• Annika123

Binda lån eller inte?

Jag har en fråga till er, har precis köpt en lägenhet och har ingen koll på det här med räntor.

Idag har jag rörlig ränta på ca 3,9. Min bankman rekommenderar mig att binda räntan i det nya lånet. Kan ni svara på vad man tar för risk då? Vad händer tex om jag flyttar inom ett år och jag har bundit på två? Blir det ngn "straffavgift" då?

Tänkte också ringa fler banker för att se om jag kan få bättre avtal där, vad tycker ni är en bra deal på ränta?

Många dumma frågor, tacksam för svar:)

• Svar på tråden Binda lån eller inte?
  • Millans hustru

jag tänker att du ska dela upp ditt lån i flera delar, kanske 400 000 per del om du har ett stort lån. så går inte allt ut samtidigt o ska bindas om. det finns ju en risk att lån går ut just när räntorna är som högst...
    låt dem alltså löpa tex på 2-4-6 år. elelr om du har marginaler kan du ha en del rörlig.
    men jo, om du flyttar med bundna lån så får du betala till banken, om inte räntorna gått ner mycket sedan du bundit (då tjänar ju banken på att du betalar tillbaka istälelt). så kolal noga kring det.

• Annika123

Tack!

Det är jag rätt orolig för, att jag flyttar inom bindningstiden och blir skyldig att betala jättemkt till banken ..brukar det gå att komma runt det på något sätt? Flytta med lån till nytt boende eller ngn annan lösning? Rör det sig om mycket pengar man får betala`?

• En helt vanlig mamma

För oss skulle det kosta typ 80 000 att lösa upp en del av vårt bundna lån 1 år i förväg...

• Ms H

På lång sikt (iaf bakåt i tiden) är det billigare att ha rörliga lån. Men, det spelar ju ingen roll att det är billigast på lång sikt om man under en tid får väldigt hög ränta, det har man ju oftast inte råd att ha. Så det är ett svårt beslut det där med binda eller inte och hur länge, men som du redan fått rekommendationer om, dela helst upp lånet i flera delar. Det kan ju vara så att när det är dags att binda om lånet (eller låta det gå om på rörligt) så är räntan jättehög och då är det skönt att inte hela lånet får den nya höga räntan.

Svar på tråden Binda lån eller inte?