• Shagwell

Kan man små-läcka fostervatten utan att förstå..? och hur känns det?

Kan man läcka fostervatten i så pass små mängder att man inte märker av det?

Och en kanske knasig fråga; jag ligger mycket i badet. Skönt & avslappnande..men skulle man känna om vattnet gick om/när man ligger i vattnet???

Jag tycker att jag är lite blötare än vanligt men man kan ju lätt kissa på sig nu så här i slutet har jag förstått på vissa...dvs det kan komma lite droppar om man nyser, skrattar eller reser sig hastigt.
    Bör man åka in och bli kollad och hur kan de se om man läcker fostervatten???
    Har BF om 3 dagar...

• Svar på tråden Kan man små-läcka fostervatten utan att förstå..? och hur känns det?
  • ebben

IN PÅ KOLL!!!!!!
    Du kan läcka så lite att man inte märker det! det har jag själv gjort. O då luktar det heller inte-annars luktar det lite sperma aktigt,havsvatten.......
    bebben kan få infektion om man läcker för länge.
    kolla upp det!

• Shagwell

Ouups...nu blidde jag nervös ju!
    Men vad kan de göra åt det på KK? Hur kan de kontrollera det? Och jag gissar att de skickar hem en igen...

• Fru Fredricson

jag har hört att man kan få lite vattnigare flytninar på slutet av graviditeten och att de lätt kan förväxlas med vattenavgång. Om det bara sipprar lite så är det ingen fara vad jag har hört, för fostervattnet ombildas var tredje timme. Men om du är osäker så ring till förlossningen o hör med dem. De vet ju bäst och brukar be en komma in om dem misstänker något, de vet ju precis vad de ska fråga.

Lycka till!

• ebben

Tja in på förlossningen med dig! De gör antagligen en ctg kurva o ev. ett UL,sen kan de kolla om det är vatten med en speciell "pappersremsa" som nåt lackmuspapper typ.
    Ja,de skickar säkert hem dig o sen att du får åka in även imorgon,så var det för mig! Då blev jag igångsatt!
    Läs berättelsen i min info.

• ebben

HÄR måste man kolla upp även om det bara är lite.
    bebben kan tydligen få infektion även om det bildas nytt vatten...............

• kidA

jag misstänkte att jag småläckte fostervatten. men jag var hos min bm idag o hon sa att sålänge det inte sipprar HELA TIDEN så är det säkert bara flytningar... vatten sipprar man liksom jämt om det väl börjat sippra..

• ebben

Nä,vattnet sipprar INTE jämt..........Det är jag ett levande bevis på ........En del säjer att det inte är vatten om man inte blöter ner en binda rejält.........
    Helt fel-jag var bara LITE fuktig! Trodde bara det var svett.

• snillis

Jag hade JÄTTEVATTNINGA flytningar på slutet. Var tom inne på koll men det var som sagt inget vatten. Det är jättevanligt att det är så. Det är ju heller inget farligt att småläcka lite då kroppen hela tiden producerar nytt vatten. Men ring in - de brukar ju veta bäst!

• ebben

Min son hade NÅGOT förhöjd sänka efter förlossningen o det var obehagligt,för det kunde vara tecken på infektion pga vattenavg.
    Nu var han frisk,men man hann ju bli lite orolig,så jag skulle råda till att kolla upp,för säkerhets skull!
    Visst är det OFTA bara flytningar,men varför chansa?

• MotherOfTwo

Jag ringde faktiskt förlossningen just för jag blivit så orolig efter att ha läst allt om att sippra vatten på denna sida men dom ville inte ha in mig efter min beskrivning. Jag måste använda trosskydd och kan inte avgöra vad det är. Har bara antagit att det är flytningar och det trodde hon på förlossningen också. Hon sa att trodde hon det var fostervatten så skulle hon be mig komma in. Så det verkar vara väldigt olika hur dom gör.

• sisådär

Att läcka fostervatten, även om det bildas nytt, är en indikation på att något är på gång. Infektioner når lättare barnet och det är inte bra. Fortsätt hålla koll. Ring igen om du är orolig och du upplever att allt inte är ok. De måste ta dig på allvar och inte avvisa per telefon. Ibland "tror" de för mycket de som svarar. Tro mig.

• Tant Green

Mitt fostervatten kom "skvättvis". Alltså det sipprade inte långsamt hela tiden, utan kom en skvätt i taget, men inte så jättemycket. Så det kan vara fostervatten fast det inte rinner konstant, men det är vanligare att det är vattniga flytningar. Men det är bra att kolla!

• Bamsesaga

När jag födde min son så måste jag ha läckt ut allt vatten innan, för vattnet gick aldrig, det hade inte gått hemma och det kom inte något när han kom ut. Hade också mkt flytningar, och det var supervarmt så jag svettades konstant. Det måste ha varit vatten som läckt, jag trodde det var flytningar, svett och att jag kissade på mig ibland.

Min son mår hur bra som helst, och har inte tagit skada (som tur är) Tycker det är konstigt att jag inte märkt nåt, det borde ju vara mycket vatten...

• guldplutt

Fostervatten kan som sagt läcka skvättvis. Ofta kommer det då en skvätt tex om man reser sig upp eller så - barnets huvud ligger ju för och trycker ner så att det inte är fritt blås ut, och när man reser sig el dyl så ruckas det lite och släpper ut en skvätt...

Svar på tråden Kan man små-läcka fostervatten utan att förstå..? och hur känns det?