• Jennny

    Stockholmare med BF i September

    Hejsan, 
    Ser att ni hunnit haft många diskussioner i den här tråden under de månader som vi väntat. Jag bor i också i stockholm och väntar mitt första barn den 14 september. Såg en kommentar ovan om att många verkar vänta killar i denna tråd, här väntas också en liten kille ;)
    Hoppas få hoppa in i era diskussioner så här i sluttampen! Må så gott allesammans i det regniga juli vi har.  

  • Jennny

    Tack för ert välkomnande ;) Va kul det är att läsa om vad ni gör och hur ni har det. Tråkigt förstås med de som lider av krämpor. Även om det liksom ingår och man står ut med lite krämpor när det är nåt så positivt som det innebär i slutändan så är det ju tärande om man blir begränsad av det. Jag har klarat mig ganska bra men nu mot slutet har jag fått väldigt ont i ryggen. Var hos en sjukgymnast som var kopplad till MVC förra veckan. Hon var tyvärr helt kass och jag kände inte att jag fick den minsta hjälp. Hon rekommenderade bassängträning...som startar igen efter sommaruppehållet i mitten av september. Tack men då är det redan för sent! 

    Själv jobbar jag fortfarande, ingen semester här och boandet och förberedelserna hamnar lite i kläm känner jag. Har så mycket saker som jag skulle vilja ordna med men det är svårt att orka med allt. Och det är svårt att hålla koncentrationen på jobbet. Egentligen ligger vi säkert bättre till än vad jag själv tror med allt fix ;) Eftersom det är första barnet så kanske jag tänker att man måste fixa så mkt mer än vad som egentligen är nödvändigt. 

    Såg att du skrivit en lista över vad som behövs i strl 50/56 Qilana. Ni som har barn sen tidigare, är det någon som kan råda mig om hur mkt kläder det behövs i de första storlekarna? Såklart beror det väl på om man får en bebis som kräks mkt osv men ni har kanske några råd att ge? 

    Sladdis, jag tycker det låter som du gjorde ett jättebra kap. Även om man inte var ute efter alla tillbehören så är det ju skönt att ha dessa också på köpet. Man sparar ju om inte annat tiden som man skulle behöva för att vara ute och jaga efter de prylarna. Och även om man kanske inte hade behövt alla prylar så kanske man får stor nytta av dem ändå. En begagnad vagn som känns som ny låter perfekt ;) 

     

  • Jennny

    Jag har inte packat någon väska ännu och det fins en hel del pyssel kvar där hemma också. 
    På kontrollen hos BM senast började hon misstänka havandeskapsförgiftning och det var ju inte vad jag önskade mig. Hade fortf okej värden men de ville hålla koll på mig, har väldigt mkt huvudvärk tex ...i övrigt skulle jag inte säga att jag misstänkte något för jag mår inte särskilt dåligt eller känner mig sjuk. 
    Men iom detta blev jag lite stressad och överväldigad också, tänk om det är något fel och tänk om det är dags mycket snarare än beräknat. Min mamma låg inlagd på sjukhus de sista veckorna när hon väntade mig just pga havandeskapsförgiftning. Så jag kanske borde packa den där väskan och göra mig mer redo....

    Hur känner ni andra, känner ni att det är dax nu eller att det är långt kvar? Går tiden långsamt eller springer den iväg? 

     

  • Jennny

    Qliana det där låter inte alls kul! Om något plågar en så mycket så måste man ju kunna få hjälp. Jag tycker absolut du ska höra av dig till mvc och kolla om det finns något läkaren kan göra för dig. Så där ska du inte behöva ha det... kanske i flera veckor till. Ta hand om dig!

  • Jennny

    Det märks att det närmar sig för oss alla ;) Spännande! Jag håller tummarna för att ni som har vändningsförsök och igångsättningar på gång kommer att få lyckade processer!!


    Mandelsassa - Jag hade också liknande ont för ett par månader sen och just det där att det gjorde ont vid beröring tyckte jag var märkligt. Jag fick också höra att det kunde vara blåmärken från insidan från den lille. Efter ett par veckor släppte det och har inte kommit tillbaka.


    Strax är det September månad :D

  • Jennny

    Va skönt att vändningen gick bra och hoppas bebisen vill hålla huvudet ner i v. 39!

    Vi köpte en Ergo baby bärsele. Den ska ju va lite mer ergonomisk och man ska kunna ha bebisen både på sin rygg och mage. En kompis till mig har en Manduca som de är väldigt nöjda med. Tror de är ganska lika. Vi har ju dock inte hunnit prova vår så jag kan ju inte ge nån utvärdering än ;)

    Hur resonerar ni när ni ska bädda iordning i vagnen? I september/oktober är det ju svårt att veta hur man ska klä sig själv till och med så jag tycker det känna lite knepigt hur varmt den lille ska ha det.

