• nyponbuskar

Berätta om graviditet vid nytt arbete?

Hej, 

Jag har en fråga! Jag har varit på intervju idag, på ett arbete som jag så gärna vill ha. 
    Och som det lät på personen som intervjuade mig, så är det goda chanser att jag faktiskt
    får tjänsten..

Bör jag berätta om graviditeten? Jag är bara i v. 7, men får besked om drygt 3 veckor
    och då är jag i v. 10..?  Det känns för tidigt, men vill heller inte gå "bakom ryggen på dem"

Hur skulle ni ha gjort?  

• Svar på tråden Berätta om graviditet vid nytt arbete?
  • Lena

Jag hade väntat till v18-20, efter RUL. Det är ändå LÅNGT innan man måste berätta pga förldraledighet.

• nyponbuskar
    Lena skrev 2012-01-20 12:55:11 följande:
    Jag hade väntat till v18-20, efter RUL. Det är ändå LÅNGT innan man måste berätta pga förldraledighet.
    Här har vi RUL redan v. 12, men tack för svaret. Då väljer jag att behålla min hemlighet ett tag till :)
  • Inga bekymmer

Självklart ska du INTE berätta! Du har verkligen ingen skyldighet att berätta det. Det kan ju påverka deras beslut och det vill du väl inte. Om jag vore som du så skulle jag vänta tills det börjar bli så uppenbart att man måste berätta! Är nog inte så många andra som berättar redan v 10 så du går ju inte bakom ryggen på dom. 

• LillyLolo

Du är inte skyldig till något. Men det kommer kännas mycket bättre ju tidigare du berättar och det e skönt att kunna vara öppen med det.

Hur lång provanställning har du

• Hollywood

Är i samma sist är i vecka 7 och får veta efter helgen om jag får mitt nya jobb, jag tänker nog berätta direkt, det är ett litet företag och är rädd att det skall bli dålig stämning :/

• nyponbuskar

Ja, jag vet inte om jag har någon prövotid - men den brukar väl ligga på ett halvår? det jag funderar mest på är ju att jag får besked inom tre veckor och då är jag i v. 10, sedan har jag en månads uppsägning på mitt nuvarande (ett vikariat) och då är jag ju i minst  v. 14 när jag börjar om allt går snabbt och smidigt. 

Men jag får försöka vara tyst om det, för som sagt det här jobbet har jag velat ha i flera år..  

• fruV

Jag var i samma sits och kände att jag skulle ha jättesvårt att börja jobba på stället och sen berätta efter typ 3 veckor. Så när de erbjöd mig jobbet sa jag som det var, var då i v.12. Och de anställde mig ändå!! finns fantastiska företag som faktiskt tänker långsiktigt!!

♥Mamma till Thea 060915 & Signe 111006♥
  • nyponbuskar
    fruV skrev 2012-01-21 10:59:35 följande:
    Jag var i samma sits och kände att jag skulle ha jättesvårt att börja jobba på stället och sen berätta efter typ 3 veckor. Så när de erbjöd mig jobbet sa jag som det var, var då i v.12. Och de anställde mig ändå!! finns fantastiska företag som faktiskt tänker långsiktigt!!
    Åh, vad skönt att höra! :) 
    En fast tjänst nu är ju liksom guld värd!  
  • nyponbuskar
    LillyLolo skrev 2012-01-21 11:58:12 följande:
    Ta reda på din provanställningstid. Det måste du veta
    Jo, absolut. Ska bara få jobbet först
Svar på tråden Berätta om graviditet vid nytt arbete?