krm salt
ca 10½-11 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ägg till pensling
Tänkte byta ut 1 dl mjölk mot vaniljkvarg och även ha i hjortronsalt (men då ta mindre vanligt salt - 1 krm salt 1 krm hjortronsalt). Har endast mörk sirap hemma men funderar på att skippa sirapen helt.
Gör såhär:
1. Smula jästen i en bunke. Smält smör i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt degvätskan bli fingervarm. Tillsätt lite av degvätskan till jästen och rör om så att jästen löser sig.
2. Tillsätt resten av degvätskan, sirap, ägg, kardemumma, salt och det mesta av vetemjölet. Arbeta ihop till en kladdfri deg. Jäs under bakduk i 30 minuter.
3. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta in bakpulvret. Dela degen i 16 jämnstora delar. Rulla varje del till en slät bulle. Lägg bullarna på två bakplåtspappersklädda plåtar och låt dem jäsa i ca 30 minuter.
4. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i 225 grader 8-10 minuter. Lått bullarna svalna.
Kan det bli bra? Tips?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-20 11:53
Blev alltså detta recept till slut och resultatet blev hur bra som helst:
50 gram jäst för söta degar
100 gram smör
3 dl mjölk
1 dl kvarg vanilj
1 dl socker
1 ägg
2 tsk mald kardemumma
2 krm salt
ca 10½-11 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ägg till pensling
Gör såhär:
1. Smula jästen i en bunke. Smält smör i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt degvätskan bli fingervarm. Tillsätt lite av degvätskan till jästen och rör om så att jästen löser sig.
2. Tillsätt resten av degvätskan, socker, ägg, kardemumma, salt, kvarg vanilj och det mesta av vetemjölet. Arbeta ihop till en kladdfri deg (knådade för hand i 10 min). Jäs under bakduk i 1 timme.
3. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta in bakpulvret (knådade 15 min). Dela degen i 16 jämnstora delar. Rulla varje del till en slät bulle. Lägg bullarna på två bakplåtspappersklädda plåtar och låt dem jäsa i ca 45 minuter.
4. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i 225 grader 8-10 minuter. Lått bullarna svalna.
Dock hade jag inget ägg kvar till penslingen så jag skickade in bullarna i ugnen utan och när jag tog ut dom penslade jag vatten på dem så att locket på semlan inte skulle bli hårt utan lite mjukare. Rekommenderas.