  • Jennny

    Åhh va roligt att bebisarna börjar komma nu! Stort grattis till er som har fått träffa era små!!


    Jag hade BF i fredags men det känns väldigt lugnt här. Trots en hel del promenerande så händer det inte mer för det ;) Men han lär väl titta ut så småningom ;) Jag känner också som mensvärk varje dag, men det håller i sig i ett par timmar och sedan försvinner det. Det är inte så att det kommer i korta omgångar. Ni andra som beskriver att ni känner av det som mensvärk, har ni det som värkar eller att det hänger i ett tag?

    Har också haft läckande bröst framförallt på natten i ca en vecka nu. Så dom verkar ju redo i alla fall.  

    Jag har också valt BB Stockholm och tycker alla verkar så nöjda. Känner dock som du Heds att om man inte skulle få plats där så skulle det vara ett orosmoment för mig att behöva åka någon annanstans. Man har ju ändå bekantat sig med det ställe man valt, varit på informationsträff och vi har behövt åka dit på kontroll 2 gånger. Så jag håller tummarna för oss ;)

    Det är säkert olika mellan olika bvc om man får en mammagrupp även till andra barnet. Jag väntar mitt första och här där jag bor (Sundbyberg) får man en mammagrupp när man får sitt första barn men inte för andra vad jag förstått. Jag skulle jättegärna vara med och träffa er i höst, det vore superkul!!

  • Jennny

    Det där var en riktigt mysig bild som fick mig att längta!! Jag är 40+3 idag och tycker att han kan tröttna på att plaska runt där inne och komma ut och hälsa på oss nu.

    Min mensvärk stannar i typ 1-2 timmar så det känns verkligen inte som nåt som liknar värkar. Magen blir stenhård ibland men inte alls något samband med de där timmarna av mensvärk.

    Jag fick också höra att jag fått karpaltunnelsyndrom och att det är för att jag samlat så mkt vätska i händerna. Fick skenor som jag ska sova med men de är ganska klumpiga och ibland har jag tagit av dem i sömnen. Sedan 1-2 veckor har jag 3 fingrar som är totalt bortdomnade. Obehagligt! Det här ska i de allra flesta fall gå över efter förlossningen eftersom man då blir av med vätskan. Och det hoppas jag verkligen för jag tänker precis som du... de här onda och fumliga händerna kommer inte vara helt dugliga till alla lyft och pyssel med en liten bebis.

  • Jennny
    Heds: Jag förstår att du inte riktigt orkar börja med det nu, som du säger så försvinner det ju antagligen inom ett par veckor. Jag gick till arbetsterapeut och första veckan pratade vi mest och jag fick några övningar, veckan efter kollade vi om övningarna hade hjälpt och provade storlek på skenor, veckan efter det fick jag skena till vänster hand och veckan efter det så fick jag även till höger. Så det var ju lite långdraget med en månads väntan ändå innan jag hade skenor att testa. Och även om jag inte vaknar en gång i timmen av att hela händerna sover nu så kommer ändå de 3 förlorade fingrarna inte tillbaka.

    LittleMY: Jag åkte in till stan igår kväll och rände längs Sveavägen ca 3 gånger. Ingen bebis för det tyvärr...jag fick nöja mig med resultatet ondare rygg och väldigt svullna fötter. Men blev också bjuden på en god middag så det var trevligt ändå ;) På min krabat verkar inte promenaderna avskräcka, hoppas det ger bättre resultat för dig ;)
  • Jennny
    Sandyjoe: Nej fy har du fortfarande såna besvär med händerna i flera veckor! Det ska ju gå över när man blir av med vätskan, har ingen berättat det för dina händer ;P Hoppas det släpper snart!!!
    Lucas är fint!! Ännu finare med "c" än med "k". Jag anar att jag också kommer ha jättesvårt att ta ett beslut om namn. Det känns jättesvårt!

    LittleMY: Ja otroligt imponerande att träna 3ggr/v. Och väldigt orättvist att du kämpat på så duktigt och ändå gått upp. På många rinner det ju av lika fort också om det är mkt vatten tex. Vi håller tummarna! Jag tänker också ibland att hur ska man orka en förlossning när en trappa på ett par minuter kan göra en så trött. Men tror att Glimra2 har rätt i att förlossningen blir något helt annat och att man då får oanade krafter.

    Snart har det gått en vecka sedan min BF, har besök hos BM på fredag som jag hade hoppats att jag inte skulle utnyttja...men nu känns det ju inte så hoppfullt. Vilken metod är att föredra om man måste bli igångsatt? Bestämmer de vilken metod som är mest lämplig?
    Jag hade också SF-mått 37 för typ 1-2 veckor sedan. Känner mig jättestor nu.
Svar på tråden Stockholmare med BF i September