• FruCullin

Varför vägde er nyfödda över 5 kg?

Skulle gärna vilja dela lite erfarenheter med er som också fött barn över 5 kilo och gärna veta varför? Alltså om ni fått någon förklaring till varför bebisen var så stor? Och visste ni innan förlossningen att bebis skulle vara stor? Och framför allt - hur stor var nästa bebis? Och vilka extra kontroller gjordes vid graviditet nr 2 och hur gick den förlossningen?

I mars kom vår son till världen med akut kejsarsnitt efter 30 timmars värkarbete, 8 sugklocksförsök och yttrepress. Döm om vår förvåning när läkaren utbrister vid operationsbordet: "det var ju inte konstigt att han inte kom ut, när han är i storlek med en fem veckors baby!"

Sonen vägde 5150 gram och var 56 cm lång. Född i vecka 41 + 0. Bm på mvc blev chockad när jag ringde och berättade detta. Hon hade inte anat något. Och inte vi heller. Jag vägde 2800 gram och min man 4100 gram när vi föddes. MEN nu i efterhand har vi följande "fakta":

# Min mans farmor vägde mer än fem kilo när hon föddes och min pappa vägde 4500 gram, kan det spela roll?
    # Moderkakan vägde nästan dubbelt så mycket som "normalt", tre navel kärl och därmed bra näringsföde?
    # Kan min viktuppgång på 30 kg spela roll? Är normalviktig annars.
    # Glukosbelastning gjordes en gång och blodsockret var normalt, kan jag ha fått graviditetsdiabetes i slutet?

Läkarna har inte kunnat hitta "orsaken" utan bara konstaterat att "vissa kvinnor är helt enkelt gjorda fär att föda stora barn." Vet inte riktigt om jag köper den förklaringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-22 20:11
    Tusen tack alla ni som svarat på mitt inlägg! Jätteintressant att läsa om era erfarenheter!
  • Svar på tråden Varför vägde er nyfödda över 5 kg?
  • Kontra

Hm, bra fråga. Jag har inte fött något barn än, men blev väldigt nyfiken nu. Hoppas att du får svar!

• Kaosmamma

Vet inte, min kompis första son vägde 5 kg, och nästa som 5,5 kg. Hon födde vaginalt och ingen förklaring mer än att det är hennes storlek på barn :)

• FruCullin

Angelica8912:

Angelica8912 skrev 2012-01-19 22:12:18 följande:
    Vill gärna följa tråden!
    Svarar inte då min dotter "bara" vägde 4,7.

Du får gärna svara ändå, intressant och veta :)

• Dan Syndrom

Vår barnmorska sa att det är mamman som "bestämmer" storleken på bebisen. Pappans födelsevikt ska alltså inte spela någon roll. 

Om man röker t.e.x får du små barn, om du mår bra större och om du har graviditetsdiabetes får du ju jättestora barn. Men sockret brukar de ju kolla på MVC, särskilt om man väger mkt..

Min mamma fick 4 barn, 1.ca. 3500gram, 2.ca. 4500 gram, 3.ca 4000 gram, 4 ca 5000 gram. 
    Ganska stor skillnad. 

• FruCullin
    Dan Syndrom skrev 2012-01-19 22:22:34 följande:
    Vår barnmorska sa att det är mamman som "bestämmer" storleken på bebisen. Pappans födelsevikt ska alltså inte spela någon roll. 

Om man röker t.e.x får du små barn, om du mår bra större och om du har graviditetsdiabetes får du ju jättestora barn. Men sockret brukar de ju kolla på MVC, särskilt om man väger mkt..

Min mamma fick 4 barn, 1.ca. 3500gram, 2.ca. 4500 gram, 3.ca 4000 gram, 4 ca 5000 gram. 
    Ganska stor skillnad. 
    Ja och läkaren sa efteråt att bebisen brukade vara "snäll" och anpassa sin storlek efter mamman.

Får se till så att det blir noggranna kontroller nästa graviditet på socker och annat. Vi hade tur ändå för vår son mådde bra efteråt, men stora barn kan ju ha lite problem med blodsockret i början.

Oj, det var skillnad på vikten!
  • kakmamman
    FruCullin skrev 2012-01-19 21:58:48 följande:

Skulle gärna vilja dela lite erfarenheter med er som också fött barn över 5 kilo och gärna veta varför? Alltså om ni fått någon förklaring till varför bebisen var så stor? Och visste ni innan förlossningen att bebis skulle vara stor? Och framför allt - hur stor var nästa bebis? Och vilka extra kontroller gjordes vid graviditet nr 2 och hur gick den förlossningen?

