Rotfrukter i ugn + vad?
Fredagsgott planeras! Och jag skulle vilja göra något med rotfrukter i ugn... Kom gärna med förslag på lämplig rotfruktsblandning och vad ni skulle äta till!
Fredagsgott planeras! Och jag skulle vilja göra något med rotfrukter i ugn... Kom gärna med förslag på lämplig rotfruktsblandning och vad ni skulle äta till!
Potatis, palsternacka, röd lök, morot, paprika, broccoli och haricot verts. Lite rapsolja, salt & peppar och sedan in i ugnen. Ta kycklingfilé och banka ut till tunna skivor. Krossa nachochips och vänd sedan kycklingen där i. Servera med en kall sås gjord på turkisk youghurt & riven vitlök. Mums!
La Lola; Håller med dig fullt ut. Tackar nej till olivolja men ja till gröna oliver
Vi brukar göra rotsaker i ugn och ha det till någon form av kött/filé; fläskfilé, biff, kyckling eller nått sånt.
Vi brukar ha potatis, morötter, kålrot och rödbetor. På med olivolja, mycket flingsalt och lite örtkryddor. Superenkelt och jätte gott
Potatis, morot, palsternacka, rotselleri, körsbärstomater, paprika, lökklyftor i massor. Sen pressa massa vitlök över samt timjan. du kan även strö över fetaost mot slutet. Och flingsalt
Jag brukar ha Potatis, morot, palsternacka, paprika och rödlök. Ibland även lite körsbärstomater mot slutet också.
Vitlök, salt, timjan och olja är den perfekta blandningen att hälla över enligt mig.
Någon form av filé skulle jag ha valt och rödvinssås - och självklart en god sallad till.
lena-makeaheadfood.blogspot.com/2012/01/fredagsbiff-med-citronskysas-med.html
Chevre och honungsrostade rotsaker i ung.
Gillar man fetaost bättre kan man ta det i stället.
Gjorde detta förra fredagen:
rostade rotfrukter: morot, persiljrot, lök, palsternacka, kålrot. Sista 5 min smulade jag på fetaost.
Till de sesambeströdd laxfilé grillad i ugnen.
Och sallad m: inlagda kronärtskockor, soltorkade tomater, kidneybönor, stora kapris, oljan som kronärtskockorna låg i, babyspenat, röd mangold, avokado.
MUMMA!
Halloumi, sallad och en kall sås är gott till
Kanske inte så mkt rotfrukter, men gott är det!! Fyll en hel kyckling med citron och bladpersilja. Lägg i en plåt 200c i 35 min. Under tiden gör du lagoma bitar av potatis, morötter, fänkål, röd paprika, gul paprika, grön paprika, schalottenlök. Lägg i en kastrull och fräs några minuter med lite hackad vitlök,timjan och rosmarin. Ta ut kycklingen och lägg allt runt om,sen in i ugnen i 40 min till. En av mina favvo rätter. Saftigt och gott!
Favoritar! Ska bjuda på vildsvin nästa helg och tänkte ha rotfrukter i ugnen till det...bra tips!
SilverEmma,
Var får man tag på vildsvin!? Vill testa men var kan man köpa?!
C
Jag har en moster som bor ute i skogen, hennes granne jagar så det är bara att beställa. Får hela grisen hemkörd, styckad och klar. Jättegott!
Jag serverar ugnsrotsaker med det mesta! Inte har jag tid att tillaga dem på annat sätt inte....
Brukar ta det som finns i kylskåpet, typ potatis, morötter, lök(gul eller chalotten), hel men delad vitlök, paprika, palsternacka etc. På med olivolja, salt & peppar och kanske timjan om den är färsk.
Stekta skivor av entrecote eller helstekt fläskfilé är väl det normala till här i huset men det passar ju med nästan allt!
Tips på Gudomlig "sås" en liten burk crème fraîche och ett halvt paket fetaost. Blanda och njut!! Behövs inga kryddor alls!! :)
*favoritar* :)
Färsk lax, bukar köra den också i ugnen ;) Alternativt fläskfilé.
Rotfrukter; potatis, lök, rödbetor, morötter, paprika, körsbärstomater. (är det fläskfilé lite butternut squash)
Till; rödlöksconfit, fetaostcreme, beasås eller en god vinaigrette. (anpassas efter fisk/fläsk valet)
& grönsallad, eventuellt vitlöksbröd.
Till vildsvin är dragon-sås överlägset... Mmm...