• lottamoon

Min särbos ex

Har en sak ajg vill dryfta med andra. Min särbo har ett ex samt två barn. 18 år sedan de gick isär, 2 barn 19 och 23 är. De umgås fortfaraden mycket på olika vis. Är bra kompisar. PRecis som ajg och min fd man som ajg ahr barn med. Jag och min särbo ahr haft ett föhållande i dryga året. Allt har fungerat bra och båda två har accepterat den andres ex och att han/hon har så stor del i våra liv. Dock känner jag för egen del att det är viktigt med gränser när man ahr så nära relation med sina ex.

På min särbos födelsedag kommer barn och ex in med ett fotokollage med bilder på barnen och på exet. Längst ner på det ät en stor bild på exet. Jag reagerar och andr med mig som är där, det är mycket folk i huset,, dock säger jag inget, förrän nu. Tar försiktigt upp det med exet att jag blev lite ledsen och kände att de gick över gränsen. Vi avlsutar dock som ajg ser det på ett bra sätt och samtalet känns bra. Vi är inte osams alls. Då tar det hus i helvete. Särbo fattar inte ens att ajg blir upprörd, ex fattar inget, och dotter kommer helt rasande hem och slänger saker och skäller och klipper sönder allt i aggression.

Är jag helt åt helvete som ens reagerade? Och ska man inte kunna ta upp saker som känns fel utan att det blir såhär våldsamt? Bilderna har legat där, ajg begärde inte att de skulle plockas bort, ville bara berätta för exet att det kändes lite konstigt och fel.

• Svar på tråden Min särbos ex
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är klart att man skall kunna ta upp saker med sin partner på ett lugnt sätt och bli tagen på allvar. Det är en viktig grundförutsättning för en bra relation. Du och din särbo behöver kunna prata med varandra på ett respektfullt sätt oavsett vad det gäller och vem av er som tar upp en sak till diskussion. Det är viktigt med gränser, precis som du skriver, när man har en nära relation med sina ex. Nu är det ju ni två som har en relation och då behöver ni tillsammans sätta vissa gränser gentemot andra, t ex era ex.
    Hälsningar
    Gerd   

Svar på tråden Min särbos ex