Anonym (fattar) skrev 2012-01-22 13:04:01 följande:
Håller helt med.
Jag kräks på dessa förnumstiga personer som skriker "men hallå, har du 5000 på banken måste du först använda dem, sälja allt du har och sen kontakta soc".
Samma personer kan enligt samma system ha miljoner på banken och lyfta både barnbidrag, bostadsbidrag, a-kassa, sjukpenning, föräldrapenning utan minsta tanke...
Det är anmärkningsvärt att 80% står utanför a-kassan. Det är fakta att socialbidraget i mångt och mycket blivit en slasktratt för att täcka upp för vad som tidigare var rättigheter. Vistidsanställningar, bemanningsföretag som fipplar bort rättigheter, nedskärningar i arbetsrätt: högre risk att du står utanför alla system - och det har ändrats på ganska kort tid. Skillnaden är att har du sjukpeng kan du ha 5000 på banken, vilket kan behövas vid oförutsedda utgifter. Att ligga och gnaga precis på marginalen är fruktansvärt tärande. Numera får man söka allmosor, hjälp från kyrkan, Röda Korset, för att till exempel ha så att man kan betala barnens hobbies eller julklappar.
Jag har erfarenhet av att gå på socialbidrag, men allt jag kan säga är att det hade inte hänt för tio år sedan. Då hade jag täckts av andra förmåner. När till och med Fredrik Reinfeldt är misstänksam kring vad detta får för effekter, (han har flera gånger tagit upp att det finns för höga marginaleffekter att försöka gå från soc till deltidsjobb) är det anmärkningsvärt att halva FL ligger långt till höger om vår moderate statsminister i frågan.
Samtidigt ökar kriminaliteten i samhället. Särskilt i utsatta områden. Det får till följd att försäkringspremier blir dyrare, att folk går omkring och är rädda, att landet segregeras.
Man kan fortsatt tycka att detta är helt i sin ordning, därför att det är upp till var och en. Man kan ha Ronald Reagan och Margaret Thatcher som idoler, och i den andan säga att alla får skylla sig själva. Men då har man helt missat att ett samhälle blir värdelöst om man lämnar vissa utanför. Ett samhälle är inte starkare än dess svagaste länk!
De 80% som inte är med i A-kassan, hur många skulle kunna men har valt att inte vara med? Hur kan det vara någon annans fel att någon väljer bort något? A-kassan är antagligen bortvald då individen i fråga tycker att "någon" annan alltid kan hjälpa till...