I mars kom vår son till världen med akut kejsarsnitt efter 30 timmars värkarbete, 8 sugklocksförsök och yttrepress. Döm om vår förvåning när läkaren utbrister vid operationsbordet: "det var ju inte konstigt att han inte kom ut, när han är i storlek med en fem veckors baby!"

Sonen vägde 5150 gram och var 56 cm lång. Född i vecka 41 + 0. Bm på mvc blev chockad när jag ringde och berättade detta. Hon hade inte anat något. Och inte vi heller. Jag vägde 2800 gram och min man 4100 gram när vi föddes. MEN nu i efterhand har vi följande "fakta":

# Min mans farmor vägde mer än fem kilo när hon föddes och min pappa vägde 4500 gram, kan det spela roll?
    # Moderkakan vägde nästan dubbelt så mycket som "normalt", tre navel kärl och därmed bra näringsföde?
    # Kan min viktuppgång på 30 kg spela roll? Är normalviktig annars.
    # Glukosbelastning gjordes en gång och blodsockret var normalt, kan jag ha fått graviditetsdiabetes i slutet?

Läkarna har inte kunnat hitta "orsaken" utan bara konstaterat att "vissa kvinnor är helt enkelt gjorda fär att föda stora barn." Vet
    inte riktigt om jag köper den förklaringen.

Att din mans farmor vägde 5 kg kansäkert ha en mening i det hela =).
    Din viktuppgång på 30 kg skulle jag tro varit mindre om du bar på ett "lättare barn" haha. 
    Vilken vecka gjorde du glukosbelastningen?  

Nu vägde inte våran son riktigt så mycket, men han var ändå stor. 4.4 kg och 54cm kärlek. I min lilla kropp på 1.59 och 52 kg. Ingen anade det, bm tippade på 3200-3400 g. Magen var relativt liten och inga andra förklaringar. Jag gick upp runt 20 kg..
  • pensé

Jag har fött 3 barn som var "lite större". 

1) 4.3 Kg (snitt pga säte v.39) (pojke)
    2) 4.6 Kg (igångsättn pga fara för stort barn v.40+6) (pojke) (sugklocka och klipp)
    3) 4.3 Kg (helt vanlig, rätt snabb förlossning 39+6) (flicka)
    (alla barnen rätt långa 53-57 cm)

Jag själv vägde 3.5 när jag föddes och var 51 cm lång. Jag är idag medellång och väger normalt.
    Min man är ganska lång: 187 cm och väger lite för mkt. Vet inte exakt hur mycket han vägde men strax under 5Kg tror jag det var. vet ej hur lång han var. Hans föräldrar fick 3 barn ihop, alla pojkar och min man vägde minst!
    Så jag tror ju helt klart att mina barn blev stora pga pappans gener.
    Jag hade ingen diabetes eller andra komplikationer under graviditeterna. Gick upp mellan 15-22 Kg med alla. 
    Enda moderkakan jag fick se var sista och den var enorm och navelsträngen helt otroligt tjock (så kanske tyder på god näringstillförsel?).

Så, mina "små" barn även om de inte riktigt kommer upp i dina mått :)

• Coyote

Min son vägde bara 4070, så han räknas ju inte till stor på det sättet, men min barnmorska förklarade att i "friska" fall så blir barnen inte större än att man kan klara att föda dem vaginalt. Annat kan bero på en avvikande moderkaka, graviditetsdiabetes, matvanor hos mamman och såna saker. Men det är ju inte så lätt att veta i förväg! Min mage höll sig exakt på medelkurvan hela tiden, det fanns ingen som helst anledning till att tro att det skulle komma en 4-kilosbebis, förutom att jag själv vägde närmare den siffran när jag själv föddes.

• kakmamman

Jävlar, nu spammar jag på mina inlägg:

Vi väntar barn i mars igen och bebisen väger förmodligen mer denna gången.

Våran "förklarling" till att det hela:

*mannen var rätt lång vid födseln.. 54 cm medans jag var kort och liten redan här.

*jag var däremot knubbig..

Så antagligen har sonen fått bådas slutsats.. om man säger  =)  

Däremot ska jag göra glukosbelastning denna gången, för att utesluta graviditetsdiabetes.           

Svar på tråden Varför vägde er nyfödda över 5 kg?